Blogs van a.s.r. Laat je voorruit niet barsten

Laat je voorruit niet barsten

28 oktober 2019
Als je veel autorijdt krijg je er mee te maken: ruitschade, bijvoorbeeld door steenslag. Vaak ontstaat er dan een sterretje in de voorruit. Wat kun je dan het beste doen? Is het veilig om gewoon door te blijven rijden? En komt je auto nu nog wel door de APK?
Hoe ontstaat steenslag?

Steenslag ontstaat als kleine stukjes asfalt loslaten van het wegdek. Tijdens het autorijden worden deze stukjes opgeworpen door de wielen van de auto voor je. Dit kan zorgen voor schade aan de lak van je auto, of aan je ruit. Door slijtage van het asfalt, of door temperatuurwisselingen, kan het asfalt broos worden en laten steentjes los.

Doorrijden

Op zich kun je met een sterretje in de ruit blijven doorrijden, maar het is verstandig om deze wel snel te laten repareren. Doe je dat niet, kan het zijn dat de beschadiging uitscheurt tot een grote barst. Met name als het weer kouder wordt is de kans daarop groot. Vocht kan dan in de beschadiging terecht komen en bij bevriezing uitzetten, wat zorgt voor een scheur. Dan moet je je hele autoruit vervangen, wat veel duurder is dan het repareren van een kleine beschadiging. Een sterretje kan gerepareerd worden door met een soort hars de kleine beschadiging te vullen, dat kan niet meer als er echt een barst in zit.

Als je verzekerd bent voor autoruitschade, kost het repareren je niks. Let wel op dat sommige verzekeraars samenwerken met geselecteerde herstelbedrijven. Ga je niet naar een geselecteerd herstelbedrijf? Dan kan het zijn dat je een eigen bijdrage moet betalen. Dat is afhankelijk van de dekking die je gekozen hebt.

APK

Het hebben van ruitschade betekent niet meteen dat je auto afgekeurd wordt voor de APK. Toch is het voor je eigen veiligheid het beste om het sterretje snel te laten repareren.

Vergoeding

Hoe het zit met de vergoeding van schade door steenslag, hangt af van je autoverzekering en de gekozen dekking. Een WA verzekering dekt alleen schade die je anderen toebrengt. Met een Casco Beperkt of Casco Allrisk autoverzekering wordt de reparatie van sterretjes in de autoruit vergoed. Met een Casco Allrisk autoverzekering wordt ook schade aan de lak door steenslag vergoed. Bespreek met je adviseur wat voor jou de beste verzekering is.

Bron: Carglass

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }