Home Blogs van a.s.r. Op vakantie met de auto: vergeet je groene kaart niet!

Op vakantie met de auto: vergeet je internationale motorrijtuigverzekeringskaart (Groene kaart) niet!

09 mei 2019

Je gaat op vakantie, met de auto Europa in. Dan gebeurt er iets onverwachts: je krijgt een aanrijding. Heb je dan je Internationale Motorijtuigverzekeringskaart (IMK, of: Groene kaart) wel bij je? En hoe zit het als je een caravan achter de auto hebt?

Verzekeringsbewijs

Een IMK is een verzekeringsbewijs. Ook vind je er alle benodigde informatie over de auto en over de verzekering. Handig als je een aanrijding hebt gehad. Op het schadeformulier vul je dan, aan de hand van jouw IMK en die van de andere partij, de gegevens in die op de kaart staan.

Aanrijding in het buitenland

Als je een aanrijding hebt gehad in Nederland, kunnen de verzekeraars jouw gegevens vinden aan de hand van je polisnummer. Als je aanrijding in het buitenland plaatsvond en de andere partij niet uit Nederland kwam, heeft je verzekeraar het IMK-nummer nodig om aan de benodigde gegevens te komen.

Tip: noteer bij een aanrijding altijd het nummer van de IMK van de andere partij.
Verplicht?

De IMK is niet verplicht in de EU-landen, Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen, Kroatië, Andorra, IJsland en het Verenigd Koninkrijk. Maar toch is het verstandig je IMK altijd mee te nemen als je naar het buitenland gaat met de auto. Zo heb je altijd de gegevens van je verzekering en eventuele hulpverlening bij je. Vergeet ook niet om altijd een Europees schadeformulier bij je te hebben.

Met de caravan

Ga je er op uit met de caravan, en is deze zwaarder dan 750 kilo (totaalgewicht + laadvermogen)? Dan heeft je caravan een aparte IMK nodig. In Duitsland, Polen en Spanje ben je verplicht om de IMK van je caravan, aanhanger of vouwwagen mee te nemen.

Groene kaart aanvragen

Heb je een autoverzekering van a.s.r., dan krijg je elk jaar een nieuwe internationale motorrijtuigverzekeringskaart toegestuurd. Ben je je IMK kwijt? Deze kun je downloaden in de persoonlijke inlogomgeving of aanvragen bij je adviseur. Verloopt de kaart tijdens je vakantie in het buitenland? Vraag dan een nieuwe, tijdelijke kaart aan bij je adviseur.

Heb je een IMK nodig voor je caravan of aanhangwagen? Deze vraag je aan bij de verzekeraar van het trekkende motorrijtuig.

Let op: is je aanhangwagen of caravan bij ons verzekerd, maar je auto niet? Dan moet je de IMK aanvragen bij de maatschappij waar je auto is verzekerd.
Meer informatie?
Wil je meer informatie of heb je nog vragen? Neem dan contact op met je adviseur.
Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"VIT_C_CHAT":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }