Kun je patronen herkennen van werknemers die dreigen uit te vallen? En op welke manier kan je de vitaliteit van werknemers verhogen? Oud-atleet en vitaliteitscoach Gregory Sedoc vertelt in de podcast Focus op Vitaliteit zijn visie over een vitale werkvloer. Als vitaliteitscoach bij de politie-eenheid in Den Haag bracht hij het verzuimpercentage van 12 terug naar 4 procent. In deze podcast vertelt Gregory hoe hij dat deed.
'Practise what you preach, maar dat is niet altijd even makkelijk,' begint Gregory Sedoc. 'Voordat je andere mensen gaat helpen, vind ik dat je het eerst zelf op orde moet hebben. Ik heb tijdens mijn opleidingen en trainingen over vitaliteit geleerd hoe ik kan zorgen dat mijn eigen vitaliteit niet alleen op orde is, maar ook op orde blijft.' Dat gaat volgens Gregory Sedoc verder dan bijvoorbeeld hardlopen en mediteren. 'Het is net topsport. Het is makkelijk om bij de top te komen, maar daar blijven is veel moeilijker. Dus dat betekent dat je jezelf die spiegel moet voorhouden en moet investeren in jezelf. Dán pas kun je anderen voorzien van goed advies.'
Vitaliteit is net topsport. Het is ‘makkelijk’ om bij de top te komen, maar daar blijven is veel moeilijker.
Amplitie en preventie zijn heel belangrijk binnen het onderwerp vitaliteit, ook Gregory Sedoc bevestigt dit. Waarom? Het zorgt ervoor dat werknemers met plezier naar werk gaan. Volgens Gregory Sedoc is dit geen 'one size fits all'. 'Voelen werknemers zich gezien en gehoord? En is er ruimte voor ontplooiing?' Dat zijn volgens Gregory Sedoc belangrijke pijlers om te zorgen dat uitval van personeel minder wordt. 'Daarom geldt voor preventie en amplitie: kijk goed naar wat jouw medewerker nodig heeft om niet uit te vallen.'
Vitaliteit is geen one size fits all.
Volgens Gregory Sedoc moet je soms tegen de stroom in zwemmen. 'Ik ben alles tegendraads gaan doen. Ik heb eerst een analyse gemaakt. Wat is nou de reden dat iemand zich ziek heeft gemeld of dat iemand continu een vrije dag opneemt? Dit past namelijk niet in het patroon en dan ga je dat gesprek aan.'
Gregory Sedoc vindt van wel. 'We leven in een wereld waarin er veel wordt gevraagd van ons. De één reageert daar anders op dan de ander. Het is de kunst om de signalen te herkennen bij je medewerkers, het bedrijf, je vrienden en familie.'
Het lijntje tussen vitaliteit en gezondheid is volgens hem erg dun. 'Laten we vitaliteit niet verwarren met gezondheid, vitaliteit bestaat namelijk echt uit ontplooiing. Kom ik genoeg buiten, krijg ik voldoende vitamine D binnen en woon ik fijn? Dát is wat vitaliteit inhoudt.'
Ontdek hier wat volgens Rosa Wassink, vitaliteitsmanager van het jaar, de 3 centrale thema’s van vitaliteit zijn.
Hoe krijg je werknemers zover om daadwerkelijk meer te bewegen? Dat kan met de app van a.s.r. Vitality. Dit is hét gezondheidsprogramma dat gedragsverandering op de korte en lange termijn realiseert. Dit komt doordat we gezonde keuzes aantrekkelijk maken. Meer weten over a.s.r. Vitality?