Home Blogs van a.s.r. Stap voor stap maatschappelijk verantwoord ondernemen

Stap voor stap maatschappelijk verantwoord ondernemen

18 februari 2020

MVO Nederland is een beweging van 2.000 ondernemingen die bezig zijn met de totstandkoming van een nieuwe economie. Jos Reinhoudt volgt voor MVO Nederland duurzame trends, begeleidt innovatietrajecten met koplopers en maakt de Nieuwe Businessagenda, die ondernemers op weg helpt naar die nieuwe economie. Dat is een duurzame, circulaire, klimaatneutrale en inclusieve economie.

Wat doet MVO Nederland precies?

Jos: "Met groepjes bedrijven proberen we problemen te tackelen op een innovatieve manier. We kijken naar het hele productieproces en de totale keten van bedrijven. Dus niet alleen wat bedrijven in Nederland doen, maar ook naar de activiteiten over de grens. Want als ondernemer heb je een nuttige rol in de samenleving. Neem a.s.r.: verzekeringen zijn nuttig voor mensen. Maar de manier waarop je onderneemt, is dat ook. Zo kiest a.s.r. ervoor om geen aardgas te verbruiken en om niet te investeren in wapens, kinderarbeid en de tabaksindustrie.

Naast de innovatietrajecten werken we aan het opschalen van duurzame oplossingen door matchmaking. We koppelen dan bedrijven met een duurzaamheidsvraagstuk aan ondernemers die daar een oplossing voor hebben. En ten slotte lobbyen we in Den Haag en Brussel om wetten en regels die duurzaam ondernemen in de weg zitten aan te passen."

Wat zijn de belangrijkste argumenten voor duurzaam ondernemen?

"Kijk, er zijn vier argumenten om duurzaam te ondernemen:

  • Het is goedkoop: elektrisch rijden is bijvoorbeeld goedkoper dan rijden op benzine.
  • Het is moreel juist: je wilt toch niet verantwoordelijk zijn voor erbarmelijke arbeidsomstandigheden?
  • Het moet: de wetgeving dwingt tot maatschappelijk verantwoord ondernemen.
  • Het is te veel moeite om het niet te doen. Dus doe dan maar die LED-lampen.
Het maakt mij niet uit welk argument bedrijven kiezen, als ze maar in actie komen."

Waar kunnen ondernemers het beste beginnen?

Jos: "Laat je als ondernemer niet afschrikken door de complexiteit van het klimaatprobleem. Kijk gewoon wat jij zelf kunt doen en begin daar mee. Wees het bewuste mens dat je privé bent ook in je werk. Gelukkig zijn er in Nederland geen serieuze ondernemers meer die nog nooit hebben gehoord van duurzaam ondernemen. Als ondernemer heb je altijd de keuze waar en hoe je het verschil wilt maken. Ik raad bedrijven dan ook aan om kritisch te kijken naar hun productieproces en vervolgens een top vijf te maken van dingen die je wilt aanpakken. Na drie jaar kijk je opnieuw hoe het gaat en kies je bijvoorbeeld vijf nieuwe dingen. Zo hoef je niet alles tegelijk te doen en creëer je de meeste impact."

Kun je voorbeelden noemen van bedrijven die echt goed bezig zijn?

Jos: "Neem PWC. Zij hebben een mooie stap gemaakt door het aantal vliegreizen terug te brengen. Tot voor kort reisde een grote groep consultants wekelijks op en neer van Nederland naar Frankfurt. Om het aantal vliegreizen te beperken, heeft PWC aan de consultants een budget gegeven voor maximale CO2-emissie. Vlieg je meer? Dan moet je zelf bijbetalen. Dat werkt heel goed, want het is concreet. 

Ook Geelen Counterflow uit Roermond heeft een pragmatische aanpak. Zij hebben vastgesteld wat hun uitstoot is. Daar hebben ze EUR 100 per ton voor gerekend, veel meer dan vliegtuigmaatschappijen rekenen. En dat geld besteden ze aan energiebesparende maatregelen. Om CO2 neutraal te ondernemen. Mooi toch?

Een ander voorbeeld: veel schoonmaakbedrijven kijken naar inclusiviteit. Hoe kunnen zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen? Al deze initiatieven zijn waardevol."

Vind je dat de veranderingen snel genoeg gaan?

Jos: "Sommige dingen gaan snel, zoals hergebruik van glas en papier. De energietransitie zie ik ook met vertrouwen tegemoet. Maar plastic verminderen is een drama, dat gaat veel te traag. Het zou mooi zijn als er statiegeld komt op blikjes, maar de verpakkingsindustrie houdt dat tegen. De arbeidsomstandigheden in ontwikkelingslanden kunnen ook nog veel beter. En het armoedeprobleem is nog lang niet opgelost. We lezen dat 20% van de mensen nu 80% van het geld en dus de macht in handen heeft. Maar in werkelijkheid is het: 5% heeft 95% in handen.

Daarom is het alle hens aan dek om die nieuwe economie te realiseren. Kijk als ondernemer dus wat jij op dit moment kunt doen en begin nu. Als 20% van de bedrijven op een nieuwe, duurzame manier gaat ondernemen, moet de rest wel mee. Dan hebben we een kantelpunt bereikt. Dan versnelt het proces en is er geen weg meer terug. Daar gaan we voor!"


Meer verhalen over Verzekeren