Home Blogs van a.s.r. The Renewal Workshop geeft kleding een tweede kans

The Renewal Workshop geeft kleding een tweede kans

25 augustus 2020

Online winkelen, in combinatie met gratis verzending en de mogelijkheid om kleding te retourneren, heeft een groot effect op de mode-industrie. Want die little black dress die inderdaad iets te klein was, zou in de winkel weer teruggehangen worden. Maar bij online verkoop wordt het vernietigd en bij het vuilnis gedaan of verbrand. The Renewal Workshop geeft deze niet-verkoopbare kleding een tweede leven.

Vernieuwing

Het Amerikaanse bedrijf The Renewal Workshop stelt kleding- en textielmerken in staat om producten te ‘vernieuwen’. De kleding wordt gesorteerd, gereinigd en gerepareerd waardoor elk kledingstuk een nieuw leven krijgt en waarmee nieuwe waarde wordt gecreëerd. Dat kan kleding zijn die de winkel vanwege beschadigingen nooit heeft gehaald, of artikelen die door klanten zijn geretourneerd. En in plaats van dat merken moeten toezien hoe hun producten worden vernietigd of worden doorverkocht door derden, hebben ze zelf hergebruik in de hand. Daarnaast biedt het ze de mogelijkheid om nieuwe gebruikers te trekken, zoals klanten die uitsluitend tweedehands kleding kopen. Het hernieuwen van kleding stimuleert de verkoop en klantbetrokkenheid en heeft daarnaast ook een aanzienlijke positieve impact op het milieu.

De beste oplossing voor duurzame mode ligt in het gebruiken van wat we al hebben.

The Renewal Workshop

Nu ook in Europa

The Renewal Workshop is gestart in 2016 en werkt in Amerika onder andere al samen met merken als The North Face, Mara Hoffman, Prana en Coyuchi. Eind 2019 ontving het van onder andere Social Impact Ventures een kleine 5 miljoen euro om op te schalen in Europa en kon starten in Amsterdam. Hierdoor kunnen Europese topmerken hun overgang naar een circulair bedrijfsmodel maken en zo niet-verkoopbare kleding van de afvalberg redden. Zoals de 'Restore Collection' van de H&M Group. Het is een collectie met voorheen onverkoopbare kleding, die is hersteld en weer in de winkel ligt. De H&M Group doet dit in samenwerking met The Renewal Workshop. . 

De cirkel rond

Kleding en textiel dat niet geschikt is voor hernieuwing wordt op een verantwoorde manier verwerkt via het zero-waste circulaire systeem van The Renewal Workshop. De kleding wordt doorgegeven binnen het netwerk van up-cyclers en recyclers. Daarmee wordt de volledige waarde teruggewonnen en is de cirkel weer rond. Merkpartners ontvangen impactgegevens over de hoeveelheid water, CO2 en chemicaliën die worden bespaard. Dankzij dit systeem is al voor bijna 100.000 kilo kleding voorkomen dat het op de afvalberg eindigt.

a.s.r. en Social Impact Ventures

a.s.r. investeert in het impact investeringsfonds Social Impact Ventures. The Renewal Workshop is een mooi voorbeeld van een onderneming die de cirkel van de productieketen van kleding rond maakt. a.s.r. is enthousiast over de financiële steun door Social Impact Ventures aan The Renewal Workshop.

Christel van Capelleveen

Meer verhalen over Dit is de tijd van doen