Home Blogs van a.s.r. Neurowetenschapper Victor Lamme geeft tips en uitleg bij Corona-emoties: “Blijf in beweging”

Neurowetenschapper Victor Lamme geeft tips en uitleg bij Corona-emoties: “Blijf in beweging”

22 april 2020
Hoe ga je om met veel thuiszitten, minder sociale contacten en onzekerheden? Neurowetenschapper Victor Lamme (61), auteur van ‘De vrije wil bestaat niet’, geeft tips over hoe je effectief thuiswerkt, positief blijft en omgaat met bepaalde emoties tijdens de coronacrisis. 

Tips voor thuiswerken en concentratie

Victor, een groot deel van het land werkt plots thuis. Dat vraagt veel van je concentratie, hoe werkt dat precies?
“Het is goed om te weten dat of je nu op kantoor bent of thuis: je kan maximaal 5 uur per dag productief werken. Nu merken mensen dat extra op, omdat er geen momenten en gesprekken zijn bij het koffieapparaat. Je bent je er dus de hele tijd van bewust dat je aan het werk bent. Dit is niet iets zorgelijks. Sterker nog: ik denk eigenlijk dat de productiviteit bij de meeste mensen onbewust omhoog gaat. Veel bedrijven werken met kantoortuinen en dat is echt dramatisch voor de arbeidsproductiviteit en concentratie.”  

Dat is goed nieuws eigenlijk! Heb je ook concrete tips voor het thuiswerken?
“Je moet daarom goed op een aantal ‘basisregels’ letten, wanneer je thuiswerkt en productief wil blijven:

  • Neem regelmatig pauzes; 
  • Neem echt even een moment om te eten, lunch dus niet achter je laptop;
  • Maak een wandeling.” 

“Vooral een fysieke activiteit is echt heel belangrijk, zeker voor je brein. Erik Scherder zegt dat ook niet voor niks: zorg ervoor dat je elke dag sport, wandelt of rent. Dat is echt heel belangrijk.”

En waar haal je de discipline vandaan om deze tips op te volgen?
“Thuiswerken vergt meer discipline dan dat je gewend bent. Beloningen helpen hierbij. Als je mensen beloont, gaan ze het vaker doen. Zeker op de korte termijn. Dus punten scoren en ergens een wedstrijd van maken of mensen belonen: dát zijn de manieren om mensen in beweging te krijgen. Die app van jullie werkt daar goed voor.”

Tips voor positiviteit bij onzekerheid

Naast het thuiswerken zijn er andere mentale uitdagingen. Zo zijn veel mensen zoekende naar houvast. Wat doe je tegen onzekerheid en stress?
“Onzekerheid veroorzaakt angst, een basisemotie. Als dat lang aanhoudt, dan geeft het lichaam een stressreactie. In je brein zorgt dat ervoor dat je emoties minder goed gereguleerd worden, je geheugen afneemt, je slecht slaapt, minder goed leert, je aandacht verslapt, je snel bent afgeleid en je niet op woorden kan komen.”

Wanneer gebeurt dit?
“Dat kan bij langdurige stress gebeuren, bij angst of bij uitzichtloosheid. Allemaal zaken die je nu vaker ziet terugkomen tijdens Corona, omdat er veel onzeker en onduidelijk is. Mensen willen houvast. Daarom zie je dat mensen bijvoorbeeld gaan hamsteren.”

Wat doe je tegen dit soort angsten?
“Het is de kunst om die angst bij jezelf weg te nemen. Voorbeeldje: ik was altijd ontzettend bang voor vliegen. Tot ik bij mezelf dacht: ik ga elke dag naar de vliegtuigen kijken die boven me vliegen. Toen kwam het besef binnen dat er zelden iets gebeurt met vliegtuigen. Je moet jezelf dus voorzien van positieve data, dat stemt gerust. Wanneer je dingen opzoekt, is het risico dat je nare dingen tegenkomt groot. Deze negatieve data maakt je angst alleen maar erger. Doe dat dus vooral niet.” 

Tips voor motivatie tijdens Corona

Hoe blijf je positief in deze corona-tijd?
“Positief blijven is belangrijk en daar heb je hulp bij nodig. In je eentje gaat je dat niet snel lukken. Je hebt namelijk motivatie nodig van anderen om positief te blijven.” 

Hoe werkt dat?
“Jezelf motiveren is het moeilijkste wat er is. Je eigen motief en intenties hebben namelijk heel weinig invloed op je gedrag. We denken vaak dat wanneer we iets willen, dat we dat gewoon gaan doen. Maar iedereen weet stiekem dat het zo niet werkt. Denk aan je goede voornemens bijvoorbeeld. Ons gedrag wordt vooral gestuurd vanuit de omgeving, de onderbewuste emoties. Je omgeving stuurt je dus voor een groot gedeelte.” 

Wat betekent dat?
“Dat betekent dat elkaar motiveren veel makkelijker en ook nog eens veel leuker is! Denk dus: hoe kan ik mijn partner oppeppen? Of ga bijvoorbeeld hardlopen terwijl je met iemand belt. Je ziet ook al heel veel sociale initiatieven opduiken. Mensen moeten elkaar opbeuren en steunen. Leuke dingen verzinnen. Samen film kijken op afstand, zo blijf je positief.” 

En wat is de oplossing voor angst, stress, onzekerheid en uitzichtloosheid?
“Blijf in beweging! Een dagelijkse wandeling is één van de beste manieren om je brein fit te houden. En dat is belangrijk, want dat werkt heel goed tegen depressie en neerslachtigheid. Als je liever binnen blijft: thuis een paar keer de trap op en neer lopen werkt ook.”


Meer verhalen over Vitaliteit