Home Blogs van a.s.r. Vitaliteit volgens Tobias Mol

Topsporter en diabetescoach Tobias Mol over doorzettingsvermogen en vitaliteit

23 november 2021

Te horen krijgen dat je geen topsporter kan worden vanwege je Diabetes-1 diagnose. Dat weerhield Tobias Mol (30) er niet van om er juist wel voor te gaan. Dankzij het toepassen van mentale strategieën werd hij zeven keer Nederlands judokampioen. Nu helpt hij anderen als diabetescoach met zijn innerlijke-balansmodel. In dit interview vertelt hij hoe je werknemers helpt om hun beperkingen te overwinnen.


Doorzettingsvermogen, eigenaarschap tonen en uitdagingen aangaan, in plaats van ervoor weglopen. Tobias weet er alles van als topsporter. Wanneer hij stopt met judoën op hoog niveau, volgt hij een master Strategisch HRM en wordt diabetescoach. Doorzettingsvermogen, tactiek en vitaliteit zijn dan ook de speerpunten in zijn leven. Nu coacht hij zelf praktijkondersteuners, huisartsen en diabetespatiënten om hun doelen te halen.

Wanneer zag jij een bestaan als topsporter voor je?

Tobias kreeg op zijn tweede de diagnose Diabetes-1, maar wilde zich er zeker niet door laten beperken. “Naarmate ik ouder werd, ervaarde ik wel wat frustratie met wat ik wel en niet mocht doen, wat ik wel en niet mocht eten en hoeveel ik kon sporten. Vooral de structuur waarin je moet leven. Dit motiveerde mij juist om doelen te stellen en te vechten voor mijn vrijheid. Ik wilde er alles aan doen om boven mijzelf uit te stijgen.” 


En dat deed Tobias: “Ik werkte dag en nacht aan mezelf en hanteerde verschillende invalshoeken: mentaal, fysiek en rust. Hier heb ik veel aan gehad, maar je moet ervoor waken er te obsessief mee bezig te zijn. Je kan jezelf ook voorbijlopen.” Op zijn zeventiende werd Tobias voor het eerst Nederlands kampioen. Hij was veel meer dan leeftijdsgenoten bezig met wat ervoor nodig was om te winnen. Visualiseren, zijn ademhaling, zich continu inlezen, video’s bekijken en wedstrijden analyseren.

Waarom ben je gestopt met judoën en diabetescoach geworden?

“Andere leeftijdsgenoten trainden veel en gingen daarnaast lekker uit. Dat deed ik ook wel, maar ik was veel meer bezig met winnen. Door de jaren heen verschoof dit. Rond mijn 21e keek ik meer naar hoe ik in het leven wilde staan en wat mijn persoonlijke doel in het leven moest zijn. Winnen stond niet meer voorop, wel mijn eigen geluk.”


Tobias stopte met op hoog niveau judoën, omdat het winnen minder belangrijk werd. “Ik judo nog steeds, maar alleen omdat ik het leuk vind. Ik vind de dingen die ik maatschappelijk doe belangrijker, zoals de diabetescoach. Je moet kiezen, vind ik. Je kan niet twee keer de winnaar zijn. Ik niet in ieder geval. Dat vind ik lastig te combineren.”

Winnen staat niet meer voorop, wel mijn eigen geluk

Nu ben je diabetescoach, spreker, sporter… Hoe zien jouw dagen eruit?

“Mijn leven is heel gevarieerd. Hoewel ik het afgelopen jaar ook veel vanuit huis heb gewerkt, doe ik veel verschillende dingen. Ik word nog ingehuurd om te judoën in het buitenland, maar dat is niet meer mijn primaire focus. Nu ik geef met name trainingen en workshops aan mensen binnen de gezondheidsbranche.”

Om wat voor trainingen gaat het?

Alles wat Tobias heeft geleerd tijdens zijn topsportjaren en zijn master Strategisch HRM, heeft hij samengevoegd tot één model. Dit innerlijke-balansmodel is gericht op het vertrouwen dat men heeft in eigen kunnen. En de basis is gebaseerd op Tobias zijn eigen ervaring. “Ik geloof dat mensen, waaronder ikzelf, vanuit drie invalshoeken naar zichzelf kijken. Je hebt een doel voor ogen en handelt vanuit ratio of juist emotie.”

  1. Je hebt een doel voor ogen

    “Mensen die bijvoorbeeld met overgewicht kampen, kunnen ook een doel hebben wat niet te maken heeft met de ziekte. Zoals bijvoorbeeld drie keer in de week hardlopen. De ziekte krijgt dan minder aandacht. Als je op één thema heel hard aan het werk bent, dan kan jij jezelf voorbijlopen.”


    Dit heb ikzelf in St. Petersburg ervaren. Ik was helemaal op, maar de enige weg die ik kende was rechtdoor. En toen brak ik door vermoeidheid weken later mijn enkel. Ik moest nadenken hoe ik het harde werken kon behouden, maar daar ook iets aan kon toevoegen om effectiever te zijn. Zo kwam ik op de tweede invalshoek.”


  2. Je handelt rationeel
    “Mensen die een diagnose krijgen, kunnen daar heel rationeel mee omgaan. Bijvoorbeeld mensen met diabetes gaan rekenen hoeveel insuline ze moeten spuiten of hoeveel ze af moeten vallen. Er wordt berekend hoeveel koolhydraten en vetten je mag eten op een dag. Deze mensen zitten te veel in hun hoofd, ze gunnen zichzelf dat pleziertje niet, omdat het volgens de aantallen niet mag. Op de lange termijn houd je dit niet vol.”

  3. Je handelt vanuit emotie of gevoel
    “Een andere groep handelt vanuit gevoel. Wat heeft mijn lichaam nodig? Wat voelt goed voor mij? Dat is ook belangrijk. Het nadeel is alleen dat wanneer je naar je gevoel luistert, je sneller de handdoek in de ring gooit. Bijvoorbeeld: je wekker gaat ‘s ochtends vroeg en je gevoel zegt dat je geen zin hebt om op te staan met als gevolg dat je blijft liggen.” 
Vind balans tussen doel, ratio en emotie

“Het is belangrijk om deze drie invalshoeken te combineren. Dat klinkt makkelijk, maar blijft in de praktijk lastig. Ook voor mij. Iedereen heeft een voorkeur voor een invalshoek en gebruikt er één of twee. Maar alle drie? De kunst is juist om ze iedere dag alle drie toe te passen. Dat je rationeel naar een situatie kijkt: wat gebeurt er nu wat wel werkt en wat niet? Dat je naar je gevoel luistert: wat heeft mijn lichaam nodig, ook al is dat objectief gezien niet altijd het beste? En dat jij je doel voor ogen houdt: hoe zet ik door op de gekozen weg?”

Hoe pas je het model toe op de werkvloer?

Tobias traint mensen uit de gezondheidsbranche. Patiënten, maar ook huisartsen. Zelf heeft hij ook ervaring binnen de hr en heeft hij trainingen gegeven aan grote organisaties zoals Booking.com op het gebied van persoonlijke leiderschap. Hij vertelt hoe je als hr-professional, werkgever of leidinggevende het model kan toepassen op de werkvloer.

Tip van Tobias: “Ga in gesprek met werknemers!”

“Ga als werkgever of hr-adviseur in gesprek met werknemers. Nodig hen uit en ontwerp een ideale week waarin het behalen van doelen en de taken die erbij horen centraal staan. Houd ook rekening met onvoorziene omstandigheden en bouw daar tijd voor in. Kijk per medewerker vanuit welke invalshoek hij of zij kijkt naar dingen en hoe je hier structureel een rol aan kan geven.”


Hoe motiveer je werknemers om vitaal bezig te zijn? 

“Je moet werknemers niet de eigen motivatie ontnemen. Geef ze niet op voor een training, zonder dit te overleggen. Een goede coach trekt niet, maar laat dit vanuit de persoon zelf komen. Kom dus met handvatten op de lange termijn, zoals bijvoorbeeld a.s.r. Vitality. En laat zien wat het op kan leveren. 


Zo’n positieve ervaring kan je kunstmatig creëren. Wat is succes voor deze persoon?  Wat is ervoor nodig om gezond te zijn? Zorg dat je het einddoel visualiseert, in plaats van aansturen op ‘je moet dit en je moet dat’. Als collega’s in de omgeving hier ook mee bezig zijn, maakt dit het natuurlijk makkelijker om vol te houden.”

Over a.s.r. Vitality

Wist je dat werknemers die dagelijks bewegen gelukkiger zijn? Met de app van a.s.r. Vitality bewegen werknemers meer! a.s.r. Vitality is hét gezondheidsprogramma dat gedragsverandering op de korte en lange termijn realiseert door middel van bewustwording. Hoe? Door gezonde keuzes aantrekkelijk te maken. Wij helpen je werknemers voldoende dagelijks te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. En dat werkt! Al honderden bedrijven gingen je voor. 


Meer weten?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality