Home Blogs van a.s.r. SMART-methode: stel doelen in 2020 en sport meer!

SMART-methode: stel doelen in 2020 en sport meer!

11 februari 2020
Het is januari in 2020: dé maand van goede voornemens. De meeste voornemens zijn: gezonder eten en meer bewegen. Wil je afvallen, sterker worden, beter in je vel zitten of…? Wat de reden ook is, stel haalbare doelen. Met de SMART-methode blijf je in 2020 ook in beweging.

Beweeg meer volgens het SMART-principe

“Ik wil meer bewegen”, kun je op duizenden manieren invullen. De kans dat je daadwerkelijk meer beweegt wordt juist daarom kleiner. Maak je doelen concreet volgens het SMART-principe. Dit staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Wanneer jij je doelen SMART hebt geformuleerd, dan is de kans groot dat ze ook zult halen. En binnen een korte tijd! Formuleer je doelen daarom zo:

Specifiek

Geef je doel specifiek aan. Het gaat er niet om wat je gaat doen om je doel te bereiken, maar wat je als eindresultaat wilt hebben. Wees dus heel specifiek wat je bereikt wilt hebben aan het eind van de periode. En omschrijf je doel met een bepaald gedrag of resultaat.
Dus niet: “Ik wil meer bewegen.”
Maar wel: “Ik wil dagelijks 45 minuten wandelen.” Of: “Ik wil mijn jeans van vorig jaar weer passen.”

Meetbaar

Je kan alleen een doel halen als het meetbaar is. Hoe je dat doet? Door precies aan te geven hoeveel kilo je kwijt wilt, welke maat kleding je wilt dragen of hoeveel kilometer je wilt lopen.
Dus niet: zeggen dat je 10.000 stappen op een dag wilt zetten als je deze niet kan controleren. 
Maar wel: “Ik wil 5 kilometer lopen in een uur.”

Tip! Maak gebruik van een activity tracker
Steeds meer mensen, of je nu sport of niet, gebruiken apps, activity trackers en stappentellers. Dit zijn leuke speeltjes voor mensen die van gadgets houden. Ook is het een erg handig hulpmiddel om bewust te zijn van je beweeggedrag. Als je dit in kaart brengt is het ook makkelijker je doelen te behalen, omdat je weet hoeveel je nog op een dag moet bewegen. Daarnaast zie je na afloop of je op schema ligt en dus goed gepresteerd hebt én het stimuleert je om door te gaan. Jouw doel maak je zo dus echt meetbaar!

Acceptabel

Zorg dat je het doel zelf kunt halen en wees niet afhankelijk van anderen. Dit is een hele belangrijke. Zijn er dingen die je nodig hebt maar op dit moment niet beschikbaar zijn om je doel te bereiken? Heb je genoeg energie, focus en tijd om je doel te bereiken? Dit kan ook door samen te bewegen. 
Dus niet: “Ik heb geen hardloopschoenen, dus begin ik niet.”
Maar wel: “Ik ga vandaag nog naar de stad om hardloopschoenen te halen, zodat ik kan beginnen.”

Tip! Deel je goede voornemens met een sportmaatje
Er bestaan verschillende apps en sites om een maatje te vinden, zoals Sportpartner. Samen sporten is zoveel leuker en zo houd je het ook langer vol! Sommigen vinden het heerlijk om alleen te zijn, niks te hoeven zeggen en het hoofd leeg te maken. Dit kan, maar het kan ook heel motiverend werken om samen te sporten. Dit zijn de voordelen:

Je motiveert elkaar
Je gaat vaker en sneller sporten, omdat je met iemand afspreekt. Je wilt natuurlijk niemand teleurstellen
Je deelt de resultaten met elkaar. Zoals de progressie en prestaties
Daarom haal het beste in elkaar naar boven. Je verlegt zelfs je grenzen
En zo houd je het het hele jaar vol!

Realistisch

Creëer haalbare en ambitieuze doelen, een beetje uitdaging is oké. Je mag die lat best wat hoger plaatsen, zolang het realistisch is. Heb je nog nooit hardgelopen, bouw het dan rustig op.
Dus niet: zeggen dat je binnen een half jaar een marathon wilt rennen, terwijl je nog nooit hebt hardgelopen.
Maar wel: Eerst trainen voor een wedstrijd van 10km bijvoorbeeld en het jaar daarop voor een halve marathon en zo verder.

Tijdsgebonden

Als die 10 km je doel is, noteer dan wanneer je begint en wanneer je je doel bereikt moet hebben. Een doel moet altijd tijdsgebonden zijn, een deadline hebben. 
Dus niet: Ik wil 10 km hardlopen.
Maar wel: Ik wil over een half jaar 10 km hardlopen en als ik dat haal wil ik het half jaar daarop 15 km halen.

Een hoge slagingskans volgens de SMART-methode

Wie zijn doelen volgens de SMART-methode formuleert heeft een hogere slagingskans. Wil je het ook nog leuker maken? Bedenk voordat je aan je doelen begint een beloningssysteem voor jezelf. Bijvoorbeeld: “Als ik dagelijks 10.000 stappen op een dag zet, dan mag ik die nieuwe tas kopen.” Of: “Als mijn sportmaatje en ik twee keer in de week naar de sportschool gaan, dan gaan we samen uit eten. Of misschien gun je jezelf wel die smartwatch? 

Met de app van a.s.r. Vitality verdien je punten als je meer beweegt en met die punten krijg je cashback op een smartwatch en op je verzekeringspremie. Ideaal toch?


Meer verhalen over a.s.r. Vitality