Ga naar de hoofdinhoud
Home Zo helpen wij mensen met hun financiële administratie
Handdruk

Zo helpen wij mensen met hun financiële administratie

16 april 2018

Vandaag maakte het Nibud bekend dat zeker veertig procent van de Nederlanders worstelt met de financiële administratie. Dat is veel! Het is een probleem dat al langer speelt. Als financieel dienstverlener vindt a.s.r. het belangrijk om mensen te helpen om financieel gezond te zijn. Daarom hebben we verschillende projecten om mensen te ondersteunen bij het maken van bewuste financiële keuzes. Eén van die projecten is Financieel Vrijwilliger Thuis waar op dit moment 48 a.s.r.-collega’s aan meedoen. Deze collega’s houden bij buurtteams financiële inloopspreekuren, verzorgen workshops levensgebeurtenissen of gaan bij mensen thuis langs om te helpen hun administratie op orde te brengen.

Hulp voor langere periode

De Financieel Vrijwilliger Thuis neemt voor een periode van een jaar iemand onder zijn of haar hoede die wordt aangedragen door De Tussenvoorziening of U-Centraal. Deze organisaties bieden opvang en (financiële) begeleiding aan mensen in een kwetsbare situatie in de stad Utrecht. Een van de vrijwilligers is Pieter Tjerkstra, financieel analist bij a.s.r. Hij somt een waslijst op van dingen waar hij mee helpt: overzicht geven in alle post (en aanmaningsbrieven), helpen met een overzicht van alle inkomsten en uitgaven, helpen met internetbankieren, helpen met het opzeggen van overbodige abonnementen en het treffen van betalingsregelingen.

Mensen helpen het zelf te doen

Arne van Weenen, manager klantreis bij a.s.r. vult aan dat het vooral belangrijk is om mensen te helpen zélf hun financiën te verzorgen. ‘Van het openen van een bankrekening tot het kwijtschelden of verlagen van de gemeentelijke belasting. Dat moeten ze allemaal zelf doen, dat is veel toekomstbestendiger dan dat ik dat voor hen doe.’ Arne heeft zelf ook een jaar een cliënt begeleid. Een tas vol brieven, het resultaat van bijna een heel jaar geen post openmaken. Dat was voor Arne het startpunt van de hulp aan zijn cliënt. Hij vertelt: ‘De eerste keer hebben we echt uren besteed aan het uitpakken van die tassen met brieven en ze op stapels leggen. Soort bij soort en onderwerp bij onderwerp. Omdat mijn cliënt geen reactie had gegeven op berichten van de Sociale Dienst, was zijn uitkering stopgezet en dat hebben we als eerste aangepakt. Hij heeft dat overigens zelf weer aangevraagd, want als financieel vrijwilliger wordt van je verwacht dat je mensen weer op het goede spoor zet. Niet dat je alles voor ze gaat doen.’

Structuur aanbrengen

Een andere tip van Arne was om alles in aparte mappen op te bergen en zo structuur aan te brengen in de administratie. ‘Mijn cliënt had in het verleden de neiging om alles van één jaar bij elkaar te doen. Dat is niet handig. Je kun beter alles van de Sociale Dienst in één map doen en bijvoorbeeld alles van de nutsbedrijven. Zo kun je nog eens teruggrijpen op eerdere communicatie die je hebt bewaard. Als je dan een bericht krijgt, kun je vergelijken met eerdere correspondentie.‘

Op het goede spoor zetten

Inmiddels gaat het heel goed met zijn cliënt en doet hij in principe zijn administratie helemaal zelf. Arne heeft nog een paar keer per jaar contact met hem om te kijken hoe het gaat. Arne vond het erg leuk om financieel coach te zijn: ‘Als voormalig financieel adviseur vind ik het leuk om mensen met financiële zaken te helpen. Fijn als je iemand weer een beetje op het goede spoor kunt zetten!’

Nelleke Ungersma

Meer verhalen over Duurzaam Leven

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }