Arne van Weenen, manager klantreis bij a.s.r. vult aan dat het vooral belangrijk is om mensen te helpen zélf hun financiën te verzorgen. ‘Van het openen van een bankrekening tot het kwijtschelden of verlagen van de gemeentelijke belasting. Dat moeten ze allemaal zelf doen, dat is veel toekomstbestendiger dan dat ik dat voor hen doe.’ Arne heeft zelf ook een jaar een cliënt begeleid. Een tas vol brieven, het resultaat van bijna een heel jaar geen post openmaken. Dat was voor Arne het startpunt van de hulp aan zijn cliënt. Hij vertelt: ‘De eerste keer hebben we echt uren besteed aan het uitpakken van die tassen met brieven en ze op stapels leggen. Soort bij soort en onderwerp bij onderwerp. Omdat mijn cliënt geen reactie had gegeven op berichten van de Sociale Dienst, was zijn uitkering stopgezet en dat hebben we als eerste aangepakt. Hij heeft dat overigens zelf weer aangevraagd, want als financieel vrijwilliger wordt van je verwacht dat je mensen weer op het goede spoor zet. Niet dat je alles voor ze gaat doen.’