Ga naar de hoofdinhoud
Home Zo veert ondernemer Vincent terug na tegenslagen
Ondernemer Vincent vertelt zijn verhaal

Zo veert ondernemer Vincent terug na een serie tegenslagen

06 december 2023

Samen met podcastmaker Gerhard van Groeivoer gingen wij in gesprek met Vincent. Vincent van Geffen maakt in 2012 een vliegende start met het verhuren van leegstaande kerken als vergaderlocaties. Het geld stroomt binnen en zijn bedrijf de Zalen van Zeven groeit hard. Vanaf 2014 slaat dat om. Vincent raakt overspannen en de tegenslagen stapelen zich op. Hij vertelt hoe hij daarna terugveerde, weer onderneemt en daarbij beter voor zichzelf en zijn team zorgt. Vincent: ‘Ik kon niet omgaan met het succes, maar ook niet met de tegenslagen.’ Bekijk de video voor het interview met Vincent.

Bekijk de videopodcast
Luister de podcast

Opeenstapeling van tegenslagen

‘In 2014 nam mijn vrouw de stap om te scheiden’, vertelt Vincent. ‘Het jaar daarna viel ik overspannen uit na een paniekaanval op het werk.’ Daarna stapelen de tegenslagen zich verder op. In 2016 gaat het niet goed met Vincents vader, die zwaar alcoholist is. Het dieptepunt voor Vincent komt in 2017 wanneer één van zijn beste vrienden zelfmoord pleegt. Daarna verkoopt hij in 2018 gedwongen zijn aandelen in het bedrijf, omdat zijn zakenpartner zonder hem verder wil.

Verantwoordelijk voor eigen leven

Vincent: ‘Mijn grootste uitdaging was om weer verantwoordelijkheid te nemen over mijn eigen leven. Ik ben erg trots dat ik daar de tijd voor heb genomen.’ Vincent zoekt eerst hulp in de alternatieve hoek. Hij brengt 6 weken door in een hersteloord in Thailand voor mensen met burn-outklachten en verslaving. Daarnaast bezoekt hij een reguliere psycholoog. En hij neemt deel aan het 12-stappen programma voor kinderen van verslaafde ouders. De hulp geeft hem structuur en houvast. Hierdoor krijgt hij steeds meer grip op zijn grenzeloosheid en verandert hij stap voor stap zijn gedrag. 

Vincent: ‘Aan de ene kant is mijn oude energie nooit helemaal teruggekomen. Aan de andere kant ben ik nu weerbaarder dan ooit. Zo heb ik kort geleden een ultramarathon van 70 kilometer gelopen met 4.800 hoogtemeters. En in mijn werk ben ik effectiever zonder me er volledig in te verliezen. Wat mij daarbij erg helpt is dat ik beter ongemak heb leren verdragen.

Als ondernemer wil je natuurlijk liever níet dat je uitvalt. Daarom is het belangrijk dat je veerkrachtig bent, zodat je tegen een stootje kan. En áls het misgaat, is het fijn dat je iets geregeld hebt. Zodat je weer zo snel mogelijk door kunt met ondernemen. Hoe veerkrachtig ben jij?

Financieel niets geregeld

‘Toen ik uitviel in 2015 hadden we daarvoor financieel niets geregeld in het bedrijf’, zegt Vincent. ‘Ik had het geluk dat het goed ging met het bedrijf en ik mijn salaris kreeg doorbetaald. Dick Wels, AOV-casemanager bij a.s.r., ziet vaker dat ondernemers vooral bezig zijn met hun dromen en minder met de risico’s. 

Dick: ‘Ik spreek ondernemers die in situaties terechtkomen die ze niet in de hand hebben. Een goede adviseur helpt je voorbereid te zijn op dat soort situaties. Die kent de markt en weet welke risico’s je zelf kunt dragen en welke je beter kunt verzekeren. Een verzekering voor je inkomen dekt vaak meer dan alleen het inkomen dat je verliest. Bij a.s.r. bieden we ondernemers bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) preventieprogramma’s voor persoonlijke groei aan. We kijken daarbij naar jouw ontwikkelpunten, zodat je voorkomt dat je straks uitvalt.’

Goed voor jezelf zorgen als ondernemer

Vincent: ‘Op mijn dieptepunt heb ik ervoor gekozen om mezelf en vooral mijn herstel op de eerste plek te zetten. Ik nam meer gezonde gewoontes op in mijn dag. En nog steeds start ik iedere dag met een half uur voor mezelf. Omdat mijn dochter om 6 uur wakker wordt, sta ik dus op om half 6. In dat half uur lees ik bijvoorbeeld een boek, schrijf ik morning pages (een soort dagboek) of neem ik een koude douche.’ 

De afgelopen 3 jaar werkt Vincent als Scaling Up coach en helpt hij bedrijven van ongeveer 20 medewerkers groeien naar een volgende fase. En sinds juli dit jaar is hij weer terug bij zijn oude bedrijf, De Zalen van Zeven. Hoe zorgt hij naast zichzelf voor zijn team? ‘Ik vraag met teamleden regelmatig hoe het met ze gaat’, vertelt Vincent. ‘Daarvoor zet ik terugkerende taken in mijn agenda. Ik stimuleer hen nu ook om hun fysieke, mentale en financiële gezondheid op de eerste plek te zetten.’

Dick: ‘Met een verzuimverzekering kun je jouw verzekeraar om advies vragen over de vitaliteit en inzetbaarheid van je medewerkers. Zo stuur je op tijd bij en zorg je voor een gezonde werkdruk. En je voorkomt dat je zelf 80 uur in de week moet werken om uitval van collega’s op te vangen.

Maarten Hermans

Meer verhalen over Vitaal ondernemen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }