Heb je door piekdrukte op een luchthaven schade geleden? Deze Q&A geeft duidelijkheid waar je als verzekerde met een reis en/of annuleringsverzekering recht op hebt.
Komt je bagage later aan op jouw reisbestemming dan bedoeld? Dan ben je, indien je je bagage aanvullend verzekerd hebt, verzekerd voor de kosten van het aanschaffen van noodzakelijke kleding en toiletartikelen voor de eerste dagen van je reis. Hoeveel je maximaal vergoed krijgt, vind je terug in de polisvoorwaarden van je reisverzekering (afhankelijk van de dekking Basis € 100,- Comfort € 250,- of Optimaal € 350,-).
Bij vertraagde, vermiste of beschadigde bagage is de luchtvaartmaatschappij wettelijk aansprakelijk tot een maximum van € 1.300. De claim bij de luchtvaartmaatschappij moet binnen een week worden ingediend. Op de website van Consuwijzer kun je lezen hoe je deze claim kunt indienen.
Heb je je vlucht gemist door lange wachtrijen op Schiphol? Dan is hiervoor geen dekking op de reis- of annuleringsverzekering. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van de passagiers om op tijd bij het vliegtuig te komen.
Op de reis- en annuleringsverzekering is er geen dekking.
Ben je door vertraging meer dan drie uur later aangekomen op je eindbestemming? Dan heb je wettelijk recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij als:
In het geval van een pakketreis kun je hiervoor de reisorganisatie aanspreken. Zij zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van je pakketreis, waaronder je vlucht. Op de website van Consuwijzer lees je hoe je je recht kunt halen.
Je bent verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de overige onderdelen als je een reisverzekering met annuleringdekking of annuleringsverzekering hebt afgesloten en een van de onderdelen van je samengestelde reis onvoorzien uitvalt. Deze dekking geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen. Met samengestelde reis bedoelen wij een reis die bestaat uit apart van elkaar geboekte onderdelen. Je hebt dan bijvoorbeeld een vliegticket en een verblijf los van elkaar geboekt. Het gaat alleen om vervoer en/of verblijf dat/die je vooraf hebt geboekt. De door de luchtvaartmaatschappij geannuleerde vlucht vergoeden wij niet.
Je kunt er ook voor kiezen om de reis of het verblijf in een aangepaste vorm voort te zetten. In dat geval vergoeden wij de noodzakelijke reis- en verblijfskosten. Dat doen we tot maximaal het bedrag van de annuleringskosten van de overige uitvallende onderdelen.
Op de annuleringsverzekering is er geen dekking. De reisorganisatie zou het hele bedrag terug moeten betalen als er geen alternatieve vlucht is. Je hebt namelijk een compleet pakket geboekt, waaronder hotel, huurauto, vlucht en soms transfers van en naar de luchthaven vallen.
Heb je zelf de reisticket en een verblijf los van elkaar geboekt? Dan heb je, indien je een reisverzekering met annuleringsdekking of een annuleringsverzekering hebt afgesloten, dekking voor de annuleringskosten, omdat de vlucht door een onvoorziene gebeurtenis uitvalt.
Als je er niet uit komt met de reisaanbieder dan kun je eventueel je rechtsbijstandverzekering inschakelen.