Ga naar de hoofdinhoud

Heb je door piekdrukte op een luchthaven schade geleden? Deze Q&A geeft duidelijkheid waar je als verzekerde met een reis en/of annuleringsverzekering recht op hebt.

Reisverzekering
Mijn bagage is achtergebleven door de drukte op de luchthaven. Heb ik recht op vergoeding van de bagage?

Komt je bagage later aan op jouw reisbestemming dan bedoeld? Dan ben je, indien je je bagage aanvullend verzekerd hebt, verzekerd voor de kosten van het aanschaffen van noodzakelijke kleding en toiletartikelen voor de eerste dagen van je reis. Hoeveel je maximaal vergoed krijgt, vind je terug in de polisvoorwaarden van je reisverzekering (afhankelijk van de dekking Basis € 100,- Comfort € 250,- of Optimaal € 350,-).

Bij vertraagde, vermiste of beschadigde bagage is de luchtvaartmaatschappij wettelijk aansprakelijk tot een maximum van € 1.300. De claim bij de luchtvaartmaatschappij moet binnen een week worden ingediend. Op de website van Consuwijzer kun je lezen hoe je deze claim kunt indienen.

Reis- & annuleringsverzekering
Ik heb mijn vlucht gemist door een lange wachtrij op de luchthaven. Heb ik recht op vergoeding van het ticket?

Heb je je vlucht gemist door lange wachtrijen op Schiphol? Dan is hiervoor geen dekking op de reis- of annuleringsverzekering. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van de passagiers om op tijd bij het vliegtuig te komen.

Heb ik recht op vergoeding bij vertraging van mijn vlucht?

Op de reis- en annuleringsverzekering is er geen dekking.

Ben je door vertraging meer dan drie uur later aangekomen op je eindbestemming? Dan heb je wettelijk recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij als:

  • je vlucht start in een EU-land, of
  • als je vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij.

In het geval van een pakketreis kun je hiervoor de reisorganisatie aanspreken. Zij zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van je pakketreis, waaronder je vlucht. Op de website van Consuwijzer lees je hoe je je recht kunt halen.

Mijn vlucht is geannuleerd. Heb ik recht op een vergoeding als ik een verblijf, huurauto, excursie of evenement los heb geboekt?

Je bent verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de overige onderdelen als je een reisverzekering met annuleringdekking of annuleringsverzekering hebt afgesloten en een van de onderdelen van je samengestelde reis onvoorzien uitvalt. Deze dekking geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen. Met samengestelde reis bedoelen wij een reis die bestaat uit apart van elkaar geboekte onderdelen. Je hebt dan bijvoorbeeld een vliegticket en een verblijf los van elkaar geboekt. Het gaat alleen om vervoer en/of verblijf dat/die je vooraf hebt geboekt. De door de luchtvaartmaatschappij geannuleerde vlucht vergoeden wij niet.

Je kunt er ook voor kiezen om de reis of het verblijf in een aangepaste vorm voort te zetten. In dat geval vergoeden wij de noodzakelijke reis- en verblijfskosten. Dat doen we tot maximaal het bedrag van de annuleringskosten van de overige uitvallende onderdelen.

Ik heb een pakketreis geboekt en nu gaat mijn vlucht niet door. Wat dan?

Op de annuleringsverzekering is er geen dekking. De reisorganisatie zou het hele bedrag terug moeten betalen als er geen alternatieve vlucht is. Je hebt namelijk een compleet pakket geboekt, waaronder hotel, huurauto, vlucht en soms transfers van en naar de luchthaven vallen.

Heb je zelf de reisticket en een verblijf los van elkaar geboekt? Dan heb je, indien je een reisverzekering met annuleringsdekking of een annuleringsverzekering hebt afgesloten, dekking voor de annuleringskosten, omdat de vlucht door een onvoorziene gebeurtenis uitvalt.

Ik heb een los ticket of een pakketreis geboekt en nu gaat mijn vlucht niet door. De luchtvaartmaatschappij en/of reisorganisatie weigert de reis te vergoeden. Wat kan ik doen?

Als je er niet uit komt met de reisaanbieder dan kun je eventueel je rechtsbijstandverzekering inschakelen.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }