Ga naar de hoofdinhoud

Het aantal schades in het verkeer stijgt de afgelopen jaren flink. Met name in de spits worden deze vaak veroorzaakt door zakelijke weggebruikers. ‘Vaak zijn dit schades die voorkomen hadden kunnen worden,’ zegt schadespecialist Didier Latukolan. In dit artikel geeft hij ondernemers 5 tips die hierbij kunnen helpen.

5 tips voor ondernemers om verkeersschades te voorkomen

Onze expert

Didier Latukolan werkt sinds 2016 bij a.s.r. als schadespecialist. Binnen deze functie houdt hij zich vooral bezig met zakelijke klanten die meer dan 10 voertuigen hebben.

1. Hybride werken om verkeersdrukte te vermijden

‘Het wordt in Nederland elk jaar drukker op de weg,’ vertelt Didier. ‘Tussen 2015 en 2019 steeg het totaal aantal afgelegde kilometers met Nederlandse personenauto’s van 114.7 miljard naar 121.1 miljard kilometer. Tijdens corona daalde dit even naar 100 miljard kilometer, maar in 2022 zaten we alweer op 114.4 miljard. Inmiddels zijn we de 121 miljard weer gepasseerd en de verwachting is dat we in 2025 op bijna 125 miljard kilometer uitkomen. (Bron: Trend-Rx – Rapport verzekeringen en Schadeherstel 2023). En hoe groter de verkeersdrukte, hoe groter de kans op schades. Juist daarom loont het echt om verkeersdrukte te zoveel mogelijk te vermijden. Bijvoorbeeld door hybride te werken en vooral buiten de spits te rijden.’

2. Afleiding zoveel mogelijk voorkomen

Didier: ‘Volgens de Verkeersveiligheid Groep Nederland zijn menselijke fouten de nummer één oorzaak van verkeersongevallen. Hierbij kun je denken aan het niet naleven van regels, zoals te hard rijden en door rood rijden, maar ook afleiding is een belangrijke oorzaak. Bijvoorbeeld door het gebruik van smartphones onderweg. Sommige zakelijke gebruikers vergaderen ook regelmatig telefonisch in de auto, wat hun aandacht van het verkeer kan afleiden. Doe dit daarom alleen als het absoluut nodig is. En natuurlijk altijd handsfree en zónder camera.’

3. Goed voorbereid op weg

‘Het is ook altijd verstandig om vóór je op weg gaat even de fileberichten en weersvoorspelling te bekijken,’ vervolgt Didier. ‘Dan word je minder snel verrast door onvoorziene omstandigheden en kun je misschien je plannen nog aanpassen. Bijvoorbeeld door op een ander moment de weg op te gaan en thuis te werken bij files of storm. Het scheelt als je dit soort hinderlijke omstandigheden niet onnodig hoeft op te zoeken.’

4. Veiliger rijden met winterbanden

Didier: ‘Vanuit a.s.r. hebben we recent een preventiedag georganiseerd voor adviseurs die veel met zakelijke schadeverzekeringen te maken hebben. Deze dag vond plaats op het Midland circuit in Lelystad, onder begeleiding van de Verkeersveiligheid Groep Nederland. Tijdens het praktijkgedeelte van de dag konden alle deelnemers zelf het verschil tussen zomer- en winterbanden ervaren, en dat heeft veel indruk gemaakt. Onder winterse omstandigheden kunnen winterbanden echt die cruciale meters verschil in remweg maken. Dus letterlijk het verschil tussen geen schade en wél schade.’

5. Helpen om bewuster op weg te zijn

‘Bij a.s.r. zijn we altijd nieuwsgierig hoe we onze klanten extra kunnen helpen,’ zegt Didier. ‘Daarom zijn we recent een proef gestart met 2 specialistische partners; preventiespecialist DriverlinQ en rijgedragspecialist NEXTdriver. DriverlinQ maakt schadesrisico’s inzichtelijk en geeft hierbij advies en ondersteuning op maat. Deze aanpak is toepasbaar op elk bedrijf. NEXTdriver is een professionele rijgedragcoach speciaal voor transportondernemingen. Deze slimme chauffeursondersteuning bespaart kosten voor elk type transport, ongeacht de afstand. Beide specialisten zijn met name interessant voor zakelijke klanten van a.s.r. met meer dan 10 voertuigen, die structureel kosten willen besparen. En die dit ook echt onderdeel willen maken van hun bedrijfscultuur. Wij zijn erg enthousiast over deze proef, omdat we denken dat we klanten hiermee nog beter kunnen helpen.’

Als werkgever kun je aansprakelijk zijn als een werknemer tijdens werktijd een verkeersongeluk krijgt. Met een verkeersschadeverzekering ben je verzekerd tegen schade aan spullen of letsel. De verzekering keert tot € 1 miljoen per ongeval uit. Dit heet ook wel een WEGAM-verzekering (Werkgeversaansprakelijkheid Motorrijtuigen).

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }