Home Blogs van a.s.r. Schade aan je auto? Je WA-verzekeraar kan helpen met de afhandeling

Schade aan je auto? Je WA-verzekeraar kan helpen met de afhandeling

06 juli 2021

Heb je schade aan je auto door een botsing met een ander motorrijtuig? En ben je niet voor je eigen schade verzekerd (bijvoorbeeld omdat je niet allrisk verzekerd bent)? Sinds 1 juli 2021 heb je als klant de keuze om een WA-schade te laten afhandelen door je eigen vertrouwde WA-verzekeraar. Daarvoor moest je dat zelf (of via je adviseur) doen.

In het kort

Bijna alle soorten schade kun je melden bij je eigen vertrouwde verzekeraar of je eigen verzekeringsadviseur. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de allriskdekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking en de WA + Beperkt cascodekking was dat niet zo: je moest schade aan je eigen motorijtuig, waarvoor een ander aansprakelijk is, zelf verhalen op die ander of zijn verzekeraar.

De regeling Directe Schadeafhandeling brengt daar vanaf 1 juli 2021 verandering in. Vanaf dan heb je als klant de keuze om een WA-schade door je eigen vertrouwde WA-verzekeraar af te laten handelen. Let wel op: dit geldt alleen als de schade ook op of na 1 juli veroorzaakt is.

Voordelen voor jou

Klanten hebben aangegeven dat zij liever hun schade indienen bij hun eigen verzekeraar. Zo gaat het afhandelen ook sneller dan dat je zelf uit moet zoeken wie de verzekeraar is van de andere partij, en hoe je daar een claim kunt indienen. Ook kun je op deze manier gebruik maken van schadeherstel dat je eigen verzekeraar biedt. Daarom hebben verzekeraars gezamenlijk een rechtstreekse schadeafhandeling mogelijk gemaakt voor hun klanten van autoschades waarvoor een ander aansprakelijk is.

Meer weten?

Op deze pagina kun je meer lezen over deze regeling.


Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"VIT_C_CHAT":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }