Home Blogs van a.s.r. Touwtjespringen is een goede work-out: zo pak je het aan!

Touwtjespringen is een goede work-out: zo pak je het aan!

08 december 2020
Goed voor je conditie, coördinatie, snelheid, kracht, noem maar op… Touwtjespringen is ontzettend gezond. En dat is fijn, want het is ook nog eens héél leuk. Heb jij je springtouw uit de kast getrokken en wil je in de tuin aan de slag? Met deze tips en oefeningen spring jij een gat in de lucht!
Leren touwtjespringen? Let hierop!

In deze video vertelt Marloes je alles wat je moet weten over touwtjespringen. Er zijn namelijk een aantal dingen waar je op moet letten:

  • Hoogte van je plafond: is je plafond hoog genoeg? Zo niet, neem je springtouw dan mee naar buiten;
  • Lengte van je springtouw: hoelang moet je touw zijn? Je wilt niet dat het touw tegen je hoofd of voeten aankomt. Daar is een handige check voor: ga met één voet in het midden van je touw staan en met de andere voet ernaast (buiten het touw). Het springtouw moet dan tot aan je sleutelbeen komen. Check?;
  • Hendels vasthouden: hoe houd je de hendels van het springtouw goed vast? Nou, aan het uiteinde! Verder kun je jouw duim of wijsvinger op de hendel leggen, net wat jij fijner vindt.
  • Je armen: wat doe je met je armen? Veel beginners maken de fout om de rotatie uit de armen te halen, maar zorg er juist voor dat je de rotatie uit je polsen haalt;
  • Je houding: sta je mooi rechtop? Tijdens het touwtjespringen is het belangrijk om rechtop te blijven staan en goed voor je te kijken. Kun jij!

Nu weet jij precies hoe je moet beginnen met touwtjespringen. En gelukkig hebben wij al een 15 minuten work-out voor je uitgedacht. Lees of kijk snel verder en ga aan de slag!

Touwtjespringen work-out

Klaar voor je dagelijkse dosis beweging? Lekker! Marloes neemt je in deze video mee in een heerlijke work-out. Waar je op moet letten? Dat je een flesje water bij de hand hebt, want het is een pittige! En natuurlijk dat je niks raakt met je touw tijdens het springen. Toch vervelend als je huisgenoot ineens een touw naar z’n hoofd krijgt...

Probeer het touwtjespringen te combineren met krachtoefeningen voor thuis. Spring bijvoorbeeld eerst één minuut touwtje, en doe daarna een aantal squats. Zo ben je gedurende een langere tijd intensief in beweging. En dat is goed voor vetverbranding. Dusss, springtouw in de hand? Gaan we!

Voor deze 15-minutenworkout geldt: 40 seconden werken, 20 seconden rust.

  1. Kuitheffen: warm je kuiten op voor de work-out met kuitheffen. Ga rechtop staan met je voeten op heupbreedte en kom vervolgens met je hakken van de vloer. Doe dit een aantal keer achter elkaar voordat je aan het echte werk gaat beginnen. De warming-up is ook belangrijk!
  2. Singles: begin het touwtjespringen rustig met enkele sprongen, zoals iedereen touwtjespringen kent. Hiermee bouw je het langzaam op!
  3. Op één been: niet op twee benen, maar op één. Halverwege wissel je van been: eerst 20 seconden springen op je rechterbeen en daarna 20 seconden op je linkerbeen. Niet tussendoor afwisselen, dus! 
  4. Om en om: bij deze oefening wissel je wel af tussendoor. Rechts, links, rechts, links. Lekker bezig!
  5. Stretchoefening voor je kuiten: ga in een high plank staan en duw jezelf vervolgens naar achteren met je hakken in de grond. Dit is een fijne oefening om je kuiten even te ontlasten van het springen, maar je hartslag wél hoog te houden. Even die kuiten stretchen na het harde werken.
  6. Om en om + single: een combinatie van oefening 1 en 4. Spring eerst met je rechterbeen, dan met je linkerbeen en vervolgens met allebei. Deze oefening is niet alleen fysiek, maar ook mentaal een uitdaging. Goed voor je coördinatie! 
  7. Zijwaartse sprongen: deze sprongen worden lateral hops genoemd. Spring met je voeten naast elkaar (op heupbreedte) van links naar rechts. Een goede oefening voor je benen én billen.
  8. Dubbel: bij deze double under spring je zelf één keer terwijl het springtouw twee keer onder je door gaat. Lukt dat niet? Dan kun je blijven oefenen óf de vorige oefening nog eens herhalen.

Geen springtouw? Geen probleem! Met je handen op je bovenbenen klappen heeft namelijk hetzelfde effect.

Wil jij graag iets extra’s toevoegen aan deze work-out? Combineer deze work-out dan met een andere work-out van ons YouTube-kanaal! De combinatie van krachttraining en cardio is ideaal, omdat je hartslag op het moment zelf hoog is en je spieren na de work-out nog steeds voor je aan het werk zijn. Let er wel even op dat je niet elke dag dezelfde spiergroep traint. Sport ze!

In het oog springen met a.s.r. Vitality

Wil jij springend beloond worden? Dat kan met a.s.r. Vitality! Verhoog je hartslag met touwtjespringen, verdien Vitality Punten en wissel ze in voor de leukste wekelijkse, maandelijkse én jaarlijkse beloningen. Zo kun je via a.s.r. Vitality bijvoorbeeld een mooie nieuwe sportlegging scoren met cadeaukaarten van Intersport of een goed springtouw inslaan bij Bol.com. Top! Benieuwd hoe het precies werkt?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality