Home Blogs van a.s.r. Meer bewegen terwijl je thuiszit? Doe een voorjaarsschoonmaak!

Meer bewegen terwijl je thuiszit? Doe een voorjaarsschoonmaak!

29 april 2020

Pfffoe.. even bijkomen van het huis stofzuigen of je bed verschonen. Herkenbaar? Schoonmaken voelt zeker als sporten: je hartslag gaat ervan tekeer en je zet flink wat stappen. Nu we allemaal thuiszitten, hebben we meer energie en tijd om die voorjaarsschoonmaak eens aan te pakken. Dus hup, aan de slag! Doe een extra lift of push-up tijdens het schoonmaken en je pakt die thuis work-out letterlijk met beide handen aan. 

Is schoonmaken even goed als sporten?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: schoonmaken is natuurlijk niet hetzelfde als sporten. Om hetzelfde effect als sporten te bereiken, zou je gemiddeld zo’n 3 uur per week intensief moeten schoonmaken. Maar het is wél beweging! En afhankelijk van hoe intens en lang jij poetst, is het zeker een light work-out.

Onderzoek van het UMC Maastricht toont aan dat een gezond leven bereikt wordt door mensen die de hele dag door actief zijn. Daar kan die voorjaarsschoonmaak wel bij helpen, toch? Je kan beter gedurende de dag blijven bewegen, dan vijf keer per week een half uur sporten en verder de hele dag op je gat zitten. Wil je een vitaal leven leiden? Begin dan met actief zijn in je dagelijkse leven, door bijvoorbeeld vaker schoon te maken. 

We hoeven ons dus niet altijd in het zweet te werken op de loopband of crosstrainer. Pak de stofzuiger, dweil of bezem er maar bij en beweeg! Schoonmaken draagt in het algemeen bij aan een gezonder leven. 

Zo kun je sporten én schoonmaken tegelijkertijd

Stofzuigen, dweilen en vegen
Jaaa, die vloer kan wel een schoonmaakbeurt gebruiken! Pak de stofzuiger, bezem of dweil en ga aan de slag. Dan verbrand je zo een paar honderd calorieën. Best een goede work-out voor je armen, billen en benen. Door je knieën zakken, druk zetten met je armen en veel stappen zetten. Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf hoe groot je huis is. Die onmogelijke plekjes waar je normaal geen zin in hebt, zijn nu juist goed voor je work-out! Ga iets dieper door je knieën en doe nét wat meer moeite om alles mee te nemen. Pak ook de trappen mee! Goed voor de benen. Wil je next level? Maak dan een lunge elke keer als je de dweil, bezem of stofzuiger vooruit duwt. 

De badkamer en keuken grondig poetsen
Poets zo intensief mogelijk door álle tegels, kastjes, lades en planken mee te nemen. Van de tegeltjes helemaal bovenin naar de kastjes helemaal onderaan. Zo stretch je meteen je hele lichaam. Daarna komt het schrobben van de wastafel, bad, douche of wc. Dat kost meer energie en spierkracht dan je denkt! Je traint je benen, billen, armen en buikspieren door het boenen van hoge en lage oppervlakken. Ga voor de verandering niet één, maar vijf of tien keer over dezelfde plek heen. Achteraf zal je trots zijn op jezelf en je blinkende interieur!

Ramen lappen en auto’s wassen
Tijd om de armen en schouders te trainen! Dat doe je gewoon door de ramen te lappen of je auto te wassen. Door het trekken en zemen kweek je zo een paar spierballen. Ook verbrand je al snel 300 calorieën als je een uur bezig bent, en dat moet wel lukken als je alle ramen van je huis aanpakt. Moet je een ladder of trap op en af? Dan train je ook nog eens je been- en bilspieren! 

Wasjes draaien en tuinieren
Kleine wasjes, grote wasjes: zie het als een full body work-out. Probeer bij het wasjes draaien een squatpositie aan te nemen elke keer als je was in of uit de wasmachine haalt. Zo train je je benen en billen. Omdat je zo veel beweegt bij het doen van de was (continu bukken en opstaan), maar ook bij het strijken, vouwen en ophangen, is het een work-out voor je hele lichaam. Ook bij tuinieren komt elke spiergroep aan bod. Denk aan schoffelen, planten, snoeien, knippen en harken. En dat doe je meestal ook nog eens voor je plezier! 

 

Schoonmaakklus

Aantal calorieën per uur

Stofzuigen

250

Dweilen

312

Bezemen

250

Badkamer poetsen

400

Ramen lappen

300

Strijken

100

Bed verschonen en opmaken

120

Auto wassen

204

Tuinieren

350

Vitality Punten verdienen met jouw lenteschoonmaak

Wat ook lekker is aan die grote schoonmaak? Je verdient er gewoon punten mee in de a.s.r. Vitality-app! Je krijgt namelijk Vitality Punten als je hartslag omhoog gaat of als je stappen zet, en dat loopt zeker op als je aan het schoonmaken bent. Zo word je gewoon beloond voor het schoonmaken van je huis. Dat wil jij toch ook? Meld je aan! 


Meer verhalen over Vitaliteit