Ga naar de hoofdinhoud
Home Ondersteuning bij het voorkomen of terugdringen van verzuim
Jonge vrouw met magazijn op de achtergrond

Ondersteuning bij het voorkomen of terugdringen van verzuim

02 april 2021

Ziek zijn. Dat vindt niemand leuk. En iedereen kent wel van die dagen dat je je niet fit voelt en liever in je bed blijft liggen. Maar ben je dan ziek genoeg om je ziek te melden of kun je toch wel gewoon naar je werk? En wat vind je werkgever daar dan van?

De Amersfoortse wordt a.s.r.

Voortaan kun je voor de arbeidsongeschiktheids-, inkomens- en zorg- verzekeringen van De Amersfoortse terecht bij a.s.r.

Bekijk wat wij voor jou kunnen doen
Meer ziekteverzuim in Nederland

Het ziekteverzuim in Nederland neemt jaarlijks toe. En daarmee ook de kosten. Een hoog ziekteverzuim kan een negatieve invloed hebben op de continuïteit van een bedrijf. Er moet immers met minder mensen hetzelfde werk gedaan worden. En dat kan weer zorgen voor extra druk op de overgebleven medewerkers. En dat kan weer leiden tot meer ziekteverzuim. Kortom: het is voor werkgevers en voor werknemers belangrijk om aandacht te besteden aan het voorkomen van verzuim. a.s.r. helpt daar graag bij.

Ondersteuning bij onze verzuimverzekering

In de cao of arbeidsovereenkomst staat hoeveel een medewerker doorbetaald krijgt als hij of zij ziek is. Een bedrijf kan deze kosten verzekeren met een ziekteverzuimverzekering. Met een verzuimverzekering verzekert een werkgever de verzuimkosten in de eerste 2 jaar. Bij onze verzuimverzekering kan een werkgever daarbij ook rekenen op uitgebreide ondersteuning bij het voorkomen of terugdringen van verzuim.

Ondersteuning op maat

Elke bedrijf is anders en heeft dus andere ondersteuning nodig. Onze casemanager gaat graag met onze klanten in gesprek voor een advies op maat. We geven alvast een aantal handige tips waar een werkgever direct meteen mee aan de slag kan.

Tip 1: zorg voor een nauwkeurige verzuimregistratie.
Zodat je precies weet wie zich wanneer heeft ziek gemeld en hoe lang dat geduurd heeft.
Tip 2: Maak verzuim bespreekbaar.
Geef je medewerkers inzicht in het verzuim binnen je bedrijf. En bespreek met hen wat de gevolgen zijn van een hoog verzuim voor het bedrijf én wat dat voor de medewerkers betekent. Maak duidelijk dat elke medewerker belangrijk is.
Tip 3: Formuleer een duidelijk beleid.
Zet alle regels op papier en bespreek deze regels met je medewerkers. Hoe moet je je ziekmelden, wanneer moet je je weer melden, wanneer schakel je de bedrijfsarts in etc. En maak het daarbij de medewerker niet te makkelijk. Laat een medewerkers zich telefonisch bij jou ziekmelden en niet bijvoorbeeld via een app of mailtje aan een collega.
Tip 4. Ga het gesprek aan.
Als een medewerker zich regelmatig ziek meldt, ga dan het gesprek met hem of haar aan. Probeer te achterhalen of er meer aan de hand is dan een terugkerend griepje. Zit de medewerker nog wel op de juiste plek binnen jouw bedrijf? Is de sfeer binnen jouw bedrijf wel oké? Of heeft de medewerker (privé)problemen waar je hem of haar misschien mee kunt helpen?

Meer weten?

Wil je meer weten over onze verzuimverzekeringen of over het voorkomen van verzuim? Bekijk de explainervideo of lees meer tips op onze informatiepagina. 

De Amersfoortse wordt a.s.r.

De Amersfoortse, een merk van a.s.r., helpt ondernemers en werkgevers al jaren om fysiek, mentaal en financieel zo gezond mogelijk te blijven. Daarvoor biedt het zorg-, verzuim- en inkomensverzekeringen. De Amersfoortse gaat nu verder als a.s.r. en ondernemers en werkgevers kunnen voortaan voor deze verzekeringen terecht bij a.s.r.

Karin Pel

Meer verhalen over Werkgeverschap

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }