Home Blogs van a.s.r. Waarom is bewegen belangrijk voor kinderen?

Waarom is bewegen belangrijk voor kinderen?

15 april 2020

Bewegen is belangrijk - essentieel - voor opgroeiende kinderen. Waarom? Zonder beweging is een kind niet gezond. Ook is beweging heel belangrijk voor de sociale én cognitieve ontwikkeling van een kind. Toch beweegt bijna de helft van de Nederlandse kinderen te weinig. Dat moet dus anders! Lees hier hoe en waarom. ion

De voordelen van bewegen voor kinderen:

Uit onderzoek van de Gezondheidsraad blijkt dat beweging voor kinderen specifiek zeer gunstige effecten heeft. 

  • Verbetert coördinatie en motoriek. Beweging zorgt voor een betere ontwikkeling van coördinatie en motoriek bij kinderen. Zo wordt een kind bijvoorbeeld handiger en leniger. 
  • Verbetert fitheid. Van veel bewegen wordt een kind fitter: uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, techniek & coördinatie verbeteren. 
  • Verlaagt het risico op depressieve symptomen. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat het lichaam efficiënter omgaat met het verwerken van angst en stress. Zeker sporten leidt af van negatieve gedachten. Bewegen en sporten stimuleert de productie van endorfine, een stof die je humeur verbetert en je gelukkig(er) laat voelen.  
  • Versterkt spieren en botten. Beweging zorgt voor een krachtiger en sterker lichaam.
  • Vermindert of voorkomt diabetes. Voldoende lichaamsbeweging verbetert de insulinegevoeligheid bij kinderen. Regelmatige beweging helpt het menselijk lichaam namelijk om de bloedsuikerspiegel weer omlaag te brengen. 
  • Meer zelfvertrouwen en hoger gevoel van eigenwaarde. Beweging heeft een positieve invloed op het emotionele welzijn van kinderen en jongeren. 
  • Vermindert gewicht en vetmassa bij kinderen met overgewicht en obesitas. 

Hoeveel moet een kind bewegen om gezond te blijven?

Volgens de Beweegrichtlijnen 2017 moeten kinderen tussen de 4 en 18 jaar minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning doen. Daarbij kan je denken aan wandelen, fietsen, en spelen in de speeltuin (zoals schommelen). Door deze activiteiten gaan de hartslag en ademhaling omhoog, en neemt het energieverbruik toe.

Daarnaast adviseert de Gezondheidsraad kinderen om minstens 3 keer per week aan spier- en botversterkende activiteiten te doen. Bijvoorbeeld: springen, dansen, krachtoefeningen, voetballen en hardlopen.

Zo wordt de kracht en het vermogen van spieren verbeterd en worden botten sterker gemaakt. Vooral dat laatste gebeurt bij activiteiten waarbij het lichaam met eigen gewicht wordt belast, zoals hardlopen of trampolinespringen.

Daarnaast luidt het advies: bewegen is goed, meer bewegen is beter! Dus voor kinderen is het belangrijk dat ze zo min mogelijk (veel) stilzitten. Minder schermtijd, meer buitenspelen! 

6 tips om kinderen in beweging te krijgen

Oké het moge duidelijk zijn: zonder beweging is een kind niet gezond. Hoe stimuleer je kinderen tot beweging? Een aantal tips.

  • Meld je kind aan bij een sportclub. Nu kan het helaas even niet maar samen sporten is leuk! Door je kind op te geven bij een sportclub, wordt er regelmatig gesport en misschien wel vrienden gemaakt! Twee vliegen in één klap. 
  • Zet in op fietsen. Zorg dat je kind een goede fiets heeft en probeer dit standaard als vervoersmiddel te gebruiken. Hoe meer ritjes, hoe meer beweging.
  • Buiten spelen! Hop, naar buiten en lekker bewegen. Dat kan de achtertuin zijn of bijvoorbeeld de buurtspeeltuin. Verzin een speurtocht, een leuk spelletje, maak een parcours in de tuin, alles kan!
  • Neem een hond. Een hond in huis laat iedereen meer bewegen. De hond moet niet alleen meerdere keren per dag uitgelaten worden, maar is ook heel geschikt om lekker mee te spelen en dollen. Ook als het regent kan dit in huis gewoon doorgaan: elke dag extra beweging dus.
  • Beperk de schermtijd. De Rijksoverheid stelt dat door de digitalisering kinderen minder bewegen. Beperk die schermtijd dus. Als er geen televisie, telefoon of tablet beschikbaar is, wordt je kind wel gedwongen iets anders te gaan doen. 
  • Goed voorbeeld doet volgen. Geef zelf het goede voorbeeld! Neem bijvoorbeeld de fiets of benenwagen naar de supermarkt, in plaats van de auto. 


Meer verhalen over Vitaliteit