Home Blogs van a.s.r. Zo hou je je goede voornemens wél vol

Zo hou je je goede voornemens wél vol

11 januari 2020

Je wilt meer gaan bewegen dus neem je een abonnement op de sportschool. Maar voor je het weet hoor je jezelf zeggen dat je geen tijd, geen conditie, geen sportmaatje of een blessure hebt. En wordt alleen de sportschool beter van jouw goede voornemen. Waarom is volhouden nou zo moeilijk? Voornamelijk omdat een voornemen niet concreet is en we daarom geneigd zijn te denken aan grote veranderingen. Terwijl kleine veranderingen al zo lastig zijn. 

We geven je 7 tips om te zorgen dat je je goede voornemens wél volhoudt:

1) Maak je doel concreet en haalbaar

Is je goede voornemen afvallen of meer bewegen, dan stel je jezelf eigenlijk een te groot doel. Vertaal dat naar je dagelijkse leven zodat je weet wat je te doen staat. Wat ook helpt is als je het meetbaar maakt. ‘Ik ga elke dag 10.000 stappen zetten’ is een stuk duidelijker dan ‘ik ga meer bewegen’.

2) Schrijf je doel op

Door je doel en je motivatie op te schrijven hou je het duidelijk voor ogen en kun je het nog eens nalezen als je een keer bent teruggevallen in je oude gewoonte. Je kunt zelfs een noodplan bedenken, zodat je van tevoren al een oplossing hebt bedacht voor die smoesjes die je zo graag gebruikt.

3) Doe het stapje voor stapje

Start met kleine veranderingen en werk stapsgewijs. Stel jezelf korte termijn doelen en kijk achteraf of het gelukt is. Wil je bijvoorbeeld meer bewegen en je fitter voelen? Doe dan voortaan je boodschappen op de fiets of zet de auto verder weg van je werk zodat je elke dag automatisch meer beweegt. Je hoeft niet gelijk een marathon te kunnen lopen.

4) Heb geduld

Een gewoonte veranderen duurt gemiddeld 66 dagen. Je moet er dus ruim 2 maanden voor uittrekken om je nieuwe gedrag als een automatisme te zien. En hoe lastiger het goede voornemen is, hoe langer het soms duurt. Geef dus niet te snel op, want de aanhouder wint!

5) Zeg het hardop

Door je doel aan anderen te vertellen, kunnen zij je steunen en motiveren. Zeker als je een keertje terugvalt. Dan kunnen zij je eraan herinneren waarom je dit ook weer zo graag wilde. Ook weten ze dat ze je niet in verleiding moeten brengen. Ook kun je zo op zoek gaan naar een maatje. Dat kan in je vriendenkring of op de sportschool. Of op je werk, iemand waarmee je op vaste dagen een rondje wandelt in de pauze. 

6) Beloon je gedrag

Als je door bepaald gedrag direct beloond wordt, maken je hersenen dopamine aan. Dat werkt bij chocola, maar je kunt het ook inzetten om je gedrag te veranderen. Bijvoorbeeld door jezelf te belonen met een cadeautje als je een kilo bent afgevallen. 

7) Wees lief voor jezelf

Om je goede voornemens vol te houden heb je discipline nodig. Maar we zijn allemaal mensen en vallen soms terug in onze oude gewoontes. Dat is niet erg en geen reden om je wandelschoenen direct aan de wilgen te hangen. Probeer na twee dagen gewoon je goede gedrag weer op te pakken. Je kunt het!

Christel van Capelleveen

Meer verhalen over Dit is de tijd van doen