Ga naar de hoofdinhoud
Home Freek en Maarten checkten hun isolatie met een gevelscan

Freek en Maarten checkten hun isolatie met een gevelscan

26 november 2020

Een gevelscan. Je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat houdt het nu precies in? Met een gevelscan kun je gemakkelijk warmtelekken opsporen in de gevels van jouw woning. Naar aanleiding van een energiebespaarrapport besloten Maarten en Freek een gevelscan uit te voeren. Zij kregen hiervan een rapport waarin uitgelegd wordt wat de kleuren op hun gevelfoto betekenen. In deze blog lees je hoe zo’n gevelscan gemaakt wordt, wat het kost en wat Maarten en Freek met de resultaten uit het rapport gaan doen.

Gevelscan en je persoonlijke rapport

Het doel van een gevelscan is het inzichtelijk maken van warmteverliezen in de gevel. Een gevelscan is eigenlijk niets meer dan een foto van een van de gevels van jouw huis die door middel van een infraroodcamera het temperatuurverloop van de gevel meet. De foto wordt in grijswaarden of in verschillende kleuren weergegeven. Goed geïsoleerde gevels leveren “saaie” foto’s op terwijl matig en slecht geïsoleerde gevels vaak een kleurrijke foto opleveren.

De gevelscan is prachtig, want het geeft een goed beeld van het energieverlies.

Maarten

Gevelscan leakcheck
Voorgevel woning Maarten

Maarten vindt het jammer dat alleen de voorgevel is gescand. “De gevelscan is prachtig, want het geeft een goed beeld van het energieverlies naar buiten. Ik had dit wel voor al mijn gevels willen weten.” Wat Maarten opvalt is dat vooral langs ramen en ter hoogte van de radiatoren nog de nodige resultaten kunnen worden behaald door betere isolatie. Op de vraag of hij nieuwe dingen heeft ontdekt antwoordt Maarten: “Ik heb met dit rapport ontdekt dat de gevelisolatie die wij in september 2018 hebben laten uitvoeren niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd.” Met de informatie van dit rapport gaat Maarten in gesprek met het isolatiebedrijf dat eerder zijn gevels heeft geïsoleerd om een hoger niveau van isolatie te bereiken.

Het is een goed hulpmiddel om keuzes te maken voor investeringen

Freek

Freek meulendijk
Voorgevel van Freek

Freek vindt het erg leuk om te zien wat de uitkomst is, zeker om te zien of zijn gevoel klopte. “Het is een goed hulpmiddel om keuzes te maken voor investeringen in de toekomst. In dit geval was het een bevestiging dat mijn pannendak op een juiste manier is vervangen vorig jaar. Deze is perfect geïsoleerd.” Hij kwam er ook achter dat de ruit aan de voorzijde van zijn huis minder isoleerde als gehoopt. Daarnaast had hij zich nooit gerealiseerd dat zijn garagedeuren zo slecht geïsoleerd zijn. Freek: “Ik overweeg serieus om enkele kozijnen en ramen op de benedenverdieping te vervangen door kunststof met een hoge isolatiewaarde. Ook ben ik aan het overwegen of ik mijn garagedeuren ga isoleren c.q. vervangen.”

Wil je meer tips over het verduurzamen van je woning? Kijk dan op ons platform Duurzaam Wonen.

Kosten

Wil jij ook een gevelscan laten uitvoeren? Er zijn veel bedrijven die dit kunnen maar kijk wel goed of ze gespecialiseerd zijn in thermografie en of ze hier opleidingen voor hebben gevolgd. Iedereen kan een foto van je gevel maken met een infraroodcamera, maar niet iedereen kan die foto op een goede manier interpreteren. De kosten voor een gevelscan van 1 gevel liggen gemiddeld rond de 100 euro. 

Isolatie betalen met je hypotheek

Ga je een huis kopen en wil je deze beter isoleren? Bij a.s.r. kun je tegelijk met je hypotheek een Verduurzamingshypotheek aanvragen. Je leent dan voordelig geld voor isolatie en andere energiebesparende maatregelen. 

Jeanne Viergever

Meer verhalen over Duurzaam wonen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }