Mediteren voor beginners: alle voordelen, soorten meditatie en oefeningen op een rij!

29 maart 2022

Mediteren wordt allang niet meer als ‘zweverig’ gezien. Gelukkig maar, want meditatie brengt veel voordelen met zich mee. Geregeld mediteren kan je helpen om te ontstressen, beter in slaap te vallen of je gedachten leeg te maken. Wil je zelf beginnen met mediteren? In deze blog vertellen we je alles over mediteren, ontdek de verschillende meditatietechnieken en oefeningen om je geest tot rust te laten komen. 

Wat is mediteren?

Mediteren is het bereiken van (mentale) stilte. Door deze stilte krijgt je geest namelijk de kans om tot rust te komen. Veel mensen spreken over een andere staat van bewustzijn waarin ze terechtkomen door meditatie. Hierdoor kun je je volledig focussen op het hier en nu. Het belangrijkste tijdens mediteren is om je gedachten niet te controleren en ze meteen weer los te laten zodra ze in je hoofd verschijnen. Het doel van meditatie is dus om je gedachten te laten zijn voor wat ze zijn.

Mediteren wordt al eeuwen gedaan en is terug te vinden in verschillende religies, zoals het Hindoeïsme of Boeddhisme. Veel mensen zijn er van overtuigd dat mediteren bijdraagt aan hun spirituele ontwikkeling. In de westerse wereld wint meditatie sinds het einde van de twintigste eeuw langzaam aan populariteit. Door laagdrempelige apps, meditatiecursussen en oefeningen voor beginners wordt mediteren voor steeds meer mensen toegankelijk.

5 voordelen van meditatie

Regelmatig mediteren brengt veel positieve effecten en gezondheidsvoordelen met zich mee. Lees hieronder 5 voordelen van meditatie. 

1. Je ervaart minder stress

Stress is één van de belangrijkste redenen waarom mensen beginnen met mediteren. Dat is ook niet zo gek, want meditatie werkt zeer stressverlagend. We leven een druk bestaan en zadelen onszelf met allerlei verplichtingen op. Hierdoor spoken er dagelijks honderden gedachten door ons hoofd: een belangrijke werkafspraak die je niet mag vergeten, een pakketje dat je nog moet terugbrengen en nog even bellen met een vriendin. Mediteren helpt je om deze gedachten te ordenen en je hoofd weer leeg te maken. Dit helpt je uiteindelijk om minder stress te ervaren.  

2. Minder last van angstgevoelens

Stress draagt bij aan gevoelens van angst. Denk aan faalangst, pleinvrees of bijvoorbeeld vliegangst. Mensen die dergelijke angsten ervaren ontwikkelen uiteindelijk ook bijkomende lichamelijke reacties op angsten, zoals hyperventilatie, gespannen spieren of zelfs hartkloppingen. Meditatie kan je helpen om stress te verminderen en deze angsten uiteindelijk onder controle te krijgen. Zelfs korte meditatie zorgt vaak al voor een groot verschil.

3. Je slaapt beter

Pieker je veel en heb je moeite om snel in slaap te vallen? Meditatie kan hierbij helpen! Veel mensen mediteren dan ook in bed. Er bestaat zelfs meditatie die bedoeld is om jou in slaap te krijgen. Bij slaapmeditatie ga je specifiek op zoek naar rust en ontspanning om in slaap te vallen. 

4. Je kan je beter concentreren 

Tijdens mediteren oefen je om in het hier en nu te zijn. Hierdoor train je tegelijkertijd je aandachtsspanne en leer je om jezelf beter te concentreren. Zodra je vaker mediteert, zul je merken dat je bijvoorbeeld langere tijd gefocust kan werken en productiever bent.

5. Het zorgt voor ontspanning 

Rust, stilte, ontspannen muziek op de achtergrond en een momentje voor jezelf. Dat zijn natuurlijk dé perfecte ingrediënten voor ontspanning. Neem daarom goed de tijd voor jezelf tijdens het mediteren. Dat hoeft niet lang te zijn. Zoek een rustig locatie uit, ga op een comfortabele plaats liggen of zitten en let op je ademhaling. Hierdoor zul je in no time helemaal ontspannen

3 verschillende soorten meditatie

Je kan op veel verschillende manieren mediteren. Elke soort meditatie heeft dan ook zijn eigen doel. Hieronder vind je een paar bekende vormen van mediteren.  

1. Slaapmeditatie

Heb je genoeg schaapjes geteld? Tijdens slaapmeditatie probeer je om rustig in slaap te vallen door je te concentreren op je ademhaling en je gedachten los te laten. Deze vorm van meditatie is vooral goed voor mensen die moeite hebben om in slaap te vallen door bijvoorbeeld stress.

2. Bodyscanmeditatie

Tijdens een bodyscanmeditatie scan je zelf je eigen lichaam. Bij deze vorm van meditatie ben je je extra bewust van alles wat er met je lichaam gebeurt. Voel je de stoel waarop je zit? En wat gebeurt er zodra je je focust op je kleine teen? Door jezelf telkens op één specifiek lichaamsdeel te focussen, wordt je hoofd vanzelf leeg en ben je bezig met mediteren.

3. Klankschaalmeditatie

Veel mensen luisteren naar Tibetaanse klankschalen tijdens het mediteren. Deze klanken kan je bijvoorbeeld gemakkelijk op YouTube of Spotify vinden. Het beluisteren van klankschalen heeft een rustgevende werking. Het natuurlijke ritme helpt je om te ontspannen en mediteren. Probeer eens of het iets voor jou is!  

Leren mediteren: 4 meditatie-oefeningen

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen tijdens het mediteren? Lees hieronder 4 oefeningen en probeer ze eens uit.

1. Tel van één tot tien 

Tellen is een prettige manier om te beginnen met mediteren. Tel bijvoorbeeld na iedere uitademing van één tot tien. Hierdoor leer je namelijk om je aandacht bij je ademhaling te houden. En dat is het belangrijk voor een goede meditatiesessie.

2. Let op je ademhaling

Aangezien een goede ademhaling één van de belangrijkste aspecten is voor goede meditatie, helpen de juiste ademhalingsoefeningen je verder. Fluister bijvoorbeeld na elke ademhaling ‘in’ en na elke uitademing ‘uit’ naar jezelf. Of focus je op je buik terwijl je in- of uitademt. Doordat je hierop gefocust bent, merk je vanzelf dat je hoofd leger en leger wordt. 

3. Ga wandelend mediteren

Er wordt vaak gedacht dat meditatie alleen liggend of zittend kan. Maar mediteren doe je op duizend-en-één manieren. Zolang het maar bij je past. Zit je niet graag stil? Dan is wandelend mediteren wellicht beter voor je. Wees tijdens het wandelen alerter op je omgeving en jezelf. Ga eens wandelen in een rustig bos of op het strand en focus je terwijl je wandelt op de manier waarop je loopt. Wat voel je in je voeten? En wat voel je in de rest van je lichaam? Probeer jezelf dit de gehele wandeling af te vragen.

4. Mediteer vijf minuten lang 

Veel mensen mediteren niet omdat ze denken dat het te lang duurt. Wat ze vaak niet weten is dat je zo lang (of kort) kan mediteren als je zelf wil! Vind je het lastig om te mediteren? Begin dan eens met vijf minuten. Pak een kort momentje voor jezelf en ga aan de slag met één van bovenstaande oefeningen. Een korte wandeling mag dus ook! 

Ga mediteren met a.s.r. Vitality!

Is wandelend mediteren helemaal jouw ding? Of wil je een keer mediteren tijdens een yogales? Dan is a.s.r. Vitality iets voor jou! Verdien beloningen met het beweegprogramma van a.s.r. Vitality! Het werkt zo: door dagelijks te bewegen, verdien je Vitality Punten. Bijvoorbeeld met het aantal stappen dat jij tijdens het hardlopen zet of op basis van je verhoogde hartslag. Deze punten kun je vervolgens inwisselen voor de leukste wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. 

Verdien bijvoorbeeld iedere week spaartegoed voor cadeaubonnen van Bol.com, Intersport of Zalando, krijg iedere maand cashback op een nieuwe Apple Watch of Fitbit en scoor aan het einde van het jaar cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo. Ook kun je de punten inwisselen voor een donatie aan een goed doel! Klinkt goed toch?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality