Sportattributen voor thuis: een creatieve work-out

20 maart 2020

Is jouw sportschool gesloten, gaan jouw voetbalwedstrijden niet door of moet je de hele dag thuis werken? Blijf in beweging! Ook thuis kun je natuurlijk gewoon bewegen. Om je work-outs krachtiger te maken, pak je flesjes water als gewichtjes of een stevige eetkamerstoel voor tricep dips. Hier geven je wat inspiratie voor een creatieve stay at home work-out. Vergeet dumbbells en medicijnballen, jij hebt alles gewoon in huis! Zo simpel kan sporten zijn. Doe jij mee?

Deze sportattributen heb jij gewoon thuis! 

Denk eens buiten de lijnen, want je hebt meer in huis dan je denkt. We zetten ter inspiratie wat alternatieve sportattributen voor je op een rij:

  1. Tuinkussen of slaapmatje: in plaats van een fitness / yogamat. Werkt net zo goed!
  2. Flesjes water: heb jij nog flesjes water thuis liggen? Top, want één flesje staat ongeveer gelijk aan een halve kilo. Toch weer wat extra kracht bij het doen van je oefeningen. Je kan ze vasthouden in je handen of tussen je benen klemmen.
  3. Dikke boeken: hoe dikker het boek, hoe beter!
  4. Een emmer water: vul een emmer met water en houd deze vast terwijl je squats doet. Dat heeft hetzelfde effect als een dumbbell. Ideaal, toch? 
  5. Stevige stoelen: kies voor de stevigste eetkamerstoel en gebruik deze om tricep dips te doen of boven je hoofd te tillen tijdens het doen van squats of lunges. Kijk wel uit dat je niks in je omgeving beschadigt (of jezelf)! 
  6. Een bal: heb jij nog een voetbal, volleybal of rugbybal in de schuur liggen? Super handig als je sit-ups wil doen. Ga op een matje liggen en houd de bal met gestrekte armen boven je hoofd tijdens je sit-ups. Zo heb jij heel eenvoudig een top buikspieroefening. 
  7. Kratje bier: misschien niet het eerste waar je aan zou denken, maar wel handig. Een kratje bier is zwaar genoeg om bijvoorbeeld boven je hoofd te tillen, maar ook handig om push-ups op te doen. Dat maakt het zwaarder dan gewone push-ups. 
  8. Fles wasmiddel: flessen wasmiddel kun je goed gebruiken als gewichten! Vaak zit er een handvat aan zodat je ‘m makkelijk kan vasthouden. Wasmiddel is bijvoorbeeld handig voor de bend over row of om je biceps te trainen.
  9. Je huisgenoot, partner of kind: het klinkt misschien gek, maar het is een hele goede manier om veel gewicht aan je oefening toe te voegen. Bijvoorbeeld tijdens de push-ups iemand of je rug, of tijdens het squatten iemand op je schouders. Spierpijn gegarandeerd! Wel even voorzichtig doen natuurlijk.
  10. Eigen gewicht: ondanks dat gewichten iets toevoegen aan je work-out, kan je alleen al met je eigen gewicht een heleboel bereiken. Kijk dus ook eens naar de manieren hoe jij met behulp van je eigen lichaam oefeningen krachtiger maakt.

Deze sportartikelen kun je makkelijk en goedkoop in huis halen

Naast alternatieve sportartikelen die je in je eigen huis vindt, kun je er ook voor kiezen om kleine attributen aan te schaffen. Fitnessattributen hoeven helemaal niet duur te zijn en worden op verschillende plekken verkocht. 

  • Fitness/yogamat: als je grondoefeningen wil doen, is het erg fijn om een fitness/yogamat te hebben. Je glijdt minder weg dan op een tuinkussen of slaapmatje en het neemt vocht beter op. 
  • Elastieken: er zijn verschillende soorten elastieken met verschillende sterktes en niveaus. Hiermee kan je je hele lichaam trainen. De bekendste elastieken zijn die voor om je benen, die extra weerstand geven bij bilspieroefeningen. Wat fijn is? Meestal zit er een boekje bij met oefeningen die je kunt doen. 
  • Gewichten: een paar gewichtjes zijn erg handig om in huis te hebben. Daarmee kun je elke oefening net wat zwaarder maken. Gewichten zijn te koop in verschillende vormen en kilo’s.
  • Springtouw: supergoed voor je conditie en vetverbranding, én makkelijk op te bergen in huis.
  • Ab wheel: een heel simpel attribuut om je buikspieren mee te trainen. Hiervoor heb je wel een sterke rug nodig, dus als je rugklachten hebt is een ab wheel niet zo’n goed idee. 
  • Step: net iets steviger dan een stoel of krukje van thuis. Wees creatief! Met een step kun je bijvoorbeeld sprongoefeningen doen voor je conditie of been oefeningen zwaarder maken, zoals lunges en squats.

Blijf jij in beweging tijdens de coronacrisis? Mooi! Wist je dat a.s.r. Vitality bewegen beloont? Meld je aan via de a.s.r. Vitality-app en behaal punten door te bewegen. Het idee is simpel: hoe meer jij beweegt, hoe meer jij beloond wordt. Dus pak dat kratje bier of die flessen wasmiddel erbij en verdien je dagelijkse punten! Zo kun je onder andere een Bol.com of Intersport cadeaukaart verdienen. Daarmee kun je toch weer een fitnessmat of gewichtjes kopen om te gaan voor die extra Vitality-punten. Let’s go!


Meer verhalen

Sportattributen voor thuis