Blogs van a.s.r. Beginnen met squashen? 5 handige tips!

Beginnen met squashen? 5 handige tips!

13 april 2021

Mis jij het om fanatiek achter een balletje aan te rennen? Nu veel balsporten zoals hockey, voetbal en basketbal even niet meer mogen, is een potje squash een goed alternatief. In deze blog vertellen we je alles over de squashtechniek en vind je handige tips om met squash te beginnen. Het enige wat jij nu nog hoeft te doen, is een fanatieke sportpartner mee naar de squashbaan te trekken. Dat wordt gegarandeerd lekker veel zweten!

Wat is squash?

Squashen is een sport waarbij je via de muur met een racket een speciale bal naar je tegenstander overslaat. De eerste keer dat je de bal slaat, moet deze boven de serveerlijn uitkomen en onder de uitlijn aan de bovenkant van de muur. Vervolgens mag de bal steeds maximaal één keer stuiteren. Sla je de bal boven de uitlijn, laat je hem twee keer gestuiterd of raak je de bal helemaal niet? Dan krijgt de ander een punt. Zo ga je door totdat een van jullie elf punten heeft verzameld.

Hoe begin je met squashen?

Squashen is een hele laagdrempelige sport, waar je makkelijk mee begint. Zo pak je het aan: 

  1. Ga naar een squashcentrum toe;
  2. Huur een racket en een balletje;
  3. Lees de spelregels door;
  4. Je bent klaar om te gaan!

Squash tips voor beginners

Met deze tips ben jij in no-time een pro!

1. Bouw het tempo rustig op
Het is verstandig om in het begin niet langer dan 45 minuten te squashen, zodat je lichaam aan de bewegingen kan wennen. Veel squashbanen reserveer je voor 45 minuten, dus in het begin is een enkele reservering voldoende!

Rustig opbouwen is belangrijk om blessures te voorkomen. Begin daarom niet direct volop te slaan. Doe samen een warming up, voordat jullie starten. Wen ook aan het slaan. Die bal gaat sneller dan je denkt! En geen zorgen, al die energie sla je later in het spel er zeker uit.

2. Spierpijn: deze spieren train je met squashen
Bereid je er maar vast op voor: die spierpijn komt eraan! Bij squashen is spierpijn onvermijdelijk, vooral in de billen. Niet alleen omdat in het begin misschien veel ballen moet oprapen, maar ook omdat je veel uitstapt en loopt. Je traint ook je benen, armen en buikspieren. Kortom: de volgende dag maar even een dagje bijkomen inplannen?

3. Let op je techniek en tactiek 
Je kunt natuurlijk gewoon gaan slaan, maar om te voorkomen dat het racket per ongeluk uit je handen vliegt, volg je het best deze basistechnieken:

  • De shake-handsgreep gebruiken. Hoe houd je je racket vast? Als een hamer? Een viool? Of een boormachine? Nee. Je houdt je racket vast alsof je iemand de hand schudt: de shake-handsgreep. Houd de racket daarbij iets omhoog gedraaid, zodat je de ballen omhoog slaat. Wel zo handig!
  • Rustig slaan. Meteen gaan rammen, klinkt verleidelijk, maar met rustig slaan bereik je veel meer.
  • Teruglopen naar het midden. Bij squash loop je veel om de bal te volgen. Denk er wel aan om direct na het slaan terug te lopen naar het midden van het veld. Zo ben je altijd in de buurt van de volgende bal.
  • Altijd je ogen op de bal houden. Klinkt heel logisch, maar het gebeurt niet altijd. Soms is de bal bijvoorbeeld achter je. Zorg dan dat je je hoofd omdraait, om de bal te blijven volgen.
  • Laat je tegenstander zoveel mogelijk lopen. Uitputten maar! Niet lief zijn, maar je tegenstander lekker laten lopen. Staat je squashpartner links? Sla dan de bal in de rechterhoek en andersom. Varieer ook in harde en zachte ballen: laat je squashbuddy van voor naar achter rennen. Hoppa, trainen die benen!

4. Burn baby, burn: calorieën verbranden
Met squashen train je je uithoudingsvermogen en je spieren, maar squashen is ook een calorieverbrander! De sport staat in de top drie van sporten waarbij je de meeste calorieën verliest. Hoeveel calorieën hangt natuurlijk af van je gewicht, maar gemiddeld verbrand je er zo’n 600 per uur. Zorg dus dat je een uur voordat je begint goed gegeten hebt

5. Squash ook eens alleen
Squashen is natuurlijk gezellig om samen met een sportmaatje te doen, maar dat hoeft niet. Bepaalde technieken kun je net zo goed alleen oefenen. Sterker nog: het is heel goed om af en toe alleen te trainen. En de volgende keer dat je samen traint, maak jij je partner keihard in! 

Oefen bijvoorbeeld hoe je je racket vasthoudt of probeer lange ballen langs de muur te spelen. Je kunt ook de dropshot oefenen, een squashslag waarbij je jouw tegenstander heel veel laat lopen. 

Niets is natuurlijk beter dan een lekker voldaan gevoel na een intensief potje squashen. Behalve natuurlijk wanneer je extra voor het bewegen wordt beloond. Met a.s.r. Vitality kan dat!

Door stappen te zetten, je hartslag te verhogen, fietsritten te maken of een sportles te volgen, verdien je Vitality Punten. Jouw verdiende punten kun je inwisselen voor wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Verdien bijvoorbeeld elke week spaartegoed voor cadeaukaarten van Bol.com of Zalando. Of krijg iedere maand cashback op een Apple Watch of Fitbit en scoor aan het einde van het jaar cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo. Ook kun je de punten inwisselen voor een donatie aan een goed doel!

Ook meedoen? Met een a.s.r. zorgverzekering kun je a.s.r. Vitality de eerste drie maanden zelfs gratis uitproberen!

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }