Home Blogs van a.s.r. Sjouk (74) over sporten voor ouderen: ‘Als je echt wilt dan is er ook op hoge leeftijd veel mogelijk.’

Sjouk (74) over sporten voor ouderen: ‘Als je echt wilt dan is er ook op hoge leeftijd veel mogelijk.’

04 september 2020
Als zelfs jonge gasten in de sportschool opkijken van jouw spieren, dan doe je het met je 74 jaar niet verkeerd! Sjouk Barsingerhorn is enorm fit en geniet nog elke dag van beweging. Zo bouwde hij tijdens corona gewoon een eigen sportschool op zolder! Sjouk heeft een duidelijk doel: “Gezond oud worden totdat het einde daar is, dat zou toch mooi zijn?” Daarom geeft hij 8 tips voor ouderen om in beweging te blijven.

8 tips om te sporten voor ouderen

  1. Zie het plezier en nut van beweging in
    “Het allerbelangrijkste is dat je plezier moet hebben in bewegen en dat je het nut ervan inziet. Zonder plezier en nut ga je het niet volhouden. Het moet geen corvee worden! Ik vind het écht leuk om te bewegen. Daarnaast wil ik heel graag oud worden zonder beperkingen. Mijn vrouw en ik vinden vooral de beloning in ons goed voelen en samen van beweging genieten. Maar iedereen moet een eigen doel hebben, alleen dan werkt het.”

  2. Luister naar je lichaam 
    “Door het vele marathonlopen toen ik jonger was, heb ik ook de nodige blessures. Het is belangrijk dat je goed luistert naar je lichaam en ook daarnaar handelt. Ik pak af en toe een rustdag. Toch zit ik ook op een rustdag niet stil: dan ga ik bijvoorbeeld in de tuin aan de slag. Maar dat zit een beetje in me.” 

  3. Beweeg structureel
    “Het moet wel in je ritme zitten.  Twee keer per week bewegen heb je minimaal nodig, één keer per week zeg je namelijk gemakkelijk af. En als je dat afzegt, heb je zo een hele week niet bewogen! Plan dus vaste beweegmomenten in in je week, dan kan je op die avond ook geen andere afspraken maken. Mijn buurman van 80 tennist bijvoorbeeld nog gewoon twee keer per week.” 

  4. Stop met zitten
    “Veel mensen van mijn leeftijd zitten heel veel. Die zitten constant voor de tv met een bakje chips op tafel of op de camping voor hun caravan. Dat kan komen doordat zij niet anders gewend zijn: zij hebben misschien van jongs af aan al een minder actief leven. Dan is het best lastig om dat op oudere leeftijd ineens op te pakken. Toch is het heel slecht voor je om zoveel te zitten. Je kunt ook op een laagdrempelige manier meer bewegen.” 👇 

  5. Denk aan de kleine dingen
    “Beweging zit ‘m ook in even boodschappen doen op de fiets of op de camping kleine stukjes wandelen. Natuurlijk drink ik ook af en toe een pilsje en dat moet zeker kunnen, maar ik zorg wel dat ik lekker veel beweeg. Het is een onderdeel van mijn leven: als ik iets moet tillen dan zie ik dat als een vorm van training. Ook traplopen vind ik niet erg, dat is alleen maar heel goed voor je.” 

  6. Motiveer elkaar!
    “Het is zeker niet zo dat ouderen weinig bewegen. Sterker nog: als je op maandagochtend in de sportschool komt zie je heel veel mensen van mijn leeftijd. Maar de lat hoeft niet meer zo hoog te liggen, het gaat erom dat je beweegt en het onderhoudt. Naar de sportschool gaan is ook een sociale activiteit. Je ziet en helpt elkaar. In de sportschool waar ik train is geen begeleiding, dus we helpen elkaar. Dat werkt erg goed. Ik beweeg vaak samen met mijn partner. Zo motiveer je elkaar.” 

    Met a.s.r. Vitality houd je die motivatie om te sporten vast

  7. Je kunt alles als je je ertoe zet: ook op oudere leeftijd
    “Ik denk niet dat er bepaalde sporten zijn die je op latere leeftijd niet meer kunt doen. Alles is mogelijk als je het maar leuk vindt en het nut ervan inziet. Natuurlijk moet je lichamelijke en geestelijke gesteldheid goed zijn, maar dan geloof ik zeker dat er tot op late leeftijd heel veel mogelijk is. Kijk maar eens naar de verschillende disciplines voor ouderen en kijk naar waar de records liggen. Het zit er gewoon in!”

  8. a.s.r. Vitality voor dat eerste stapje
    “Om in beweging te blijven moet je er plezier in hebben en het nut ervan inzien. a.s.r. Vitality lijkt me een programma wat goed kan werken voor mensen die net een duwtje in de rug nodig hebben. Als ze eenmaal bezig zijn, dan vinden ze misschien vanzelf het plezier in bewegen.” 

    a.s.r. Vitality is een beweegprogramma dat beweging beloont. Door te bewegen en je beweegdoelen te halen, kun je verschillende beloningen verdienen, zoals korting op je zorgverzekeringspremie, cashback op een Fitbit of Apple Watch, cadeaukaarten of kortingsbonnen voor winkels als Bol.com en Intersport. 
Vitality

Meer verhalen over Vitaliteit