Zó word je gezond oud

20 mei 2020
Onze levensverwachting is de afgelopen vijftig jaar aanzienlijk gestegen. In 2018 was de levensverwachting bij de geboorte voor mannen 80,3 en voor vrouwen 83,3. Dat betekent dus nog vele jaren waarin we van ons leven kunnen genieten na pensionering! Laten we ervoor zorgen dat we dat in goede gezondheid meemaken! Maar gezond ouder worden: hoe doe je dat?

Wil je gezond oud worden? Volg dan deze 4 tips!

  1. Zorg goed voor je lichaam
    Een gezond lichaam wordt niet snel ziek. Dat heb je dus helemaal zelf in de hand! Ook op latere leeftijd is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Eet volop groenten en fruit, één keer per week (vette) vis en veel volkoren producten. Eet niet teveel suiker en al helemaal niet teveel zout; da’s niet zo gezond. Voor 65-plussers heeft het Voedingscentrum nog een aantal andere adviezen:

    • Neem wat extra vitamine D. Het risico dat je een keer iets breekt, wordt groter naarmate je ouder wordt. Vitamine D versterkt de botten en als je er een glaasje melk bij drinkt (want daar zit veel calcium in), ben je helemaal niet kapot te krijgen;
    • Drink meer water. Als je oud wordt, neemt de nierfunctie af. Er is daarom meer urine nodig om afvalstoffen af te voeren. Op oudere leeftijd moet je dus meer drinken: ongeveer 1,7 liter per dag.
    • Kies voor gezonde voedingsmiddelen. Ook de energiebehoefte neemt op latere leeftijd af. Waar je vroeger met gemak aan 2500 kcal per dag kwam, kan het voor ouderen al lastig zijn om 1500 kcal binnen te krijgen. Beperk het gebruik van producten met een hoge energiedichtheid, zoals snacks en alcohol. Vul je energie liever aan met gezonde voedingsmiddelen. Niet zo gek, toch?
    Gezond leven kan lastig zijn, dat weten we. Wil je tips om een gezonde levensstijl vol te houden? Daar helpen we je graag bij. 

    Lees ook: Gezonder leven met simpele tips

  2. Blijf samen bewegen 
    Meestal geldt: hoe ouder je wordt, hoe kleiner je sociale netwerk. Cijfers van het Ouderenfonds laten zien dat eenzaamheid toeneemt met de leeftijd. Vanaf 65 jaar voelt bijna 44% van de ouderen zich eenzaam. Bij 75 jaar stijgt dit naar 53% en bij 85-plussers zelfs naar 63%. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om eenzame gevoelens tegen te gaan.

    Een leuke manier om in contact te blijven met anderen én gezond te blijven, is door met elkaar te bewegen. Niet alleen goed voor je lijf, maar ook heel gezellig! Meld je bijvoorbeeld aan voor groepsactiviteiten bij een sportvereniging. Misschien is jeu de boules of een wandelgroep wel wat voor jou. Bij het Wmo-loket in je gemeente kun je ook vragen naar speciale bijeenkomsten voor ouderen om samen te bewegen. 

    Lees ook: Hoe blijven ouderen in beweging?

  3. Mentale gezondheid is even belangrijk als lichamelijk fit zijn
    Als je je lichamelijk topfit voelt, dan ben je er nog niet! Je gezond voelen gaat altijd samen met je mentale gezondheid. Als jij je gelukkig voelt, geeft dat kracht om gezond te blijven. Depressie onder ouderen komt helaas vaak voor, soms door verdriet, lichamelijke beperkingen of medicijnen. Zo houd je depressies buiten de deur. 

    • Deel je geluk met anderen, maar praat ook over moeilijkheden. In contact blijven met je omgeving is super belangrijk, vooral op latere leeftijd. Investeer in vriendschappen en houd familiebanden warm. 
    • Zorg voor genoeg ontspanning in je dagelijks leven. Tijd voor jezelf is nooit verspilde tijd. Plan leuke momenten in je agenda met familie, (klein)kinderen of vrienden. Een goede afwisseling tussen ontspanning en inspanning is essentieel.
    • Sporten en bewegen helpt om negatieve gevoelens tegen te gaan. Daarvoor hoef je jezelf niet af te matten in de sportschool; een wandeling in de frisse buitenlucht of een fietstocht helpt ook al om je hoofd leeg te maken. 
    Lees ook: Hoe zorg je voor je mentale gezondheid?

  4. Blijf lekker veel bewegen als je ouder wordt
    Volgens de Beweegrichtlijnen 2017 zou je op latere leeftijd nog 150 minuten per week moeten bewegen. Dat is 2,5 uur verspreid over meerdere dagen. Je kan denken aan wandelen of zwemmen, maar ook aan tuinieren of het huishouden doen. Zolang je je maar inspant en je hartslag en lichaamstemperatuur omhoog gaat. 

    Volgens Sportzorg brengt sporten op latere leeftijd veel voordelen met zich mee:

    • Het verbetert kracht en conditie;
    • Actieve ouderen hebben een lager valrisico;
    • Het verkleint het risico op botbreuken;
    • Positief effect op het geheugen;
    • Het kan bepaalde aandoeningen en (chronische) ziektes verminderen of voorkomen. 
    Bewegen is goed voor je lichaam, het geeft je energie en het verbetert je weerstand. Daarnaast heeft het een positieve werking op je humeur. Redenen genoeg om lekker veel te bewegen! Ook als je ouder wordt… en dat liever niet graag toegeeft ;-)

    Bewegen en beloond worden?

    Gebruik a.s.r. Vitality. Dit is een beweegprogramma waarmee je punten verdient. Dit levert je leuke voordelen, interessante cashbacks én kortingen op. Speciaal voor 60-plussers hebben we een 60+ bonus waarmee je extra punten krijgt voor je activiteiten. Zo blijf je fit én haal je je weekdoel!

Meer weten over a.s.r. Vitality?


Meer verhalen over Vitaliteit