In woordenboek Van Dale wordt arbeidsproductiviteit omschreven als ‘de productie per werknemer per tijdseenheid’. Met productiviteit wordt dus verwezen naar output die een werknemer opbrengt in een bepaalde tijd.
Het CBS geeft aan dat de term arbeidsproductiviteit wordt gebruikt als ‘maat voor de efficiëntie waarmee gewerkt wordt’. In de meeste gevallen wordt met het begrip arbeidsproductiviteit dus verwezen naar efficiëntie.
De twee hoogleraren Bart van Ark en Gjalt de Jong deden onderzoek naar de definitie van productiviteit. Zij constateerden dat de populaire opvatting van arbeidsproductiviteit een maatstaf is van hoe hard er gewerkt wordt. Vaak wordt daarmee inherent gesuggereerd dat werknemers die meer uren maken, ook productiever zijn.
Dit beeld is volgens de hoogleraren onjuist. Daarom adviseren de twee om productiviteit niet meer te vergelijken met ‘hard werken’, maar met ‘slimmer werken.’ Het gaat volgens hen namelijk niet per se om het aantal uren dat iemand werkt, maar om wat iemand in een bepaald aantal uren oplevert.
Met het begrip ‘slimmer werken’ verwijzen de twee hoogleraren naar de productiviteitsgroei van een bedrijf. Om werknemers en de organisaties waarin ze werken productiever te maken, moet er volgens Van Ark en De Jong geïnvesteerd worden in de opleiding van mensen, en in de kennis die ze nodig hebben om slimmer te kunnen produceren. Maar ook verbeteringen in het ontwerp van organisaties dragen bij aan de uitwisseling van kennis en ervaring binnen en tussen organisaties. De twee noemen deze investeringen in zogenaamd ‘immaterieel’ kapitaal een van de belangrijkste ‘energie’-bronnen voor productiviteitsgroei.
Productieve werknemers:
Als werknemers productief werken, levert dat dus veel voordelen op voor de organisatie!
Om de productiviteit binnen een team of binnen het hele bedrijf te verhogen, is het slim om aandacht te besteden aan de volgende 3 punten:
1. Zelfvertrouwen
Productiviteit begint met zelfvertrouwen. Wanneer werknemers overtuigd zijn van hun eigen kunnen, bereiken ze meer dan wanneer ze twijfelachtig in hun schoenen staan. En mensen met zelfvertrouwen werken ook weer productiever. Een vicieuze cirkel eigenlijk.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bewegen effectief bijdraagt aan het zelfvertrouwen van mensen: het zelfbeeld van sportende mensen verbetert altijd in vergelijking met mensen die niet sporten.
Tip: Stimuleer bewegen
Als werkgever is het dus slim om aandacht te besteden aan het zelfvertrouwen van je werknemers. Dit kan door coaching, teambuilding of door het beweegprogramma van a.s.r. Vitality.
2. Focus
Een hoge arbeidsproductiviteit vraagt om goede focus. Werknemers die zich goed kunnen concentreren, hun werk met voldoende aandacht uitvoeren en niet snel afgeleid zijn, presteren beter. Multitasken kan soms handig klinken, maar maakt geen onderdeel uit van een goede focus.
Tip: de Pomodorotechniek
Een succesvolle werkwijze voor slim tijdmanagement is de zogenoemde Pomodorotechniek. Deze techniek is eind jaren tachtig ontwikkeld door de Italiaan Francesco Cirillo en is inmiddels door miljoenen mensen omarmd.
Ultieme focus bereik je in vijf stappen:
3. Energie
Om productief te zijn, heb je energie nodig. Energie is iets dat vaak vergeten wordt, maar heel belangrijk is! Het energielevel van je werknemer bepaalt namelijk hoe gefocust hij of zij kan werken. Gezonde voeding, en voldoende slaap, rust én beweging zijn hiervoor cruciaal. Uit onderzoek van TNO samen met NOC*NSF blijkt dat een sportende werknemer maar liefst 12,5% productiever is dan niet-sportende werknemer.
Tip: investeer in de gezondheid van je werknemers
Gezonde werknemers hebben een hoger energielevel. Investeer daarom in fittere werknemers! Hoe? Het wereldwijde beweegprogramma van a.s.r. Vitality helpt je. Wij brengen werknemers in beweging door te belonen. En dat werkt! Wetenschappelijk onderzoek laat namelijk zien dat het beloningssysteem werknemers helpt om bewegen wél vol te houden. Dat levert jou als werkgever fittere én productievere werknemers op.
Je kan je als bedrijf aanmelden bij a.s.r. Vitality. Alle werknemers die lid willen worden, mogen meedoen. Als werkgever betaal je €3,50 voor per werknemer. Ze downloaden de a.s.r. Vitality-app en verdienen Vitality Punten door te bewegen.
Door stappen te zetten, je hartslag te verhogen, fietsritten te maken of een sportles te volgen, verdien je Vitality Punten. Jouw verdiende punten kun je inwisselen voor wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Verdien bijvoorbeeld elke week spaartegoed voor cadeaukaarten van Bol.com of Zalando, krijg iedere maand cashback op een Apple Watch of Fitbit en scoor aan het einde van het jaar cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo. Ook kan je de punten inwisselen voor een donatie aan een goed doel!
Daar worden jouw werknemers toch blij van? En als werkgever word je uiteraard ook beloond. Bij genoeg beweging door voldoende werknemers, krijg jij als werkgever tot maar liefst 8% cashback op een werkgeversverzekering bij a.s.r.!