Home Blogs van a.s.r. Wat zijn de fysieke effecten van bewegen op je lichaam?

Wat zijn de fysieke effecten van bewegen op je lichaam?

01 mei 2020
Bewegen! We weten allemaal dat het gezond is en dat je erdoor lekker in je vel zit. Bewegen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je minder stress ervaart, en dat is voor sommigen heel fijn in deze tijd. Maar hoe werkt het nu precies? Met andere woorden: wat zijn de fysieke effecten van regelmatige beweging voor je lichaam? Je leest het hier. 

1. Stimuleert je bloedsomloop

Beweging stimuleert je bloedsomloop. De Nederlandse Vereniging voor Cardiologie (NVVC) stelt dat regelmatig bewegen ervoor zorgt dat je automatisch de kleine slagaders traint. Dit zijn kleine bloedvaatjes die aan de buitenkant van de hartspier lopen.

De kleine slagaders liggen als een soort krans om je hart heen en voeren zo het bloed naar je hart. Als je beweegt, verwijden en vernauwen de kleine slagaders zich door spiercellen (net zoals de spiercellen in je kuit sterker en soepeler worden als je ze regelmatig gebruikt). De kleine slagaders worden zo door beweging sterker gemaakt, waardoor je bloed sneller naar je hart stroomt.

2. Verbetert je stofwisseling

Regelmatig bewegen verbetert de stofwisseling in het bloed. De stofwisseling wordt ook wel het metabolisme genoemd: het proces van omzetten van stoffen in je cellen voor energie. Dat gebeurt nadat je iets eet: het voedsel wordt in het maag-darmkanaal tot kleine stukjes verteerd.

Daarna komen de stoffen in je cellen terecht. Daar zetten de cellen de stoffen om in energie. Beweging zorgt voor een snellere stofwisseling in je bloed. Op den duur verkleint een goede stofwisseling ook het risico op ziektes als diabetes type 2

3. Aanmaak van gelukshormonen

Lichaamsbeweging zorgt voor endorfines in je lichaam: gelukshormonen. Endorfine is een stof die vrijkomt door lichaamsbeweging, maar ook door bijvoorbeeld opwinding en orgasmes. Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) verklaart dat endorfine de gevoelens van pijn remt. Naast het effect van pijnstilling stimuleert endorfine ook het gevoel van geluk en welbevinden. Zo worden gevoelens van somberheid, depressie en angst geremd. En dat is fijn! 

4. Minder stressgevoelens

Als je regelmatig en intensief beweegt, ervaar je minder stressgevoelens. Hoe dat komt? Stress is een overprikkeling van de sympathicus: een deel in het zenuwstelsel waar je als mens geen bewuste controle over hebt. Als de sympathicus langdurig en sterk geprikkeld wordt, ontstaat er stress.

De Nederlandse Vereniging voor Cardiologie (NVVC) legt uit dat wanneer je beweegt, de sympathicus ook wordt geprikkeld, maar dan meer gelijkmatig zonder stressgevoelens. Als je dus regelmatig en intensief beweegt, train je de sympathicus om minder snel overbelast te raken.

Bij mensen die te weinig bewegen is de sympathicus minder goed ontwikkeld, waardoor ze al veel sneller stressgevoelens ervaren.

5. Maakt je hersenen gezonder

Het onderzoek naar de effecten van bewegen op je hersenen is nog volop bezig. Wat ze al wel weten? Dat heeft een gunstig effect op de werking van dopamine. Dit is een stof die een rol speelt bij de communicatie tussen de hersencellen. Bij verschillende hersenaandoeningen, zoals bij de ziekte van Parkinson, depressie, angststoornissen en dementie is de werking van dopamine verstoord.

Ook maak je door beweging nieuwe hersencellen aan (neurogenese) en creëer je nieuwe verbindingen in de hersencellen (synaptogenese). Daarnaast zorgt beweging voor de aanmaak van nieuwe bloedvaatjes in de hersenen (angiogenese). Dit verbetert de bloedvoorziening waardoor je hersenen voldoende voeding en zuurstof krijgen. 

Tot slot bewijst onderzoek dat beweging ook de afscheiding van het slaaphormoon melatonine reguleert. Hierdoor ervaren mensen die regelmatig bewegen minder slaapproblemen. 

Hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven?

Volgens de Beweegrichtlijnen 2017 moeten volwassenen minstens 150 minuten per week moeten bewegen. Dat is 2,5 uur verspreid over meerdere dagen. Hierbij kan je denken aan wandelen, fietsen, zwemmen of het huishouden doen. Zo lang jij je maar voldoende inspant en je hartslag en lichaamstemperatuur omhoog gaat. 

Daarbij adviseert de Gezondheidsraad om minstens twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Ook raden ze sterk aan om veel stilzitten te voorkomen. 

Bewegen is ontzettend goed voor je, dat is duidelijk. Daarom belonen wij je! In de a.s.r. Vitality app kun jij namelijk punten verdienen door te bewegen. Die punten kun je inwisselen voor leuke cadeaus en interessante cashbacks. Zo willen we Nederland stimuleren om gezonder te leven. Ga ook aan de slag met a.s.r. Vitality! 

 


Meer verhalen over Vitaliteit

Wat zijn de fysieke effecten van bewegen op je lichaam?