Ga naar de hoofdinhoud
Home Zakelijk WIA-verzekering Experts Arbeidsongeschiktheidsdekking Yara maatwerk

Chemieconcern Yara Nederland dreigde bij de buy-out van hun pensioenfonds de arbeidsongeschiktheidsdekking te verliezen. Johan van den Hende, Peter Vlaeminck en Arnoud van der Meijden vertellen hoe maatwerk van a.s.r. de unieke regeling redde.

Unieke regeling stond op de tocht

Het zal je maar gebeuren: je pensioenfonds beëindigen en daarbij je arbeids­ongeschikt­heids­verzekering kwijtraken. Precies dat dreigde te gebeuren bij Yara Nederland, toen het koos voor een buy-out van het gesloten pensioenfonds voor 900 medewerkers. De arbeidsongeschiktheidsregeling was door Yara ooit in eigen beheer opgezet. Tot 2000: toen verbood de wetgever bedrijven hun eigen verzekeraar te zijn, en bracht Yara die dekking onder bij de pensioenaanbieder. Dat liep goed, tot Yara medio 2024 het pensioenfonds wilde opheffen per 1 januari 2025, en ontdekte dat de arbeids­ongeschikt­heids­verzekering zou vervallen. Snel moest er een alternatief komen, met dezelfde voorwaarden. Johan van den Hende (HR Servicemanager bij Yara Nederland), Peter Vlaeminck (voormalig voorzitter van Pensioenfonds Yara Nederland) en Arnoud van der Meijden (accountmanager Inkomen bij a.s.r.) vertellen hoe ze dat voor elkaar kregen. 'Andere partijen zeiden dat het onmogelijk was. Maar uiteindelijk is het toch gelukt om onze regeling bijna een-op-een over te zetten.'

Waarom moest de regeling opnieuw ondergebracht worden?

 Peter: 'We hebben ons pensioenfonds vorig jaar geliquideerd omdat de nieuwe pensioenwetgeving de regeling complexer maakte, wij een gesloten fonds waren en onze populatie grotendeels uit oudere werknemers bestond. Voor het pensioen kozen we voor een buy-out. De arbeidsongeschiktheidsregeling kon daarin niet mee. Daar moesten we dus snel een oplossing voor vinden.'

Johan: 'Het bijzondere aan onze verzekering was dat wij deze sinds de jaren negentig zelf hadden opgezet met ruime dekkingen. Bijvoorbeeld: als een operator door medische oorzaak uit de ploegendienst moet, verliest hij zijn ploegentoeslag van 31%. Het UWV vult dat verlies niet aan, daarom hebben wij dat wél opgenomen. Dat is uniek en daardoor niet eenvoudig bij een andere verzekeraar onder te brengen.'

Welke uitdagingen waren er in dit proces?

Johan: 'De grootste uitdaging zat in het inloop- en uitlooprisico. We hadden mensen die al een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvingen. Daarvoor had het pensioenfonds een voorziening die moest worden overgedragen. Maar bijna geen enkele verzekeraar wilde dat risico overnemen. We stonden met de rug tegen de muur.'

Peter: 'Daar komt bij dat we als klein fonds weinig speelruimte hadden. Andere partijen haakten af of kwamen met onhaalbare oplossingen.'

Arnoud: 'In zulke situaties kom je niet weg met een standaardpolis, dan is maatwerk nodig. Met onze flexibele IT en modulaire producten konden we een oplossing bouwen die aansloot bij Yara's oude dekking. Het was een flinke puzzel, maar het werkte.'

Hoe zag dat maatwerk eruit?

Peter: 'Het pensioenfonds had een bestemmingsreserve waarmee nieuwe gevallen gefinancierd konden worden. Met a.s.r. kozen we voor een constructie waarbij die reserve werd overgedragen, maar waarbij Yara als werkgever deels garant bleef staan. Niet de goedkoopste optie, maar wél de enige manier om alles netjes af te dekken.'

Johan: 'Daarnaast werd de regeling opgebouwd uit vier modules: basis WIA, aanvulling voor hogere inkomens, een regeling tussen 35 en 80% arbeidsongeschiktheid, en een aanvullende dekking van 10%. Zo konden we onze unieke voorwaarden behouden. Dat was cruciaal voor draagvlak.'

Arnoud: 'Wat ons onderscheidde, was dat we bereid waren om mee te denken over de mensen die al ziek waren. Daarvoor maakten we een afrekenconstructie. Dat soort flexibiliteit vind je niet overal.'

Welke rol had jullie adviseur?

Johan: 'We hebben dit niet alleen gedaan. Onze onafhankelijke adviseur was vanaf het begin betrokken. Zij kenden de markt en wisten welke verzekeraars dit aankonden. Ook hielpen ze bij berekeningen en gesprekken met bonden. Zonder hun begeleiding was dit nooit zo snel gegaan. Doordat de adviseur en a.s.r. de berekeningen snel en accuraat konden opleveren, was het vertrouwen er en kon snel draagvlak worden gecreëerd.'

Peter: 'Het hielp enorm dat onze adviseur ons scherp hield en tegelijk het gesprek met a.s.r. faciliteerde.'

Hoe verliep de samenwerking met a.s.r.?

Johan: 'Die was meteen intens. We begonnen in het voorjaar, maar alles moest rond zijn vóór 1 januari. De maand daarvoor moesten medewerkers instemmen, waren er voorlichtingssessies en moest het geld fysiek worden overgemaakt. Rond kerst was het echt spannend.'

Peter: 'We waren laat, maar dankzij korte lijnen en veel overleg is het gelukt. De eerste uitkeringen zijn vanaf 25 januari zonder problemen betaald. Nul klachten, nul ruis. Dat is bijzonder.'

Arnoud: 'De eerste indruk hangt af van of mensen hun geld op tijd krijgen. Wij hebben alles op alles gezet om dat vlekkeloos te laten verlopen.'

Wat doen jullie aan duurzame inzetbaarheid?

Johan: 'We hadden al een eigen wellbeing-programma, maar dat was versnipperd. Bij a.s.r. krijgen we nu toegang tot a.s.r. Vitality. We gaan de app introduceren waarmee medewerkers hun beweging bijhouden, punten verdienen en beloningen krijgen. Dat maakt vitaliteit tastbaar.'

Arnoud: 'Die duurzame inzetbaarheid is essentieel. Het gaat niet alleen om verzekeren, maar ook om uitval voorkomen. Zorgen dat mensen gezond blijven. Daarmee dragen we bij aan zekerheid voor nu, maar ook aan vitaliteit voor later.'

Wat betekent deze oplossing voor de medewerkers?

Peter: 'Voor medewerkers betekent dit continuïteit. Ze zijn verzekerd onder dezelfde voorwaarden, maar nu met de zekerheid van een grote verzekeraar.'

Johan: 'Voor de bonden en medewerkers was dat doorslaggevend. Er was unaniem draagvlak. We zijn echt tevreden.'

Welk cijfer geven jullie deze uitkomst?

Johan: 'Ik kan het samenvatten in twee woorden: flexibel en meedenkend. Voor mij krijgt dit traject een 8,5.'

Peter: 'Voor de mensen hebben we het maximaal haalbare eruit gehaald. Zekerheid, continuïteit en behoud van een gunstige regeling. Ik zou dit een 9 geven.'

Zijn er meer kleine fondsen in deze situatie?

Arnoud: 'Zeker, we zien steeds meer pensioenfondsen die vanwege de Wet toekomst pensioenen hun arbeidsongeschiktheidsregeling opnieuw bekijken. De wet maakt de uitvoering complexer. Voor kleine fondsen is het bijna onhaalbaar om dat zelf te regelen. Deze casus staat niet op zichzelf – er zijn tientallen fondsen die tegen dezelfde vragen aanlopen.'

Tips voor andere pensioenfondsen

Peter: 'Ga niet meteen te ver de diepte in. Maak eerst helder wat je wilt en zoek op basis daarvan een partner die je vertrouwt. Dan kun je samen de diepte in. Als je vanaf dag één op alle uitzonderingen hamert, vind je nooit een oplossing.'

Johan: 'En kies een partij die bereid is maatwerk te leveren. Dat vertrouwen moet er zijn.'

Arnoud: 'Ga tijdig het gesprek aan met je adviseur en verzekeraar. Wacht niet tot het laatste moment. Maar weet ook: er is vaak meer mogelijk dan je denkt.'

Hoe kijkt a.s.r. terug op dit traject?

Arnoud: 'Wat ik mooi vind, is dat wij voor Yara onze belofte van nu, later en altijd mooi hebben kunnen invullen. De uitkeringen liepen vanaf dag één vlekkeloos door. De regeling biedt zekerheid en sluit goed aan op de nieuwe pensioenrealiteit. En we kijken met Yara naar de langere termijn, doordat we bouwen aan bredere inzetbaarheid met ons vitaliteitsprogramma. Zodat arbeidsongeschiktheid hopelijk minder vaak voorkomt. Daar wordt iedereen beter van.'

Goed voor je mensen zorgen: nu, later en altijd

Als duurzame werkgever zorg je nu goed voor je werknemers, zodat mensen later graag bij je komen én blijven werken. En altijd draag je bij aan een vitaal werkend Nederland. a.s.r. helpt je hier graag bij, onder meer met een uitgebreid pakket WIA-verzekeringen.