Ga naar de hoofdinhoud
Home Wat zijn schadevrije jaren bij een autoverzekering?
Header Schade Blog  wat zijn schadevrije jaren bij autoverzekering

Wat zijn schadevrije jaren bij een autoverzekering?

31 maart 2021

Heb jij al vijf jaar een auto en nog nooit een paaltje geraakt? Dan heb jij waarschijnlijk al vijf schadevrije jaren opgebouwd! Dit betekent dat je recht hebt op een premieverlaging van je autoverzekering. Maar wat zijn schadevrije jaren precies en hoe gebruik je ze?

Wanneer je een particuliere en/of zakelijke autoverzekering hebt en je geen schade claimt, heb je een schadevrij jaar. Hoe meer schadevrije jaren, hoe lager de instappremie en (vaak) de normale premie die je maandelijks betaald. Hoe een verzekeraar dit bijhoudt en hoe je deze schadevrije jaren particulier of zakelijk meeneemt, dat lees je hier!

Hoe werkt het roy-datasysteem?

Hoe weten verzekeraars hoeveel schadevrije jaren jij hebt opgebouwd? Alle verzekeraars kennen automatisch jouw schadeverleden. Dit komt door het roy-datasysteem. Dit is een database waarin verzekeraars de schadevrije jaren bijhouden. Dus wanneer jij jouw autoverzekering stopzet of overstapt naar een andere verzekeraar, zet jouw oude verzekeraar je schadevrije jaren in het roy-datasysteem. Dit systeem wordt landelijk gebruikt en hierdoor kan de verzekeraar van je nieuwe verzekering meteen zien hoeveel schadevrije jaren jij hebt en hoeveel korting jij krijgt op je premie.

Lees meer: Hoe schadevrije jaren bij a.s.r. werken!

Van zakelijk naar particulier of andersom: neem ik mijn schadevrije jaren mee?

Heb jij naast je particuliere personenauto ook een zakelijke bestelbus? Dan vraag jij je vast af of je schadevrije jaren, die je bij de ene autoverzekering hebt opgebouwd, ook kan meenemen naar een andere verzekering. Helaas is dit niet zo makkelijk als het lijkt! Dat leggen we uit.

Kan ik mijn schadevrije jaren verdelen over meerdere verzekeringen?
De schadevrije jaren die je particulier hebt opgebouwd kunnen niet worden overgezet van de ene op de andere auto. Dit kan wel wanneer jij jouw verzekering beëindigd, want dan komen de schadevrije jaren vrij en worden ze vrijgegeven in het roy-datasysteem. Deze kun je gebruiken voor iedere verzekering - zowel particulier als zakelijk! Staan er meer auto’s op jouw naam? Dan is het goed om te weten dat je bij a.s.r. korting krijgt op je premie zodra je meerdere verzekeringen afsluit.

Let op! 

Let op! Je bouwt per verzekering schadevrije jaren op. Het is niet mogelijk ze te verdelen.

Hoe bereken jij jouw schadevrije jaren bij a.s.r.?

Wij bepalen je premie op basis van onze no-claimladder. De hele ladder en meer informatie over hoe hij precies werkt kan je vinden in onze brochures. Je begint bij ons op basistrede 5. Daarbij tellen we je schadevrije jaren op. De ladder ziet er dan (in het kort) zo uit:

 
Trede % korting
1 0%
2 25%
3 33%
4 41%
5 50%
10 60%
20 71%
31 75%
 

Je stijgt één trede per jaar wanneer je schadevrij blijft. Als je schade hebt, val je dus terug op de ladder. Maar niet bij iedere schade! Als je geen schuld (no blame, no claim) hebt, val je niet terug. Dan behoud je de no-claimkorting en is dit niet nadelig voor je premie.

Goed om te weten

Stap je over van verzekeraar, dan zijn wij helaas verplicht je schadevrije jaren aan te passen volgens de tabel die geldt voor alle verzekeraars. Je premie wordt hoger, omdat andere verzekeraars deze dan alleen baseren op je schadevrije jaren.

Hoelang blijven mijn schadevrije jaren geldig?

De registratie van schadevrije jaren kan maximaal mee voor drie jaar in het roy-datasysteem. Maar, als je langer dan drie jaar bij een verzekeraar blijft en je 10 jaar schadevrij rijdt, blijf je gewoon klimmen op de no-claimladder. Deze drie jaar is alleen belangrijk als je wisselt van verzekeraar en al je schadevrije jaren in het roy-datasysteem komen te staan.

De unieke bestelautoverzekering van a.s.r.

Heb jij een zakelijke of particuliere autoverzekering nodig? Die van ons heeft een no blame, no claim regeling en is daarmee uniek in Nederland! Ook wanneer je schade hebt wanneer het niet jouw schuld is, kan je groeien op de no-claimladder en krijg je een hogere premiekorting.

Lees verder: Ontdek de bestelautoverzekering hier

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Auto zakelijk

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }