Home Blogs van a.s.r. Wouter de Jong: “Het allerbelangrijkste is niet te vergeten wat het allerbelangrijkste is”

Wouter de Jong: “Het allerbelangrijkste is niet te vergeten wat het allerbelangrijkste is”

26 mei 2020
Zwemles nemen op het moment dat je aan het verdrinken bent. Dat klinkt niet logisch, toch? Maar waarom denken we dan vaak pas aan onze hersenen op het moment dat het misgaat? Wouter de Jong, auteur van het boek Mindgym vindt dat we daar verandering in moeten brengen: “Als je dagelijks even naar de mentale sportschool gaat, krijg je veel meer focus, rust en energie.” 

Mindgym: sportschool voor je geest

Dichter John Milton zei ooit: “De geest schept z’n eigen plek. En kan van een hemel een hel maken. En van een hel een hemel.” 

In het boek Mindgym doe je dat door op vier onafhankelijk circuits te trainen: aandacht, veerkracht, positiviteit en altruïsme. Net zoals in de sportschool kun je goed zijn in het ene circuit en slechter in het andere. Wil je allround zijn? Dan moet je alle vier de circuits trainen. Zo krijg je een gelukkiger brein. En een gelukkig brein is ruim 31% effectiever dan een neutraal brein. Laat die training maar beginnen! 

Aandacht

Het eerste circuit is het aandachtscircuit. Waar besteed jij je aandacht aan?

“Goed leven is als een camera, je slaat de mooie momenten op en je ontwikkelt (van) de negatieve(n).” 


Toch doen we dat vaak niet omdat we een haperende camera hebben: we focussen niet op wat echt belangrijk is. Stervensbegeleidster Bronnie Ware vroeg elk persoon die op zijn of haar sterfbed lag: ‘Waar heb jij spijt van?’. Ze legde dit vast in haar boek: Als ik het leven over mocht doen. 

De top 5 van de dingen die men anders had willen doen op het sterfbed:

  1. Ik had in mijn leven trouw willen blijven aan mezelf, in plaats van mijn leven te laten leiden door de verwachtingen van anderen;
  2. Ik wou dat ik minder hard had gewerkt;
  3. Ik wou dat ik de moed had gehad om mijn gevoelens te uiten;
  4. Ik wou dat ik meer in contact was gebleven met vrienden;
  5. Ik wou dat ik mezelf meer had toegestaan om gelukkig te zijn.

Oefening

Op dit moment zijn bovenstaande onderwerpen misschien nog niet relevant voor je. Wat wel? Bedenken wat je vandaag meteen kunt veranderen, zodat je later minder kans hebt om spijt te krijgen. Waar heb jij de afgelopen tijd te weinig aandacht aan besteed en wat kan je concreet doen om dat te veranderen?

Kortom: het allerbelangrijkste is niet vergeten wat het allerbelangrijkste is

Veerkracht

Wat zeg je tegen een goede vriend of vriendin wanneer die persoon het moeilijk heeft of last heeft van stress? En als je zelf gestrest bent of het moeilijk hebt; wat zeg je dan tegen jezelf?

Het verschil tussen deze twee? Je bent veel strenger voor jezelf dan voor anderen. 

Dat strenge zinnetje in je hoofd is ook wel de innerlijke criticus. We zeggen zo’n 300-1000 woorden per minuut tegen onszelf. En als we gestrest zijn, wordt de toon waarop we dat zeggen veel harder. 

Maar wat als die innerlijke criticus er niet meer is? Je denkt dat je die innerlijke criticus nodig hebt voor correctie en motivatie. Terwijl het tegenovergestelde waar is: zonder innerlijke criticus heb je zelfacceptatie. En werkelijke zelfacceptatie zorgt ervoor dat je jezelf veel meer motiveert. Mensen die meer zelfacceptatie hebben, kunnen veel kritischer naar zichzelf zijn, maar dan op een gezonde manier. Je bent kalmer, rustiger, veiliger, zelfs in stressvolle situatie.

Oefeningen

Hoe train je zelfacceptatie? 

  1. Stel jezelf de vraag: Wie is er nu aan het woord? Hoe vaker jij een gedachte denkt, hoe moeilijker het is om die gedachte op te merken. Als je tegen jezelf zegt dat je druk bent, voel je je ook druk. Dus door jezelf af te vragen wie er aan het woord is, kun je die innerlijke criticus eerder opmerken;
  2. Vervang die criticus door je coach. Wat zou ik in deze situatie tegen een goede vriend/vriendin zeggen? Als je dit langer doet, wordt die stem van jou. 

Kortom: zelfkritiek stelt de vraag of je wel goed genoeg bent, zelfacceptatie vraagt wat goed is voor jou.

Positiviteit

Je stapt in het dagelijkse leven heel snel over positiviteit heen. Het is moeilijk om jezelf te herinneren om positief te zijn als er vervelende dingen gebeuren. Toch is het wel het beste medicijn voor een langere levensduur. 

Positief denken is lastig omdat ons brein is geprogrammeerd om te letten op gevaar. In sommige gevallen is dat belangrijk, maar in het dagelijks leven is dat vaak onnodig. Onze programmering is niet meer helemaal up-to-date. 

Neuroloog Rick Hanson: “Onze hersenen zijn klitteband voor negatieve ervaringen en anti-aanbaklaag voor positieve ervaringen.”

Een negatieve ervaring dringt zeven keer sneller in ons systeem door dan een positieve ervaring. We willen dus de anti-aanbaklaag en het klitteband omdraaien. Om dat te doen moet je dankbaarheid trainen. 

Oefeningen

  1. De vingeroefening in dankbaarheid. Bedenk voor elke vijf vingers iets verrassends waar je dankbaar voor bent. Bijvoorbeeld: het feit dat je nu kleding aan hebt of dat je kunt douchen in drinkwater. Deze oefening werkt heel goed omdat het een simpele oefening is die je op elk moment van de dag kunt doen;
  2. Loslaten. Werkelijk positief ben je door het loslaten van krampachtig positief willen zijn. Wat houdt jou gevangen (en dien je dus los te laten) waardoor je minder positiviteit hebt in je leven? Schrijf hier een A4tje over.
Kortom: bedenk waar je dankbaar voor bent en durf los te laten voor meer positiviteit. 

Altruïsme

Het altruïsmecircuit gaat over andere mensen. Psycholoog Christopher Peterson geeft ook als definitie van geluk: andere mensen.

Het woord ‘ik’ gebruiken is niet helemaal zonder gevaar. Uit onderzoek blijkt dat frequent ‘ikken’ een betere voorspeller is voor hartfalen dan een hoge bloeddruk of roken. 

Als je altruïsme wilt trainen, dan moet je anderen in hun kracht zetten. Daarvoor gelden wel twee voorwaarden:

  • Je moet opletten dat je niet stiekem iets terug verwacht. Dan zie je dat het niet werkt;
  • Verwijd de cirkel van mensen die je in hun kracht zet. Dus niet alleen de personen die dicht bij je staan, maar denk bij elke persoon die je tegenkomt: hoe kan ik deze persoon in z’n kracht zetten? Door jezelf die vraag te stellen, herprogrammeer je je brein.

Oefeningen

  1. Impulsief geven. Soms ervaar je de impuls om iets te geven, maar raad je het jezelf intern af, bijvoorbeeld omdat het te veel moeite kost of te duur is. Geef een dag lang wél gehoor aan je eerste impuls. Je vermogen er niet naar te luisteren is namelijk het probleem.
  2. Five-minute-favor. Doe elke dag 5 minuten volledig belangeloos iets voor iemand anders. En besteed dat liever niet aan iemand waar je dat al aan gewend bent, zoals aan je partner of je kinderen, maar aan iemand die verder van je af staat. Doe dat een week lang elke dag en kijk wat het je brengt.
Kortom: Geluk = andere mensen

Je geest is je belangrijkste gereedschap

Bovenstaande oefeningen zijn een kleine greep van oefeningen die je kunt inzetten om je brein te trainen. Je geest is het allerbelangrijkste gereedschap dat je hebt, zorg dus dat je geest getraind is. Waarom is dat zo belangrijk? Omdat een betere geest zorgt voor een betere wereld: 

Een kleinzoon en een grootvader zitten bij een kampvuur en de kleinzoon vraagt: ben ik vanbinnen goed? De grootvader zegt dat hij twee wolven in zich heeft: een grijze wolf die staat voor jaloezie, haat, wraak, leugens, minderwaardigheid en superioriteit en een bruine wolf die staat voor: hoop, compassie, liefde en vriendelijkheid. Deze wolven voeren een strijd met elkaar. De kleinzoon vraagt: welke wolf gaat er dan winnen? De grootvader zegt: de wolf die jij voedt. 

Train lichaam én geest met a.s.r. Vitality

Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Wouter de Jong? Positiever denken begint bij meer bewegen. Door bewegen maakt je brein geluksstofjes aan, waardoor je sneller werk maakt van de oefeningen van De Jong. Met behulp van a.s.r. Vitality houd je je motivatie vast. Je wordt namelijk beloond door te bewegen! 

Door te bewegen verdien je met a.s.r. Vitality punten die je kunt inwisselen voor cadeaukaarten, korting op je verzekeringspremie, cashback op je Fitbit of Apple Watch of doneer jouw punten aan een goed doel en train direct je altruïsmecircuit! 

Lees hier meer over a.s.r. Vitality


Meer verhalen over Vitaliteit