Home Blogs van a.s.r. Erik Scherder: ‘door thuiszitten voelen we ons minder gemotiveerd’

Erik Scherder: ‘door thuiszitten voelen we ons minder gemotiveerd’

25 mei 2020
Wat gebeurt er met onze hersenen nu we veel thuiszitten en minder bewegen? Erik Scherder (68) - hoogleraar neuropsychologie - nam ons tijdens het digitale festival van a.s.r. Vitality vanuit zijn huiskamer mee in het thuiszittende en inactieve brein. ‘Heb jij in deze tijd moeite met motivatie vinden? Dat heeft alles met je hersenen te maken.’ We vertellen je hier waarom én hoe je jezelf weer motiveert.

De verbindingen in je hersenen

Volgens Scherder bestaan onze hersenen uit grijze en witte stof. De hersengebieden zijn de grijze stof, en de witte stof verbindt deze gebieden aan elkaar. En die verbindingen zijn belangrijk wanneer we kijken naar hersenactiviteit. De witte stof zorgt er namelijk voor dat we:

  • problemen oplossen;
  • initiatief nemen;
  • flexibel denken;
  • én gemotiveerd zijn.

Laat dat nou net zijn waar veel Nederlanders op het moment mee worstelen. Grote kans dat ook jij afgelopen week weleens geen zin hebt gehad om op te staan. Je bent niet de enige!

Dit doet thuiszitten met je brein

‘Inactiviteit leidt tot inactiviteit’ 

‘Dat futloze gevoel is helemaal niet gek’, aldus Scherder. Er is een logische verklaring voor je gebrek aan motivatie. Je hersenen hebben namelijk een goede doorbloeding nodig om de kwaliteit van de witte stof - en daarmee jouw motivatie - te verhogen. 

De doorbloeding wordt in gang gezet door jezelf uit te dagen en in beweging te komen. En dat gebeurt nu natuurlijk minder. ‘Doordat we allemaal thuiszitten en minder bewegen zakt de witte stof in. En jij daardoor ook.’ 

Je kunt het zo zien: ‘inactiviteit leidt tot inactiviteit’. Na een hele dag bankhangen heb je ‘s avonds toch ook nergens meer zin in? Sta op tegen thuiszitten!

Activeer je hersenen door te bewegen

De grote boodschap van Scherder luidt: ‘Beweeg voor je witte stof, de verbindingen en je afweersysteem.’ Ondanks dat het niet altijd even makkelijk is om jezelf op gang te krijgen, is het zeker nu erg belangrijk dat je moeite blijft doen. 

Door te bewegen stimuleer je namelijk de doorbloeding en daarmee ook je afweersysteem én hersenen. Dat verhoogt de weerstand en beschermt ons tegen ziektes. ‘En als je eenmaal op gang bent gekomen, dan houd je het ook makkelijker vol.’ Actieve houding, actieve hersenen!  

Wat kan jij doen? 

Kom uit je stoel! Daag jezelf én je hersenen uit door elke dag minimaal een half uur te bewegen. Je hoeft echt niet elke dag intensief te sporten, maar ga minimaal een half uur per dag wandelen of fietsen. 

Scherder: ‘Maak sport een onderdeel van je dag. Daardoor zal je je gemotiveerder en energieker voelen. En het geeft tegelijkertijd je afweersysteem een boost. Dus was je handen, houd afstand en kom in beweging!’

Hersengymnastiek met a.s.r. Vitality

Bewegen is dus goed voor je hersenen én je weerstand. Kan het nog beter? Ja! Laat je belonen door a.s.r. Vitality. Download de Vitality-app en verdien punten door te sporten! Wissel die punten in voor cadeaubonnen of cashback op je verzekeringspremie. Zo sport je nóg gemotiveerder. Ook als je thuiszit. a.s.r. Vitality is er voor particulieren, ondernemers en werkgevers. 

Meer weten over a.s.r. Vitality?


Meer verhalen over Vitaliteit