Home 4 redenen voor het oversluiten van je hypotheek
Overstappen met je hypotheek

4 redenen voor het oversluiten van je hypotheek

15 december 2020

Met je hypotheek heb je geld geleend voor de aankoop van je huis, meestal voor een duur van 30 jaar. In die periode kan er veel gebeuren of veranderen. Misschien is het dan interessant om je hypotheek over te sluiten naar een nieuwe lening of zelfs een andere aanbieder. Er kunnen er verschillende redenen zijn om je hypotheek over te sluiten:

#1 Lagere maandlasten

Met de historisch lage rente is het verlagen van de maandlasten waarschijnlijk de meest voorkomende reden om de hypotheek over te sluiten. Is de actuele hypotheekrente lager dan de rente die jij betaalt? Dan is het misschien voor jou ook interessant om jouw hypotheek over te sluiten. Je gaat dan een lagere rente betalen over het openstaande hypotheekbedrag. Dit betekent dus lagere maandlasten. Is de lening die je nodig hebt niet hoger dan 80% van de woningwaarde? Dan is de DigiThuis hypotheek van a.s.r. een optie voor jou. Omdat je de aanvraag vrijwel helemaal digitaal regelt, is de rente nog aantrekkelijker. Je sluit deze hypotheek af via je adviseur.

Let wel op als je een spaarhypotheek hebt. Bij een spaarhypotheek leidt een lagere hypotheekrente wel tot een hogere premie. Het kan zijn dat je totale maandlasten daardoor niet lager worden. Laat je goed adviseren, voordat je besluit om je hypotheek over te sluiten.

#2 Overwaarde verzilveren of je hypotheek verhogen

Is jouw woning meer waard dan de hoogte van je hypotheek? Dan heb je overwaarde. Misschien wil je deze overwaarde gebruiken en je lening verhogen, bijvoorbeeld voor een verbouwing? Je moet deze hogere lening volgens de regels wel met jouw inkomen kunnen betalen. Je lening verhogen regel je met je adviseur. Vaak is ook een nieuwe hypotheekakte nodig en moet je opnieuw naar de notaris. Als je deze extra kosten toch gaat maken, vraag je adviseur dan of een nieuwe lening of een andere hypotheekverstrekker voor jou misschien aantrekkelijker is. Bijvoorbeeld vanwege de gunstigere voorwaarden of lagere rente. 

#3 Einddatum aflossingsvrije hypotheek

Heb je een aflossingsvrije hypotheek? Bij veel hypotheekverstrekkers moet je een aflossingsvrije lening op de einddatum volledig terugbetalen. Dit kan een probleem worden als je dit geld op dat moment niet hebt. Als je inkomen dan te laag is om een nieuwe hypotheek af te sluiten kan het zijn dat je je huis moet verkopen. Lees ook 5 zaken om te checken met een aflossingsvrije hypotheek.

Bij a.s.r. heeft je aflossingsvrije hypotheek een einddatum. Op de einddatum moet je je aflossingsvrije hypotheek in één keer helemaal terugbetalen. Bijvoorbeeld met spaargeld of door je huis te verkopen.

#4 Zekerheid over maandlasten

Het kan ook zijn dat je zekerheid wilt over je maandlasten en daarom kiest voor een hypotheek met andere voorwaarden of een langere rentevaste periode. Ontvang jij (en je partner) AOW? En is jouw hypotheek niet hoger dan 50% van de waarde van je woning? Dan kun je jouw hypotheek bijvoorbeeld oversluiten naar de Levensrente hypotheek van a.s.r. Bij deze hypotheek staat de rente vast, zolang je in de woning woont. Dat betekent de zekerheid van altijd dezelfde maandlasten.

Overweeg je om je hypotheek over te sluiten? Lees dan ook hoe je met je hypotheek kunt overstappen naar een hypotheek van a.s.r.

Birgit Johansson

Meer verhalen over Oversluiters

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }