Ga naar de hoofdinhoud
Home Doe geen zaken met nep-klusjesmannen
bouwvakker

Doe geen zaken met nep-klusjesmannen

12 november 2020

Er wordt steeds meer voor gewaarschuwd: oplichters die bij je aan de deur komen en aanbieden om klusjes voor je te doen. Je schoorsteen vegen, je dak renoveren of je tuin onderhouden. Vaak zijn dit geen echte werklui, maar zijn ze erop uit om je zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld afhandig te maken.

Werkwijze

Deze malafide klusjesmannen bellen bij je aan om hun diensten aan te bieden. Ze doen dat op tactische momenten, bijvoorbeeld net na een storm. Dan vertellen ze dat ze willen controleren of je dakpannen nog wel goed liggen. Als je dat toelaat, gaan ze aan het werk en ontdekken ze natuurlijk dat er iets kapot is. Daarna zien ze 'toevallig' steeds meer gebreken. En die moeten natuurlijk ook nodig gemaakt worden, tegen een meerprijs. Bij het betalen komen ze vaak intimiderend over: ze gaan bijvoorbeeld met je mee naar de pinautomaat en blijven naast je staan tot ze het bedrag in handen hebben. En als ze het geld hebben, gaan ze er vaak vandoor en zie je ze nooit meer terug. En kom je erachter dat ze niks gedaan hebben, of juist dingen stuk hebben gemaakt. Die je vervolgens weer moet laten maken door een erkend klusbedrijf.

Hoe herken je deze oplichters?

Er zijn een aantal zaken waar je deze mensen aan kunt herkennen:

  • Vaak spreken ze geen Nederlands, alleen Engels.
  • Ze melden zich spontaan bij je. De politie adviseert niet in zee te gaan met klusjesmannen die spontaan bij je voor de deur staan.
  • De oplichters zeggen dat er sprake is van achterstallig onderhoud. Controleer altijd of dat wel echt zo is. En is dat nodig, ga dan in zee met een erkend bedrijf om dit op te lossen.
  • Ze zijn vaak erg duur. Er zijn gevallen bekend waar €20.000 werd gerekend voor het weghalen van onkruid uit de tuin.
  • Deze malafide klusjesmannen bellen voornamelijk aan bij oudere en/of alleenstaande mensen. Laat ouderen in je omgeving daarom weten dat ze goed moeten opletten om oplichting te voorkomen.

Slachtoffer

Ben je al slachtoffer geworden van deze praktijken? Doe dan aangifte bij de politie. Zij kunnen dan extra controleren en misschien komen ze de klusjesmannen die bij jou geweest zijn wel tegen.

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }