Nu de elektrische auto inmiddels aardig is ingeburgerd, wint ook de elektrische camper steeds meer aan populariteit. Zéker ook in ons land, want Nederlanders zijn natuurlijk een kampeervolk bij uitstek. Maar wist je dat ‘s werelds grootste producent van elektrische campers ook gewoon in Nederland zit? Tonke uit Terheijden bouwt verschillende modellen, waaronder de allereerste elektrische ‘Kampeerauto van het Jaar’. Maarten van Soest, oprichter van Tonke: ‘Inmiddels is 90% van alle campers die we bouwen elektrisch.’
Wil je duurzaam reizen, dan heeft een elektrische camper feitelijk nog meer voordelen dan een elektrische auto. Sommige voordelen zijn hetzelfde: geen CO2 uitstoot (dus ook welkom in milieuzones), stil en comfortabel rijden, weinig onderhoud nodig en tot 2031 geen wegenbelasting betalen. ‘Maar er is nóg een heel groot voordeel waar je juist met een camper van profiteert, en dat is je met een enorme accu onderweg bent.’ zegt Maarten. ‘Dus koken, koelen, verwarmen, alles kan met je eigen accu. Zonder herrie en zonder dat je stroom van buiten moet halen of opwekken. En ook zonder je accu hiervoor veel te belasten: voor elk uur die je de accu voor dit soort dingen gebruikt, kun je slechts 4 km minder rijden.’
Nog een verschil tussen een elektrische camper en een elektrische auto: met een camper rij je vaak grotere afstanden per dag. Kun je zulke afstanden nog wel halen als je onderweg je camper moet opladen? Maarten: ‘In het overgrote deel van Europa is dit geen probleem. Veel landen hebben een uitgebreid netwerk van snellaadstations en ook op steeds meer campings kun je opladen. Er zijn nog wel gebieden waar je tussenstops wat beter moet plannen, zoals het binnenland van Spanje en Zuid-Italië. Maar ook dit is goed te doen. En inmiddels kost laden ook nauwelijks meer tijd dan ‘ouderwets’ tanken. Afgelopen winter gingen we bijvoorbeeld met een elektrische camper én een zuinige dieselcamper naar het uiterste Oosten van Oostenrijk, en wat bleek? De elektrische camper had voor de volledige afstand maar één uur langer nodig.’
Verminderen van je CO2 voetafdruk als camperbouwer begint natuurlijk met campers die geen CO2 uitstoten. Maar wat Tonke betreft, stopt het daar nog lang niet. Daarnaast gebruikt Tonke groen gas en groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen en zorgt het bedrijf voor zo min mogelijk afval. Maarten: ‘We proberen ook zoveel mogelijk te recyclen en we gebruiken materialen die lang meegaan, zoals bamboe. Dit is een plant die snel groeit, duurzaam geoogst wordt en oerdegelijk materiaal oplevert.’ Een heel ander project waarmee Tonke haar CO2 voetafdruk wil verminderen is Tonke Lands. ‘Hiermee willen we stukken land gaan opkopen om terug te geven aan de natuur,’ vertelt Maarten. ‘Bijvoorbeeld door deze stukken land zoveel mogelijk te laten verwilderen en tegelijkertijd open te stellen voor onze klanten. Zo snijdt het mes aan twee kanten.'
Tonke wil niet alleen met duurzaamheid een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Maarten: ‘Zo zetten we ons bijvoorbeeld ook in voor meer diversiteit in de technische sector. Van oudsher werken in deze sector overwegend mannen, maar 30% van de medewerkers van Tonke is vrouw. Nog geen 50-50 verdeling, maar al een behoorlijk percentage voor een technisch bedrijf. En ook een persoon met een afstand tot de arbeidsmarkt maakt volwaardig deel uit van ons team. Iedereen doet mee, er heerst bij ons geen machocultuur. Ook hiermee willen we graag een positieve verandering stimuleren. Door er niet te lang over te blijven praten, maar door het gewoon te doen.’