Blogs van a.s.r. Zo voorkom je oplichting door een malafide spoed-elektricien

Zo voorkom je oplichting door een malafide spoed-elektricien

11 oktober 2022

Het zal je maar gebeuren: wil je net je favoriete film opzetten, klapt de stroom eruit. Het is  avond en daar zit je dan: in het donker. Op zoek naar een goede elektricien of storingsdienst dus! Op Google zijn er talloze te vinden. Maar hoe weet je dat het geen oplichter is? In dit artikel leggen we je uit hoe je ervoor kunt zorgen dat je niet met een malafide elektricien in zee gaat.

Waar vind je deze elektriciens?

Veel malafide electriciens vind je per ongeluk via Google door het woord elektricien in te typen + je woonplaats. Dus bijvoorbeeld: elektriciens + Utrecht. Daar adverteren veel malafide bedrijven op. Jij belt de eerste uit de lijst, zij nemen gelijk op en komen snel langs - nog voor je je kan bedenken. En dan slaan ze toe. Let er bij het online zoeken dus op dat je gelijk sorteert op betrouwbare bedrijven door ook ervaringen te checken en klik niet gelijk op de eerste aanbieder.

Hoe gaan malafide elektriciens te werk?

Nep-elektriciens gaan eigenlijk allemaal op dezelfde manier te werk: ze blijven vaag over hun prijzen en presenteren je na het werk een rekening van duizenden euro’s. 


Om de hoge kosten te verantwoorden doen ze alsof er heel veel kapot was en rekenen ze bizarre avond- of weekendtoeslagen. Wanneer je weigert de hoge kosten te betalen, worden nep-elektriciens intimiderend of zelfs ronduit agressief. Gevolg: je trekt toch maar je portemonnee.

Opgelicht door een elektricien? Dit kun je doen

Ben je opgelicht door een elektricien? Dan is het verstandig om hiervan aangifte te doen bij de politie. Op die manier kan de politie een dossier van het bedrijf opbouwen. Verwacht echter niet dat je je geld terugkrijgt. Daarnaast is het goed om melding van de elektricien te maken op Consuwijzer en de Fraudehelpdesk. Op die manier zorg je dat anderen niet ook slachtoffer worden van de malafide elektricien.

Michel Brouwer van storingservice.nl: ‘Wij vinden het heel belangrijk altijd een betrouwbare partner te zijn.’

Waar moet je op letten bij het inschakelen van een spoed-elektricien?

Helemaal voorkomen dat je met een malafide elektricien in zee gaat, is lastig. Maar er zijn wel degelijk zaken waar je op kunt letten. Zo is het belangrijk dat de elektricien een KvK-nummer heeft, dit is namelijk verplicht. Controleer ook altijd of er een bezoek- of vestigingsadres op de website staat. En kijk ook even naar deze punten om de kans op oplichting zo klein mogelijk te maken:

  • Heeft de elektricien een keurmerk op de website staan? Controleer via de website van het keurmerk of de elektricien er ook daadwerkelijk bij aangesloten is.
  • Bij Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) kun je controleren hoe oud een website is. Als de website van de elektricien pas kort online staat, kan dat verdacht zijn.
  • Een open deur, maar niet onbelangrijk: zoek naar ervaringen van anderen online. Google bijvoorbeeld even: ‘ervaringen’ of ‘opgelicht’ in combinatie met de naam van het bedrijf.
  • Daarnaast is het altijd aan te raden om vooraf een prijs af te spreken. Zo weet je waar je rekening mee moet houden. Reageert de elektricien hier ontwijkend of vaag op? Wees dan extra alert en bel nog even verder.
Hoe weet je zeker dat je een echte elektricien in de armen neemt?

Wanneer je een spoed-elektricien nodig hebt, heb je niet altijd tijd om de zaak tot op de bodem uit te pluizen. Schakel dan een duurzaam herstelbedrijf in! Bedrijven die bij ons duurzaam herstelnetwerk zijn aangesloten, zijn vaak 24/7 bereikbaar en altijd betrouwbaar. Zo weet je zeker dat je snel én veilig weer stroom hebt. 

Daarnaast werken deze herstelbedrijven ook op een duurzame manier: ze gebruiken pas nieuwe materialen, als de oude niet meer te herstellen zijn. Zo betaal jij alleen voor wat écht nodig is, terwijl je ook beter bezig bent voor de natuur. Dus: heb jij een spoedklus voor een elektricien en wil je zeker weten dat je niet wordt opgelicht? Schakel dan een duurzaam herstelbedrijf in!

 


Meer verhalen over Duurzaam herstel

Malafide elektriciens
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }