Home Zakelijk Zakelijk pensioen Overstappen Miele over de gemakkelijke overstap naar het Werknemers Pensioen

Miele over de gemakkelijke overstap naar het Werknemers Pensioen

01 november 2019

Ken je dat, van die huis- tuin en keukenongemakken die voorkomen hadden kunnen worden? Als het aan Miele ligt, bestaat dit binnenkort niet meer. Jack van Abeelen, Directeur HR: ‘Bij Miele denken we voortdurend na over hoe we huishoudelijke taken zo aangenaam mogelijk kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan onze ‘Miele@mobile-app’, een app waarmee je jouw Miele-apparatuur kunt besturen vanaf je smartphone of tablet en die je op allerlei manieren ondersteunt bij het gebruik van je apparatuur. Of een oven met ‘TasteControl’; die functie schakelt je oven automatisch uit zodra je eten gaar is. Wij gaan altijd voor de beste kwaliteit. Ons motto is niet voor niets ‘Immer besser’. Dat kunnen we niet waarmaken zonder onze medewerkers. Dus toen we merkten dat een belangrijke arbeidsvoorwaarde – de pensioenregeling – niet meer paste, zijn we voor onze medewerkers op zoek gegaan naar een beter alternatief.’

Een interne pensioencommissie heeft samen met een adviseur het aanbod onderzocht.

Waarom zijn jullie overgestapt naar een nieuwe pensioenregeling?

‘We zijn een familiebedrijf. Dat uit zich in de manier waarop we omgaan met onze medewerkers, en het blijkt ook uit de loyaliteit die onze medewerkers aan het bedrijf tonen. Lange tijd gaf een garantieregeling onze medewerkers de zekerheid van een goed pensioen. De laatste jaren is dat niet meer het geval. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een alternatief. Een speciale, interne pensioencommissie is hier vervolgens mee aan de slag gegaan. Deze commissie bestond uit collega’s van diverse afdelingen. Samen met een onafhankelijke adviseur hebben zij het aanbod in het pensioenlandschap onderzocht. Al snel werd duidelijk dat een beschikbare premieregeling (DC-regeling), zoals het Werknemers Pensioen van a.s.r. toekomstbestendiger is dan de garantieregeling die we tot dan toe hadden. a.s.r. heeft ons in die zoektocht geholpen met een uitstekende informatievoorziening, duidelijke uitleg en snelle beantwoording van onze vragen.’

Miele, Jack van Abeelen, Werknemerspensioen, Pensioenen
Voldeed de overstap naar het Werknemers Pensioen aan het motto ‘Immer besser’?

‘De overstap naar het Werknemers Pensioen van a.s.r. verliep erg soepel voor alle betrokkenen. De adviseur en a.s.r hebben ons enorm geholpen en ontzorgd bij de overstap. De heldere informatievoorziening en communicatie van a.s.r. over de pensioenregeling (tijdens en ook na de overstap) was voor ons mede doorslaggevend. Verder helpt a.s.r. onze medewerkers bij het vinden van relevante informatie en bij het maken van pensioenkeuzes. Bijvoorbeeld door middel van een Pensioenkraam bij ons op kantoor en door online a.s.r. webinars. Die proactieve en hulpvaardige aanpak – ook tijdens de co-creatie sessies – past zeker bij ‘Immer besser.’

a.s.r. helpt onze medewerkers bij het vinden van relevante informatie en bij het maken van pensioenkeuzes.

Een nieuwe pensioenregeling klinkt gecompliceerd. Welke tips heb je voor werkgevers die willen overstappen?

‘Bij ons verliep de overstap heel soepel en ongecompliceerd. Ik denk dat dit kwam door een aantal dingen: zo zijn we ruimschoots van te voren begonnen met het aanstellen van een pensioencommissie. Mijn tip? Trek er gerust een jaar voor uit. Vervolgens hebben we in deze commissie de pensioenkennis opgekrikt zodat iedereen gelijkwaardig de gesprekken in kon gaan. Natuurlijk hebben we onze medewerkers steeds op de hoogte gehouden. Over alle mijlpalen, over de opties waartussen de commissie kon kiezen én waarom ze sommige keuzes gemaakt hebben. a.s.r. heeft ons hierbij goed geholpen door snel en gedetailleerd te reageren op de vragen van de commissie en adviseur.’

Uschi Braun

Meer verhalen over Pensioen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"VIT_C_CHAT":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }