Ken je dat, van die huis- tuin en keukenongemakken die voorkomen hadden kunnen worden? Als het aan Miele ligt, bestaat dit binnenkort niet meer. Jack van Abeelen, Directeur HR: ‘Bij Miele denken we voortdurend na over hoe we huishoudelijke taken zo aangenaam mogelijk kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan onze ‘Miele@mobile-app’, een app waarmee je jouw Miele-apparatuur kunt besturen vanaf je smartphone of tablet en die je op allerlei manieren ondersteunt bij het gebruik van je apparatuur. Of een oven met ‘TasteControl’; die functie schakelt je oven automatisch uit zodra je eten gaar is. Wij gaan altijd voor de beste kwaliteit. Ons motto is niet voor niets ‘Immer besser’. Dat kunnen we niet waarmaken zonder onze medewerkers. Dus toen we merkten dat een belangrijke arbeidsvoorwaarde – de pensioenregeling – niet meer paste, zijn we voor onze medewerkers op zoek gegaan naar een beter alternatief.’
Een interne pensioencommissie heeft samen met een adviseur het aanbod onderzocht.
‘We zijn een familiebedrijf. Dat uit zich in de manier waarop we omgaan met onze medewerkers, en het blijkt ook uit de loyaliteit die onze medewerkers aan het bedrijf tonen. Lange tijd gaf een garantieregeling onze medewerkers de zekerheid van een goed pensioen. De laatste jaren is dat niet meer het geval. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een alternatief. Een speciale, interne pensioencommissie is hier vervolgens mee aan de slag gegaan. Deze commissie bestond uit collega’s van diverse afdelingen. Samen met een onafhankelijke adviseur hebben zij het aanbod in het pensioenlandschap onderzocht. Al snel werd duidelijk dat een beschikbare premieregeling (DC-regeling), zoals het Werknemers Pensioen van a.s.r. toekomstbestendiger is dan de garantieregeling die we tot dan toe hadden. a.s.r. heeft ons in die zoektocht geholpen met een uitstekende informatievoorziening, duidelijke uitleg en snelle beantwoording van onze vragen.’
‘De overstap naar het Werknemers Pensioen van a.s.r. verliep erg soepel voor alle betrokkenen. De adviseur en a.s.r hebben ons enorm geholpen en ontzorgd bij de overstap. De heldere informatievoorziening en communicatie van a.s.r. over de pensioenregeling (tijdens en ook na de overstap) was voor ons mede doorslaggevend. Verder helpt a.s.r. onze medewerkers bij het vinden van relevante informatie en bij het maken van pensioenkeuzes. Bijvoorbeeld door middel van een Pensioenkraam bij ons op kantoor en door online a.s.r. webinars. Die proactieve en hulpvaardige aanpak – ook tijdens de co-creatie sessies – past zeker bij ‘Immer besser.’
a.s.r. helpt onze medewerkers bij het vinden van relevante informatie en bij het maken van pensioenkeuzes.
‘Bij ons verliep de overstap heel soepel en ongecompliceerd. Ik denk dat dit kwam door een aantal dingen: zo zijn we ruimschoots van te voren begonnen met het aanstellen van een pensioencommissie. Mijn tip? Trek er gerust een jaar voor uit. Vervolgens hebben we in deze commissie de pensioenkennis opgekrikt zodat iedereen gelijkwaardig de gesprekken in kon gaan. Natuurlijk hebben we onze medewerkers steeds op de hoogte gehouden. Over alle mijlpalen, over de opties waartussen de commissie kon kiezen én waarom ze sommige keuzes gemaakt hebben. a.s.r. heeft ons hierbij goed geholpen door snel en gedetailleerd te reageren op de vragen van de commissie en adviseur.’