Ga naar de hoofdinhoud

Wijkverpleging: verpleging en verzorging thuis

Op deze pagina leggen we uit wat wijkverpleging is en hoe je wijkverpleging regelt. Ook vind je hier de voorwaarden en vergoedingen van wijkverpleging.

Wat is wijkverpleging?

Heb je je been gebroken? Is je kind langdurig ziek? Of moet je partner herstellen van een zware operatie? Dan kan je thuis soms zorg nodig hebben. Gelukkig kan je dan vertrouwen op een wijkverpleegkundige. Verpleging en verzorging thuis krijg je volledig vergoed vanuit je basisverzekering, zolang deze zorg valt onder de Zorgverzekeringswet en deze zorg doelmatig is. 

Wijkverpleegkundige

De wijkverpleegkundige speelt een belangrijke rol bij de verpleging en verzorging bij jou aan huis. De wijkverpleegkundige helpt jou bijvoorbeeld met:

  • douchen en aankleden
  • het toedienen van een injectie of andere medicatie
  • het verzorgen van je wond(en)

De wijkverpleegkundige kijkt altijd samen met jou hoe jij zelf, eventueel met behulp van een hulpmiddel en jouw netwerk, jouw zorgvraag kan beantwoorden. Denk bijvoorbeeld aan een aantrekhulp voor steunkousen, of een hulpmiddel dat jou ondersteunt bij jouw dag- en nachtstructuur. Zo blijf je, ondanks jouw zorgvraag, zo zelfredzaam mogelijk en kan je veilig en zelfstandig thuis blijven wonen.

Zorgplan
De wijkverpleegkundige stelt samen met jou een zorgplan op. In dit zorgplan beschrijft de wijkverpleegkundige hoeveel zorg je nodig hebt en voor hoelang. Ook kijkt de wijkverpleegkundige naar wat je allemaal nog zelf kan doen, eventueel met hulpmiddelen en/of aanpassingen. En waar je familie, buren of vrienden jou bij kunnen helpen.
Wijkverpleging regelen

Je kan je huisarts vragen naar een goede wijkverpleegkundige bij jou in de buurt. Ook kan je onze Zorgzoeker gebruiken om zelf een (gecontracteerde) wijkverpleegkundige te zoeken.

Kiezen voor een gecontracteerde wijkverpleegkundige heeft meerdere voordelen:

Gecontracteerd Niet-gecontracteerd
Vergoeding Volledig vergoed. De hoogte van vergoeding is afhankelijk van je polis. Mogelijk moet je een deel van de kosten zelf betalen. Meer informatie daarover vind je op onze pagina over maximale vergoedingen
Rekening indienen en betalen De zorgaanbieder dient de rekening bij ons in. De rekening dien je zelf bij ons te declareren en uit te betalen aan de zorgaanbieder. 
Toestemming Geen toestemming nodig.
Je vraagt, samen met de wijkverpleegkundige, een machtiging aan. Gebruik voor het aanvragen van een machtiging het aanvraagformulier. Dien de aanvraagformulieren en bijlagen het liefst voor het begin van de zorg in, maar niet langer dan 10 dagen erna. 
Kwaliteit van zorg Wij hebben afspraken gemaakt over de kwaliteit van zorg. Er zijn geen afspraken over de kwaliteit van zorg.
Eigen risico
Geen eigen risico.  Geen eigen risico. 
 
De vergoeding van wijkverpleging
Gecontracteerde wijkverpleegkundige

Als jouw wijkverpleegkundige een contract met ons heeft wordt de zorg volledig vergoed, rechtstreeks aan je zorgverlener.

Veelgestelde vragen over wijkverpleging
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen Fysiotherapie Zwangerschap Mondzorg GGZ Meer zorg a.s.r. Zorg App Zorgpas English information Buitenland Polisvoorwaarden en documenten
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }