Wijkverpleging: verpleging en verzorging thuis

Op deze pagina leggen we uit wat wijkverpleging is en hoe je wijkverpleging regelt. Ook vind je hier de voorwaarden en vergoedingen van wijkverpleging.

Wat is wijkverpleging?

Heb je je been gebroken? Is je kind langdurig ziek? Of moet je partner herstellen van een zware operatie? Dan kan je thuis soms zorg nodig hebben. Gelukkig kan je dan vertrouwen op een wijkverpleegkundige. Verpleging en verzorging thuis krijg je volledig vergoed vanuit je basisverzekering, zolang deze zorg valt onder de Zorgverzekeringswet en deze zorg doelmatig is. 

Wijkverpleegkundige

De wijkverpleegkundige speelt een belangrijke rol bij de verpleging en verzorging bij jou aan huis. De wijkverpleegkundige helpt jou bijvoorbeeld met:

  • douchen en aankleden
  • het toedienen van een injectie of andere medicatie
  • het verzorgen van je wond(en)

De wijkverpleegkundige kijkt altijd samen met jou hoe jij zelf, eventueel met behulp van een hulpmiddel en jouw netwerk, jouw zorgvraag kan beantwoorden. Denk bijvoorbeeld aan een aantrekhulp voor steunkousen, of een hulpmiddel dat jou ondersteunt bij jouw dag- en nachtstructuur. Zo blijf je, ondanks jouw zorgvraag, zo zelfredzaam mogelijk en kan je veilig en zelfstandig thuis blijven wonen.

Zorgplan

De wijkverpleegkundige stelt samen met jou een zorgplan op. In dit zorgplan beschrijft de wijkverpleegkundige hoeveel zorg je nodig hebt en voor hoelang. Ook kijkt de wijkverpleegkundige naar wat je allemaal nog zelf kan doen, eventueel met hulpmiddelen en/of aanpassingen. En waar je familie, buren of vrienden jou bij kunnen helpen.

Wijkverpleging regelen

Je kan je huisarts vragen naar een goede wijkverpleegkundige bij jou in de buurt. Ook kan je onze Zorgzoeker gebruiken om zelf een (gecontracteerde) wijkverpleegkundige te zoeken.

Kies je voor een gecontracteerde wijkverpleegkundige? Dan worden de kosten volledig door ons vergoed, rechtstreeks aan de zorgaanbieder. Ook maken wij afspraken over de kwaliteit van de zorglevering. Als je voor een niet-gecontracteerde wijkverpleegkundige kiest dan zijn er geen afspraken gemaakt over de kwaliteit van de zorg. Tevens is de kans groot dat je een deel van de zorg zelf moet betalen. Controleer daarom altijd goed je zorgverzekering voordat je naar een niet-gecontracteerde thuiszorgaanbieder gaat. Let er daarnaast bij een niet-gecontracteerde zorgaanbieder ook op dat je altijd vooraf toestemming aanvraagt bij ons, anders is er het risico dat deze zorg (deels) niet vergoed wordt. Ook dien je de nota zelf voor te schieten en bij ons in te dienen. a.s.r. vergoedt de zorg niet rechtstreeks aan niet-gecontracteerde aanbieders. Wil je weten met welke thuiszorgaanbieders wij een contract hebben? Bekijk dan onze Zorgzoeker

De vergoeding van wijkverpleging

Wij vergoeden de zorg die je van jouw wijkverpleegkundige nodig hebt. Dit is de zorg die in je zorgplan staat, die onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) valt én voldoet aan alle wet- en regelgeving en (polis-) voorwaarden. Je betaalt geen eigen risico. 

Gecontracteerde wijkverpleegkundige

Als jouw wijkverpleegkundige een contract met ons heeft wordt de zorg volledig vergoed, rechtstreeks aan je zorgverlener.

Niet-gecontracteerde wijkverpleegkundige

Heeft jouw wijkverpleegkundige geen contract met ons? Dan hangt de vergoeding af van de toestemming voor vergoeding (dit noemen we een machtiging) en het overeengekomen tarief met andere wijkverpleegkundigen en de zorgverzekering die je afgesloten hebt.

  • Toestemming voor vergoeding: Je moet een machtiging aanvragen voor een vergoeding. De reden hiervoor is dat a.s.r. kwalitatief goede en doelmatige zorg belangrijk vindt. Met de machtiging kunnen wij beoordelen of de niet-gecontracteerde wijkverpleging voldoet aan de wet- en regelgeving en toetsen wij deze op rechtmatigheid en doelmatigheid. Gebruik voor het aanvragen van een machtiging het aanvraagformulier. Wij beoordelen jouw aanvraag en geven wel of geen toestemming voor een (gedeeltelijke) vergoeding.
  • Het aanvraagformulier met bijbehorende bijlagen moeten ingediend zijn binnen 10 dagen nadat de zorg is gestart. De vergoeding gaat niet verder terug dan deze 10 dagen en alleen de zorg die rechtmatig en doelmatig is en onder de aanspraak verpleging en verzorging valt wordt vergoed.
  • Hoogte vergoeding: De hoogte van vergoeding is afhankelijk van je polis. Sommige verzekeringen van a.s.r. en Ik kies zelf van a.s.r. maken gebruik van maximale tarieven. Dat betekent dat we tot een bepaalde hoogte vergoeden. Meer informatie daarover vind je op onze pagina over maximale vergoedingen
  • Zelf de nota betalen en indienen: De nota van de niet-gecontracteerde wijkverpleegkundige dien je zelf bij ons te declareren en uit te betalen aan de zorgaanbieder. Als je de nota bij ons indient controleren wij onder andere of het bedrag op de nota overeenkomt met de hoogte van de vergoeding die wij betalen voor niet-gecontracteerde verpleging en verzorging. Als het bedrag op de nota te hoog is, passen wij dit aan en maken het juiste bedrag vervolgens over op jouw rekeningnummer. Hierbij geldt dat wij pas uitbetalen als je toestemming van ons hebt voor de vergoeding van de zorg. Je kan de nota declareren via Mijn Zorg of via de app.

Aanvraagformulier niet-gecontracteerde wijkverpleging

Wil je voorkomen dat je moet bijbetalen? Gebruik dan onze Zorgzoeker en vind een gecontracteerde wijkverpleegkundige bij jou in de buurt.

Veelgestelde vragen over wijkverpleging
  • Wat als je meer begeleiding en ondersteuning nodig hebt? toon
  • Is een persoonsgebonden budget (pgb) iets voor jou? toon
  • Waarom kiezen voor een gecontracteerde zorgverlener? toon
  • Hoe declareer je een rekening? toon
  • Heb je een andere vraag? toon
Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }