Home Blogs van a.s.r. Het beweegdagboek van Marijke: hardlopen en wandelen

Het beweegdagboek van Marijke: hardlopen en wandelen

05 juni 2021

Heb jij net als Marijke (30) ook zo genoten van de sneeuw in Nederland? De afgelopen week genoot ze enorm van het wandelen en hardlopen door de sneeuw. En dankzij de beloningen van a.s.r. Vitality hield ze haar voeten hierbij droog. “Ik had een tijdje terug van mijn Intersport-cadeaubonnen een paar waterafstotende Nikes gekocht. Die kwamen nu mooi van pas in de sneeuw!” Benieuwd hoe Marijke’s week eruit ziet? Je leest het hier in haar beweegdagboek.

Over Marijke

De week van Marijke

 Dag  Activiteit Duur Aantal Vitality Punten
Maandag Wandelen 33 minuten  -
Dinsdag Hardlopen 59 minuten 200
Woensdag Wandelen 67 minuten 50
Donderdag Hardlopen 93 minuten 300
Vrijdag Hardlopen 48 minuten 100
Zaterdag Wandelen 88 minuten 50 
Zondag Hardlopen 74 minuten 100

Maandag
Er ligt nog steeds een dik pak sneeuw en er valt steeds meer bij. Daarom ben ik vandaag lopend boodschappen gaan doen. Gelukkig had ik een tijdje terug van mijn Intersport-cadeaubonnen een paar waterafstotende Nikes gekocht. Die komen nu mooi van pas in de sneeuw!

Dinsdag
Het is vandaag overdag -5 graden met een gevoelstemperatuur van -10 graden. Het is wel opgehouden met sneeuwen en de zon schijnt, dus het is tijd om een rondje te gaan hardlopen. Wel met twee paar sokken, twee sportleggings, een t-shirt, een shirt met lange mouwen én een jasje aan. 

Er ligt nog steeds zo’n 10 centimeter sneeuw. Hoewel het op sommige plekken meer ijs is dan sneeuw. Op die plekken wandel ik liever dan dat ik hardloop. Het doel van mijn rondje hardlopen is om van de sneeuw en de zon te genieten en niet per se het tempo. Dat ligt door de sneeuw nogal laag. 

Ik ben momenteel niet voor een race aan het trainen. Die beginnen op zijn vroegst pas weer in het najaar. Tijdens corona heb ik ook aan wat virtuele races meegedaan, maar ik heb nu wel weer zin om eens aan een echte race mee te doen. Ik loop nu meer om mijn conditie op peil te houden en ik let niet heel erg op afstand of tijd. Er is al genoeg om je druk over te maken in coronatijd. Bewegen gaat nu meer om je hoofd leeg maken en lekker buiten te zijn. De sportieve doelen komen later wel weer.

Het was fijn om buiten even een rondje te lopen en het landschap ziet er super mooi uit door de sneeuw. Heel veel kilometers heb ik niet gemaakt vandaag, omdat je in de sneeuw toch voorzichtig moet zijn.

Woensdag
Het was -2 graden vandaag met een gevoelstemperatuur van -6 graden. Vooral de wind is erg koud en de sneeuw wordt op sommige plekken steeds meer ijs. Ik ben twee keer bijna uitgegleden tijdens mijn wandeling vandaag, dus het is oppassen geblazen! 

Tijdens het hardlopen luister ik meestal naar muziek, maar tijdens het wandelen luister ik vaak naar een podcast of een luisterboek. Ik heb een draadloze koptelefoon waarmee ik ook het verkeer om mij heen goed kan horen. Dan kan ik veilig naar audio luisteren. Vandaag heb ik weer naar twee podcasts geluisterd tijdens mijn wandeling. Zo leer je nog eens wat terwijl je een frisse neus haalt. 

Thuis werk ik de hele tijd achter een beeldscherm. Ik vind het fijn om dan even naar buiten te kunnen en even iets anders te doen dan naar mijn scherm staren.

Donderdag
Er is nog steeds een lading sneeuw buiten en het is nog steeds koud: -2 graden met een gevoelstemperatuur van -6 graden. Maar wel heel zonnig! Op sommige plekken is het nu best wel glad, dus soms is het een beetje glibberen en glijden. 

Vandaag liep ik een langer rondje hard, omdat het mooi weer is. Gedeeltelijk door de sneeuw, maar ik had ook wat stukjes fietspad gevonden die sneeuwvrij waren gemaakt. Daar kon ik het tempo dan mooi een beetje opschroeven. 

Ik had nu iets minder lagen aangetrokken, maar ik was vergeten om een sjaaltje om te doen. Op het eind waren mijn gezicht en nek dus wel erg koud. 

Op het fietspad weer even lekker kunnen lopen en een lekker zonnetje erbij met een strak blauwe lucht zorgt ook altijd voor een goed humeur.

Vrijdag
De wind vandaag is echt ijskoud. Het is -4 graden, maar het voelt als minstens -10 graden. Zelfs met een muts op vroren mijn oren er bijna af. Dus ik heb niet zo lang gewandeld vandaag. Alleen even heen en weer naar de winkel, omdat ik iets op moest halen. Ik had wel de langere route genomen om wat extra meters te kunnen maken.

Zaterdag
Ik had geen zin om naar buiten te gaan vandaag. Niet omdat het geen mooi weer is, want het is nog steeds super zonnig, maar omdat ik nog zoveel andere dingen te doen heb. Ik had al helemaal geen zin om hard te gaan lopen, dus besloot ik om ‘even’ een stukje te gaan wandelen en naar de schaatsers te kijken op het meertje in de buurt. 

Het was daar vrij druk, dus ik besloot door te lopen naar de hei om te kijken of het daar ook druk was. Daar bleek haast niemand te zijn. Dat is vrij ongebruikelijk in coronatijd. Voor corona was het wel vaker rustig op de hei, maar in lockdown was dat toch een ander verhaal. Dus ik besloot van de rust te genieten en voor ik het wist was ik anderhalf uur verder en had ik 7 kilometer gelopen. Ondertussen luisterde ik naar een podcast.

Zondag
De dooi is begonnen vandaag. Dus heb ik nog even snel de trailschoenen aangedaan en een rondje hardgelopen door de sneeuw en genoten van het witte landschap.

Veel mensen waren nog steeds aan het schaatsen vandaag, dus het was nog steeds lekker rustig op de hei. Het geeft toch iets magisch als er overal sneeuw ligt en je even helemaal alleen bent in de natuur.

De gouden tip van Marijke

Er is al genoeg stress tijdens corona en veel leuke dingen die we deden als afleiding kunnen we momenteel niet doen. Wees daarom lief voor jezelf. Ga naar buiten om je hoofd leeg te maken of om van de natuur te genieten. Doelen stellen is altijd goed, maar ben ook bereid om die (soms) even los te laten.

Ook meedoen met a.s.r. Vitality?

Wil jij ook net zoveel hardlopen als Marijke? Met het beloningssysteem van a.s.r. Vitality lukt dat! Het werkt simpel: jij beweegt, wij belonen. 

Door stappen te zetten of je hartslag te verhogen, verdien je Vitality Punten. Die punten kun je inwisselen voor de leukste wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Scoor bijvoorbeeld wekelijks een cadeaukaart van Bol.com, Zalando of Intersport en verdien maandelijks cashback op je Apple Watch of Fitbit. Wat dacht je van cashback op je aanvullende zorgverzekering bij De Amersfoortse of Ditzo?

Weten waarom a.s.r. Vitality iets voor jou is?

Vitality

Meer verhalen over Vitaliteit