Home Blogs van a.s.r. 10 tips tegen een winterdip: gezond eten, bewegen, vitamine D en meer!

10 tips tegen een winterdip: gezond eten, bewegen, vitamine D en meer!

17 februari 2021

Een winterdip ligt op de loer tijdens deze koude en regenachtige dagen. Dat kun je zelf voorkomen! Je hebt geen invloed op de situatie om je heen, maar wel hoe je ermee omgaat. En laat dat nou net key zijn voor een gelukkig leven! Wij geven daarom 10 tips tegen een winterdip. Lees deze blog en jij straalt alweer voor de lente begint! ☀

Wat is een winterdip?

Een winterdip is een verstoord natuurlijk dag- en nachtritme van het lichaam. Het zorgt ervoor dat je in de winter vaker somber en moe bent. Je hebt minder zin om dingen te ondernemen en komt ‘s ochtends maar moeilijk je bed uit.

Symptomen winterdip

Sip sip… heb ik een winterdip? Hoe weet je of je een winterdip hebt? Bij een winterdip kunnen de volgende symptomen voorkomen:

  • Een slecht humeur;
  • Minder zin om naar buiten te gaan;
  • Minder zin om actief te zijn;
  • Moeite hebben met opstaan ‘s ochtends;
  • Somber zijn.

Deze symptomen worden veroorzaakt door de korte en donkere dagen. 

Wat is het verschil tussen een winterdip en winterdepressie?

De symptomen van een winterdip en een winterdepressie zijn vergelijkbaar, maar bij een winterdepressie zijn ze heftiger en houden ze langer aan. Winterdip en een winterdepressie worden weleens door elkaar gebruikt. Dat klopt dus niet helemaal. Je hebt een winterdepressie als: 

  • Je minimaal 2 weken lang bijna elke dag last van vijf of meer symptomen van een depressie hebt;
  • Je minimaal 2 jaar achter elkaar deze klachten in het voorjaar of de winter ervaart.
Winterdip voorkomen: 10 tips

Wat doe je tegen een winterdip? Of beter nog, hoe voorkom je het? Wij hebben 10 tips tegen een winterdip voor je op een rijtje gezet:

Tip 1. Bewegen werkt

Je voelt je fitter als je meer beweegt. Júist als je moe bent, moet je opstaan en gaan bewegen. Het geeft positieve energie en zorgt ervoor dat je je mentaal beter voelt. Als je 1 tot 3 keer in de week sport heb je zelfs een 1,5 keer minder kans om een psychische stoornis te ontwikkelen!

Een duwtje in de rug nodig? Kijk dan eens naar ons beweegprogramma a.s.r. Vitality, waarbij je beloningen krijgt voor je beweging. Zo houd jij die motivatie wél vast!

Tip 2. Gezond eten

Gezonde voeding is erg belangrijk. Het geeft je lichaam energie! Nét dat beetje extra energie wat je goed kan gebruiken als je een winterdip hebt. Eet dus gevarieerd en gezond volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum

Tip 3. Ga naar buiten

Licht helpt! Bij een winterdepressie wordt niet voor niets lichttherapie ingezet. Maar ook bij een winterdip is licht heel belangrijk. En het is zo simpel: ga gewoon naar buiten! Ook al heb je van tevoren geen zin, het zal je écht goed doen.

Bonustip: ‘s Morgens vroeg naar buiten gaan schijnt extra goed voor je te zijn. Er zit dan veel 'blauw' in het licht en blauw licht remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Daarnaast heeft frisse lucht een bewezen effect op je mentale gezondheid. Een win-winsituatie dus!

Tip 4. Ga mediteren

Je verdient het om elke dag een momentje voor jezelf te nemen. Tijdens dat moment leer je piekergedachten van je af te zetten en je hoofd helemaal leeg te maken. Je bent bewust bezig met je ademhaling, wat op zich ook best een belangrijke levensbehoefte is! ;) Doordat je rustig ademhaalt, wordt je stresslevel lager. Probeer het maar eens!

Mediteren is heus niet zo zweverig als veel mensen denken. Er zijn verschillende leuke apps en Instagramkanalen beschikbaar waarbij je op een laagdrempelige manier leert mediteren. Denk aan:

  • Headspace: een app waarbij je begeleide en niet-begeleide meditaties kunt volgen. Daarnaast heeft Headspace een serie op Netflix uitgebracht. Kijk de serie en leer alles over meditatie en waarom het zo goed voor je is.
  • Metznallendepodcast: een Instagramkanaal van influencer Gwen van Poorten. Zij heeft op haar 21e een burn-out gehad en deelt haar tips voor een gelukkiger leven. In februari begint ze weer een meditatiechallenge, waarbij je een maand lang elke dag mee kunt mediteren. Het proberen waard toch?

Tip 5. Houd een gratitude journal bij

It’s all in the mind. Draai je mindset om door elke dag 3 dingen op te schrijven waarvoor je dankbaar bent. Doe dit bijvoorbeeld elke ochtend als je wakker wordt. Denk aan dingen als: ‘ik ben dankbaar dat ik elke dag te eten heb’ of ‘ik ben dankbaar dat ik lieve vrienden om me heen heb’. Maar 5 minuten werk per dag en het helpt je op weg!

Er zijn speciale gratitude journals verkrijgbaar (haal je Vitality Punten en je kunt er gratis een bestellen bij Bol.com!). Een simpel schriftje of boekje kan natuurlijk ook.

Tip 6. Winterdip lamp

De dagen zijn korter, waardoor je dag-nachtritme verstoord raakt. Licht heeft een groot aandeel in een winterdip of winterdepressie. Bij een winterdip helpt het daarom om extra licht op te zoeken. Ga naar buiten of kijk eens wat een daglichtlamp voor je kan doen. Check wel goed wat voor daglichtlamp je koopt, het aanbod is namelijk groot en niet altijd even goed.

Bonustip: ook een daglichtlamp kan je via a.s.r. Vitality gratis verdienen!

Tip 7. Vitamine D

In de winter staat de zon in Nederland te laag om genoeg vitamine D aan te maken in je huid. Normaal gesproken heb je in de zomer een voorraad vitamine D opgeslagen, waar je de winter wel mee doorkomt. Maar in de volgende gevallen is het aan te raden om extra Vitamine D te nemen:

  • Als je overdag weinig buiten komt;
  • Voor kinderen tot 4 jaar;
  • Als je zwanger bent;
  • Als je een sluier draagt;
  • Voor vrouwen boven de 50 jaar;
  • Voor mannen en vrouwen boven de 70 jaar.

Tip 8. Negativiteit vermijden

Waarom zou je negativiteit opzoeken? Stop dus met het kijken van het nieuws of het lezen van nare berichten als je merkt dat het invloed heeft op hoe je je voelt. Klinkt simpel, maar het zal je goed doen!

Tip 9. Optimisme kun je leren

Door negatieve gedachten rondom corona continu in je hoofd rond te laten spoken, kom je in een negatieve spiraal terecht. Stop dat proces! Bedenk wat je juist wél kunt, zoals:

  • Ik heb nu alle tijd om aan mijn eigen portfolio te werken;
  • Ik spreek m’n vrienden nu veel meer 1-op-1, wat zorgt voor een diepere band;
  • Ik hoef me nu niet te verantwoorden als ik thuis op de bank films of series bingewatch;
  • Geen FOMO (fear of missing out). Ik kan heerlijk mijn dag indelen zoals ik het zelf wil zonder bang te zijn dat ik dingen mis.

Tip 10. Wees lief voor jezelf

En tot slot: iedereen voelt zich soms even down. Accepteerde momenten dat je je niet zo lekker voelt en wees lief voor jezelf. Doe iets waarvan je weet dat je er vrolijker van wordt: koop bijvoorbeeld bloemen, eet iets lekkers, ga in bad, lees een boek of luister muziek. Je mag jezelf zo nu en dan wel even verwennen! 🛀

Zonder dip de winter door met a.s.r. Vitality

Bewegen werkt! En je maakt bewegen nog leuker met het beweegprogramma van a.s.r. Vitality. Hoe dat werkt? Jij beweegt, wij belonen.

Kom in beweging met a.s.r. Vitality

Door stappen te zetten, je hartslag te verhogen, fietsritten te maken of een sportles te volgen, verdien je Vitality Punten. Jouw verdiende punten kun je inwisselen voor wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Verdien bijvoorbeeld elke week spaartegoed voor cadeaukaarten van Bol.com of Zalando, krijg iedere maand cashback op een Apple Watch of Fitbit en scoor aan het einde van het jaar cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo. Ook kun je de punten inwisselen voor een donatie aan een goed doel!

Ook meedoen?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality