Zakelijk Alles over de AOV digitale aanvraagprocedure van een AOV

Bij goed ondernemerschap hoort - onder andere - dat je je verzekert voor gebeurtenissen of voorvallen die de continuïteit van je onderneming en dus je inkomen in gevaar brengen. Denk bijvoorbeeld aan uitval door ziekte of een ongeval.

Ben je van plan een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af te sluiten om je hier tegen te beschermen? Neem dan contact op met een adviseur. Wanneer je een AOV bij ons aanvraagt verloopt het acceptatieproces via twee strikt gescheiden afdelingen: de afdeling Acceptatie en de Medische Dienst.

Lees hieronder hoe het aanvraagproces voor een AOV verloopt of bekijk hier de video.

Het aanvraagproces via je a.s.r. account

Als jouw adviseur heeft aangegeven dat je aanvraag digitaal wordt afgehandeld dan kun je de status van je aanvraag volgen via je persoonlijk a.s.r. account. Het proces verloopt dan volgens de volgende stappen:

Stap 1: Activeren van je a.s.r. account

Je adviseur dient je aanvraag bij ons in. Je ontvangt daarvan direct een ontvangstbevestiging en vervolgens een mail waarmee je jouw persoonlijke a.s.r. account kunt activeren. Doe dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 7 dagen, omdat je account na deze periode om veiligheidsredenen vervalt. Heb je vragen over het aanmaken van het account? Neem dan contact op met onze Servicedesk via (030) 278 87 62. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 17:00.

Stap 2: Invullen van de gezondheidsverklaring

Zodra je jouw account hebt geactiveerd, kun je de gezondheidsverklaring invullen. We vragen je om dat zo eerlijk en volledig mogelijk te doen. Je adviseur heeft in de aanvraag aangegeven op welke manier jij dit wilt doen. In je a.s.r. account is terug te vinden wat jouw keuze is:

  • Zelf doen
    Je vult in de a.s.r. account een gezondheidsverklaring in en beantwoordt daarbij vragen over je persoonlijke en medische gegevens. Of je upload een bestaande gezondheidsverklaring. Vervolgens beoordelen de medewerkers van onze Medische Dienst je gezondheidsverklaring. Als zij nog extra informatie nodig hebben, dan nemen ze daar contact met je over op.
  • Of met hulp van een van onze medewerkers
    Je kunt de gezondheidsverklaring ook telefonisch doornemen met een van onze medewerkers. Het voordeel is dat je ons meteen een toelichting kunt geven op je gezondheid en ook zelf vragen kan stellen. De persoon waarmee je spreekt is geen arts, maar heeft wel relevante medische kennis.

Hoe ver moet je teruggaan in de tijd?

Je geeft alle aandoeningen, ziekten en gebreken aan ons door die je ooit hebt gehad. Want sommige zaken, zoals een botbreuk of een meniscusoperatie kunnen na een aantal jaren alsnog voor klachten zorgen. Bij andere aandoeningen is dat juist helemaal niet het geval. De medisch adviseur kijkt op die manier naar jouw medische geschiedenis.

Stap 3: De status volgen en aanvullende stukken uploaden

Als het aanvraagformulier binnen is en de gezondheidsverklaring is ingevuld, kunnen onze medewerkers starten met het beoordelen van jouw aanvraag. Dit verloopt via een strikt gescheiden traject. Als er tijdens deze beoordeling nog aanvullende informatie nodig is, sturen we een notificatie per mail naar jou en je adviseur, waarna je de details kunt bekijken in het beveiligde a.s.r. account. Jouw adviseur kan via zijn eigen omgeving ook de status volgen en informatie toevoegen m.b.t. jouw bedrijfs- en inkomensgegevens. Aanvullende informatie over jouw medische gegevens kun je alleen zelf toevoegen via je a.s.r. account en zijn vanwege de wet op de privacy niet inzichtelijk voor je adviseur.

Stap 4: Een definitief voorstel voor een AOV op basis van de beoordeling

Als we alle relevante informatie hebben beoordeeld zijn er drie scenario’s mogelijk:

  1. We sturen je een acceptatiebevestiging wat precies overeenkomt met wat je hebt aangevraagd. Je hoeft daarvoor geen akkoord meer te geven en we maken de polis gelijk daarna voor je op.
  2. Als we op basis van de beoordeling menen dat er verhoogde risico’s zijn om arbeidsongeschikt te raken, dan doen we een voorstel waarin we de AOV kunnen aanbieden onder bepaalde voorwaarden. We vragen je altijd om een akkoord op dit voorstel. Pas als we jouw akkoord hebben, maken we de polis op.
  3. Als we op basis van de beoordeling menen dat het risico op arbeidsongeschiktheid te hoog is, kunnen we helaas geen AOV of alternatief aanbieden.

Voorlopige dekking

Omdat een aanvraag voor een AOV gemiddeld langer duurt dan bijvoorbeeld het aanvragen van een reisverzekering biedt a.s.r. voorlopige dekking tijdens het aanvraagproces. In je a.s.r. account kun je direct zien of jij recht hebt op voorlopige dekking. Lees er hier meer over om te zien wat de voorlopige dekking inhoudt en welke voorwaarden er voor gelden. Een eventuele voorlopige dekking loopt totdat de verzekering daadwerkelijk ingaat of een afwijzing bekend is. Er wordt geen voorlopige dekking afgegeven voor bestaande ziektes, aandoeningen of klachten.

Veelgestelde vragen
Account aanmaken
  • Hoe maak ik een account aan? toon
  • Kan ik ook via de site van a.s.r. zelf een account aanmaken? toon
  • De link die ik ontvangen heb is niet meer geldig, wat moet ik nu doen? toon
  • Ik heb geen link ontvangen om een account aan te maken,wat nu? toon
Wie doet wat?
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }