Ga naar de hoofdinhoud
Mehrzad Paydar is al 24 jaar eigenaar van cafetaria de Rooy in Bilthoven. Zijn zaak is meer dan een plek voor een snelle hap. Het is ook een ontmoetingsplek voor buurtbewoners die een kopje koffie komen drinken. Mehrzad werkt daarom extra hard. Soms te hard, waardoor hij zijn eigen gezondheid weleens vergeet. Lees hier zijn verhaal.
Moeite met eigen grenzen bewaken

Er klinkt altijd gelach bij Mehrzad in de cafetaria. Hij is naast een gedreven ondernemer ook een moppentapper en een luisterend oor. Zijn klanten noemen het ook wel de "Mehrzad-kliniek", omdat hij soms bijna het werk doet van een psycholoog. Hij brengt het liefst iedereen een lach op de gezicht en laat je nooit langer dan een minuut wachten als je binnenloopt.

Dit is een van Mehrzad zijn goede kanten, maar ook gelijk een valkuil. Als ondernemer wil je alles doen om je zaak goed te laten draaien. Maar soms ben je zo bezig met je zaak en de klanten dat je jezelf vergeet. Mehrzad: ‘Vrijdag is mijn langste dag. Dan werk ik 15 of 16 uur.’

Ook zijn personeel geeft aan dat Mehrzad het liefst 120% geeft. Selina, werknemer van Mehrzad: ‘Hij zit nooit stil, hij is altijd bezig. Stel hij is ziek, dan komt hij alsnog.’

Arbeidsdeskundige Christ geeft 4 tips om goed voor jezelf te zorgen als ondernemer

Ondernemen en hard werken gaat hand in hand. Maar het is belangrijk om wel te blijven werken aan je eigen gezondheid als ondernemer. Arbeidsdeskundige Christ geeft 4 tips  om beter voor jezelf te zorgen. 


4 tips om goed voor jezelf te zorgen als ondernemer
Mehrzad is belangrijker voor zijn omgeving dan hij denkt

Mehrzad is een gewaardeerde ondernemer. Zijn klanten zien ook dat hij over zijn grenzen gaat en maken zich soms zorgen. Als Mehrzad uitvalt, sluit zijn zaak ook. Zo geeft zijn klant Magda, een oudere dame, aan dat zij zich niet voor kan stellen wat zij moet als Mehrzad uitvalt. Voor haar is de Rooy een plek van ontmoeting. ‘Hij is er voor de gemeenschap. En niet alleen voor zichzelf.’

Marion, een collega-ondernemer uit het winkelcentrum: ‘Hij is er altijd en hij staat voor iedereen klaar. Ik maak me wel zorgen dat hij zoveel uren werkt, dat je soms ook denkt: denk ook aan jezelf. Als Mehrzad wegvalt en de snackbar en het kroegje zou dichtgaan, dan is het hier echt ten dode opgeschreven. Dan is het echt klaar.’

Personeel vinden en behouden blijft uitdagend
Net als veel andere ondernemers is het behouden van personeel lastig. Er zijn veel wisselingen geweest in Mehrzad's zaak. Hij had goede hoop dat een van de medewerkers zijn zaak zou gaan runnen, maar dit ging niet zoals gepland. Omdat hij zoveel om zijn zaak en klanten geeft, wil hij de regie houden. ‘Meestal wil ik heel veel dingen zelf doen. Dat is zowel een voordeel als een nadeel van mij. Ik doe alles, zodat de klant tevreden is.’

Inmiddels heeft Mehrzad een paar goede werknemers. Dat geeft hem wat rust. Hij beseft nu ook dat het zo niet langer kan. ‘Als er iets met mij gebeurt, is het misschien einde verhaal voor de Rooy. Ik moet beter voor mezelf zorgen.’
Ondernemer, vergeet jezelf niet

Als ondernemer heb je hart voor je zaak. Je wil alle ballen hooghouden, maar wat als je uitvalt door een ongeval en ziekte? Heb je dan wel een goed financieel vangnet? Ontdek hoe onze AOV je helpt op uitval te voorkomen.