Ga naar de hoofdinhoud
Home Nico van Anyfix: 'Wij gaan altijd voor maximaal repareren'
Header Schade Blog Anyfix over duurzaam herstelnetwerk

Nico van Anyfix: 'Wij gaan altijd voor maximaal repareren'

04 april 2022

Nico van Vendeloo is directeur-eigenaar van Anyfix, een bedrijf dat sinds drie jaar deel uitmaakt van het duurzaam herstelnetwerk van a.s.r. Schade. Anyfix repareert smartphones en laptops en doet dat zo duurzaam mogelijk. Hoe dat precies werkt? Dat lees je hier.

De klant ontzorgen

Anyfix is een full service-bedrijf. ‘Wij ontzorgen de klant volledig,’ vertelt Nico. Wanneer de verzekerde bijvoorbeeld te maken krijgt met een gebroken scherm, en dit meldt bij de verzekeraar, dan stuurt de verzekeraar het dossier direct door naar Anyfix. ‘Wij nemen contact op met de verzekerde en regelen de rest,’ legt Nico uit. En welke schade komt er dan het vaakst binnen? ‘Schermschade komt het meest voor,’ vertelt Nico. Logisch, iedereen laat zijn telefoon natuurlijk wel eens vallen. ‘Maar gelukkig is die schade vaak wel makkelijk te repareren.’ En het voordeel van reparatie door Anyfix is dat de fabrieksgarantie van het apparaat behouden blijft. Een stukje extra zekerheid voor de klant dus.

Schade zo snel mogelijk duurzaam herstelt

Lees meer over de voordelen van duurzaam schadeherstel op de pagina 'Wat is duurzaam herstel?' 

Herstellen is altijd duurzamer

Duurzaamheid is een belangrijk thema bij Anyfix. ‘Herstellen is natuurlijk altijd duurzamer dan vervangen,’ zegt Nico. ‘We krijgen van de verzekeraar dan ook de opdracht om schadeherstel uit te voeren in natura.’ Dat betekent: maximaal repareren wanneer het mogelijk is. Nico vult aan: ‘Je kunt wel alles nieuw kopen, maar in natura herstellen is eigenlijk veel beter.’ Wanneer het mogelijk is, wordt de aangeleverde elektronica dan ook hersteld. ‘We bepalen altijd eerst de dagwaarde wanneer we de unit ontvangen. Soms zijn de kosten van een reparatie hoger dan de dagwaarde. Dan herstellen we niet, maar dan krijgt de verzekerde de dagwaarde uitbetaald volgens de afgesloten polis,’ vertelt Nico.

Lees ook: 7 voordelen van duurzaam schade herstellen

Duurzaam repareren

En wordt de telefoon dan weggegooid als de kosten van de reparatie hoger zijn dan de dagwaarde? Natuurlijk niet! ‘Een telefoon die bij ons blijft wordt eerst zoveel mogelijk gestript. We halen hem helemaal uit elkaar en sorteren alle onderdelen. De onderdelen die nog goed zijn gebruiken we nog in ons leerwerkbedrijf,’ vertelt Nico. De rest wordt afgevoerd door een gecertificeerd recyclebedrijf. En ook over de rest van de afvalverwerking is nagedacht: het verpakkingsmateriaal dat een verzekerde gebruikt om het apparaat naar Anyfix op te sturen wordt zoveel mogelijk hergebruikt. ‘Dat is ook gewoon zonde om weg te gooien,’ zegt Nico. Het afval dat overblijft wordt netjes gescheiden weggevoerd.

Lees ook: adviseur Chris Douma 'Zo kunnen we klanten goede en duurzame oplossingen bieden'

De maatschappelijke rol van Anyfix 

Anyfix heeft ook nog een andere functie. Het bedrijf werkt namelijk samen met scholengemeenschap Da Vinci College, waarmee ze leerwerkbedrijf We-Pair hebben opgericht. ‘Ik vind het heel mooi dat ik een stukje opleiding en werkgelegenheid kan bieden aan studenten. We geven daar nu wekelijks gastlessen en begeleiden stageprojecten,’ zegt Nico enthousiast. ‘De studenten leren hier in de praktijk hoe ze apparaten repareren’. Op die manier heeft Anyfix ook een mooie maatschappelijke rol. Nico: ‘Je leert de studenten bijvoorbeeld ook: hoe ga je met afval om? En natuurlijk het belang van maximaal repareren. Dat is gewoon heel waardevol.’

Lees ook: Herstellen is altijd mooier dan vervangen

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Duurzaam herstel

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }