Ga naar de hoofdinhoud
Home De basisbeurs komt terug: waarom je daar als student blij mee mag zijn
basisbeurs terug, studenten, blij, meiden, jongeren, ik denk vooruit

De basisbeurs komt terug: waarom je daar als student blij mee mag zijn

10 vragen en antwoorden over de basisbeurs
25 februari 2022

Hoera, de basisbeurs komt terug! Tot grote vreugde van studenten. Maar wat is de basisbeurs precies? Hoeveel is de basisbeurs voor het mbo, hbo en het wo? In dit blog geven we antwoord op tien vragen over de basisbeurs.  

Hoe financieel fit ben jij?

Krijg binnen 10 minuten inzicht in je financiële situatie, nu én later. En zet je eerste stap vooruit.

Doe de check
1. Wat is de basisbeurs?

De basisbeurs werd in 1986 ingevoerd om je als student financieel te ondersteunen. De eerste jaren stond de basisbeurs los van hoe goed je het als student deed. Zolang je als student ingeschreven stond, ontving je elke maand studiefinanciering. De hoogte van de basisbeurs hing af van de woonsituatie: thuiswonende studenten kregen minder dan uitwonende studenten. 

In 1993 werd de tempobeurs geïntroduceerd en bepaalden je prestaties of de beurs een lening of een gift was. Vervolgens kwam de prestatiebeurs: als je binnen 10 jaar afstudeerde, werd de beurs omgezet in een gift. Zo niet, dan moest je de beurs terugbetalen.

Afschaffing en herinvoering van de basisbeurs 

Per 2015 werd de basisbeurs voor studenten in het hoger onderwijs (hbo en universiteit) afgeschaft, tot grote frustratie van studenten. Daarvoor in de plaats kwam het sociale leenstelsel.

Verschil basisbeurs en leenstelsel

In het sociaal leenstelsel is de beurs altijd een lening, en niet langer een gift. Wel is het een lening die je tegen gunstige voorwaarden kan terugbetalen, zoals tegen een hele lage rente.

2. Waarom wordt het leenstel weer afgeschaft?

Omdat het leenstelsel in de praktijk een struikelblok blijkt voor mensen om (door) te studeren. De doorstroom van het mbo naar het hbo hapert, net als het aantal mensen dat na een bachelor de stap naar een masteropleiding zet. Daarom kondigde het kabinet eind 2021 aan de basisbeurs weer in te willen voeren.

3. Wanneer komt de basisbeurs terug?

De basisbeurs komt per september 2023 terug. Dat is overigens nog niet officieel, maar het is een voornemen dat in het regeerakkoord staat.

4. Is het goed nieuws dat de basisbeurs terugkomt?

Dat is het zeker! Vanaf september 2023 krijg je als student, net als vroeger, elke maand een basisbeurs. Dat bedrag hoef je niet terug te betalen. Het is dus geen lening meer, zoals bij het sociaal leenstelsel. Of daar net als voorheen een termijn gesteld wordt waarbinnen studenten moeten afstuderen, is nog niet duidelijk. Tot 2015 gold dat de lening alleen een gift werd als je binnen 10 jaar je diploma haalde.

Lees ook: Wat kost een studie?

5. Hoe werkt de basisbeurs straks?

Dat is nog niet duidelijk. We belden met Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ook zij weten nog niet hoe de basisbeurs er straks precies uit gaat zien. “We wachten de uitkomst af van de gesprekken die het kabinet nu voert. Pas dan weten we hoe de basisbeurs er concreet uit gaat zien,” zegt DUO-woordvoerder Martijn Grimmius.

6. Hoeveel is de basisbeurs?

Hoeveel de basisbeurs straks wordt, is dus officieel nog niet bekend. Wel is in maart naar buiten gekomen dat het kabinet zit te denken aan een bedrag van € 255 voor uitwonende studenten en € 91 voor thuiswonende studenten. Dit bedrag moet nog besproken worden in de Tweede Kamer en kan nog veranderen.

Wat is het verschil tussen de basisbeurs en een aanvullende beurs?

Elke student ontvangt straks de basisbeurs. Als je ouders onder een bepaalde inkomensgrens zitten of als je maar één ouder hebt die bij je opvoeding betrokken is, kun je in aanmerking komen voor een aanvullende beurs. Momenteel kan de aanvullende beurs oplopen tot maximaal € 413,78 per maand. De OV-studentenkaart waarmee studenten gratis kunnen reizen en leenvoorwaarden blijven waarschijnlijk zoals ze zijn.

7. Hoeveel is de basisbeurs voor mbo, hbo en wo?

Voor het mbo is de basisbeurs nooit afgeschaft. Thuiswonende mbo-studenten ontvangen maandelijks € 88,48. Uitwonende studenten krijgen € 288,77. Voor studenten in het hbo en het wo is het dus nog even afwachten hoeveel de basisbeurs precies gaat worden

8. Wat als je begon met studeren tijdens het leenstelsel? 

Studenten die tussen 2015 en 2022 zijn begonnen met studeren krijgen een compensatie. Ook dit moet nog officieel bevestigd worden, maar in het coalitieakkoord staat dat deze studenten kunnen kiezen tussen een korting op hun studieschuld of een studievoucher.

9. Wat is het verschil tussen de basisbeurs en studiefinanciering?

De woorden basisbeurs en studiefinanciering worden nogal eens door elkaar gebruikt. Officieel is de basisbeurs een vorm van studiefinanciering. Net zoals de aanvullende beurs, een studentenreisproduct (de OV-kaart waar studenten gratis mee kunnen reizen) en een lening onderdelen van de studiefinanciering zijn. De studiefinanciering kan dus bestaan uit meerdere componenten.

10. Hoe kun je de basisbeurs aanvragen? 

De basisbeurs aanvragen doe je online bij DUO, liefst drie maanden voordat je studie begint. Daarvoor heb je DigiD nodig. Hier is de link naar de pagina waarop je de basisbeurs kunt aanvragen.  

Julia en Bart begonnen al vroeg met geld opzijzetten voor de studie van hun kinderen. Lees hoe ze dat deden: Bart en Julia beleggen voor de studie van hun kinderen.  

Inge Abraham

Meer verhalen over Ik denk vooruit

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }