Ga naar de hoofdinhoud
Home Natuurgeweld in Europa

Natuurgeweld in Europa

26 juli 2023

Europa heeft op dit moment te kampen met natuurgeweld (bosbranden, noodweer, overstroming, hagel). Veel Nederlandse vakantiegangers worden hierdoor getroffen. Misschien heb je als gevolg van dit natuurgeweld vragen over jouw verzekeringen voor annulering, reis, auto of caravan. Hieronder vind je een overzicht van vragen over de verzekeringen van a.s.r., met de antwoorden. 

Annuleringsverzekering
Ik kan door natuurgeweld mijn reisbestemming niet bereiken. Om die reden moet ik mijn reis annuleren. Biedt de annuleringsverzekering hier dekking voor?
  • De standaard annuleringsverzekering biedt geen dekking als je de reis annuleert vanwege omstandigheden ter plaatse.
  • Staat op jouw polisblad dat je een Allrisk Annuleringsverzekering hebt? Dan kan je een beroep doen op jouw annuleringsverzekering. Deze verzekering biedt, tot het verzekerde bedrag, een vergoeding van 75% van de annuleringskosten.
Ik ben met de auto op reis gegaan. Door natuurgeweld heb ik mijn reisbestemming later bereikt dan de bedoeling was. Kan ik nu een deel van mijn betaalde reissom terugkrijgen?

Nee. De annuleringsverzekering dekt geen vertraging die je oploopt tijdens een reis met eigen vervoer.

Ik ben op reis, maar kan niets ondernemen vanwege het vele natuurgeweld. Kan ik nu een deel van mijn reissom terugkrijgen?

Nee. De annuleringsverzekering biedt geen dekking voor het gebrek aan plezier of activiteiten door natuurgeweld.

Mijn vakantieadres ligt in het gebied van het natuurgeweld. Daarom wil ik de rest van mijn vakantie annuleren. Kan ik de kosten die ik hiervoor maak claimen op mijn annuleringsverzekering?
  • Staat op jouw polisblad dat je een Allrisk Annuleringsverzekering hebt? Dan kun je een beroep doen op jouw annuleringsverzekering. Deze verzekering biedt, tot het verzekerde bedrag, een vergoeding van 75% van de annuleringskosten of afbrekingskosten.
  • Heb je een standaard annuleringsverzekering? Dan kun je deze kosten niet op de annuleringsverzekering claimen. Annuleringen en afbrekingen als gevolg van angstige omstandigheden ter plaatse kun je met de verhuurder of jouw reisorganisatie bespreken.
Mijn reisbestemming is getroffen door natuurgeweld. Daarom wil ik liever nu niet op vakantie gaan naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn Allrisk Annuleringsverzekering?

Ja, dat kan. Op de standaard annuleringsverzekering is dat niet mogelijk.

Ik heb vervoer en accommodatie(s) los van elkaar geboekt (bijvoorbeeld een vakantiehuisje in Spanje en een los vliegticket; dit noemen we een samengestelde reis). Wat als een van die onderdelen uitvalt als gevolg van natuurgeweld?

Je bent verzekerd als een van de onderdelen van jouw samengestelde reis onvoorzien uitvalt. Je kunt dan de gehele samengestelde reis annuleren, omdat de onderdelen van de reis van elkaar afhankelijk zijn. Deze dekking geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen.

Ik wil de reis annuleren omdat de rook/luchtkwaliteit (vanwege bosbranden) in de omgeving slecht is voor de gezondheid. Kan ik hiervoor een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?

Nee, dat kan niet. 

Reisverzekering
Mijn tent is door natuurgeweld onbruikbaar geworden. Worden deze kosten door mijn reisverzekering vergoedt?

Je krijgt een vergoeding voor de huur van een vervangende tent. De vergoeding die je krijgt is afhankelijk van de dekking die je hebt gekozen. De vergoeding kun je ook besteden aan een verblijf in een hotel/pension.

Door natuurgeweld ben ik mijn spullen kwijtgeraakt/zijn mijn spullen beschadigd. Krijg ik deze kosten vergoed?

Als er sprake is van een natuurramp heb je op basis van jouw reisverzekering recht op vergoeding van extra kosten die je maakt voor vervoer, verblijf en telefoon. Natuurgeweld (zoals bosbranden, hagel, overstroming, storm) zien wij als een natuurramp. Heb je bagage meeverzekerd? Dan kun je een vergoeding krijgen voor beschadigde en verloren bagage, inclusief kleren en reisdocumenten. De maximumvergoeding is afhankelijk van de dekking die je hebt gekozen.

Ik kan niet meer in mijn huisje/appartement/caravan/tent/hotel door natuurgeweld. Krijg ik vergoeding via mijn reisverzekering voor een vervangend verblijf?

Ja. Als je niet meer in jouw huisje, appartement, caravan, tent of hotel kunt verblijven, bieden wij een vergoeding voor de extra verblijfskosten. Je moet wel kunnen aantonen dat deze kosten noodzakelijk waren.

Door natuurgeweld moet ik noodgedwongen langer blijven op mijn vakantieadres. Hierdoor maak ik extra verblijfskosten en terugreiskosten. Krijg ik deze kosten vergoed?

Als je een reisverzekering hebt afgesloten en in het buitenland op vakantie bent, vergoeden wij jouw extra reis- en verblijfskosten. Dit geldt alleen wanneer je de terugreisdatum overschrijdt vanwege een van de volgende redenen: lawine; bergstorting (het instorten van een (deel van de) berg); mist; natuurgeweld (bijvoorbeeld bosbrand, aardbeving en vulkaanuitbarsting); abnormale sneeuwval; staking.

Heb je de dekking ‘Hulp en Huur Vervoermiddel’ afgesloten? Dan krijg je ook een vergoeding voor vervangend vervoer als jouw auto of caravan door natuurgeweld is uitgevallen. Bel voordat je extra kosten maakt eerst de Alarmcentrale. Dan weet je meteen of je de extra kosten vergoed krijgt. Het noodtelefoonnummer voor jouw verzekering vind je op de contactpagina van onze website. Houd bij calamiteiten rekening met een langere wachttijd.

Ik ben op reis en kan niet naar huis terugkeren vanwege natuurgeweld. Blijft mijn reisverzekering geldig?

Ja, jouw reisverzekering blijft gedurende deze periode geldig.

Ik heb telefoonkosten moeten maken door natuurgeweld. Kan ik deze kosten claimen op mijn reisverzekering?

Contact met de Alarmcentrale vergoeden wij altijd. Ook een claim voor overige noodzakelijke telefoonkosten kun je bij ons indienen.

Verzekering van je vervoermiddel
Informatie voor de situatie in Italië

Heb je door het noodweer in Italië schade aan je auto of caravan? Bel dan de Alarmcentrale van a.s.r. op 030 256 77 77. De Alarmcentrale regelt de hulpverlening. Kun je de Alarmcentrale niet direct bereiken? Neem dan contact op met a.s.r. Wij kijken met jou naar de mogelijkheden.

Deze informatie geldt uitsluitend voor voertuigen die beschadigd zijn door het noodweer in Italië. 

Wanneer komt mijn voertuig (auto/caravan/vouwwagen/camper) aan, en waar?

De Alarmcentrale verwacht dat jouw voertuig binnen 2 tot 4 weken aankomt in Nederland.

Alle voertuigen worden naar een Nederlands depot gebracht. Van daaruit worden de voertuigen getransporteerd naar schadeherstellers/garages.

Komen mijn voertuigen (auto en aanhanger/caravan) tegelijk aan?

Elk voertuig is een aparte opdracht; er is geen garantie dat de voertuigen tegelijk aankomen.

Waar wordt mijn voertuig vervolgens afgeleverd?

Je bepaalt zelf waar jouw voertuig gerepareerd wordt. Het herstel van de schade aan je voertuig is alleen gedekt als je een cascodekking (beperkt of allrisk) hebt. Via Schadeherstel van a.s.r. kun je een schadehersteller uit ons netwerk kiezen die bij jou in de buurt zit. Let op: als je een hersteller kiest buiten ons netwerk, kan dat gevolgen hebben voor je schadevergoeding.

Je maakt zelf een afspraak met de schadehersteller. Daarna geef je deze schadehersteller door aan de Alarmcentrale. Vervolgens wordt het transport geregeld naar de hersteller die je hebt opgegeven.

Wat gebeurt er als mijn voertuig total loss wordt verklaard?

De hersteller schakelt een expert in die de schade beoordeelt. Blijkt je voertuig total loss? Dan neemt de expert contact met je op.

Wie betaalt de schade aan mijn voertuig?

Wij vergoeden jouw schade op basis van je dekking en de polisvoorwaarden.

Krijg ik ook overige kosten vergoed die ik gemaakt heb als gevolg van de schade?

Je kunt je verzoek om vergoeding bij ons indienen. Wij beoordelen vervolgens of de kosten gedekt zijn en vergoed worden.

Wat gebeurt er met mijn spullen?

Kan ik mijn spullen ophalen bij het depot waar mijn voertuig aankomt, of moet ik wachten tot mijn voertuig bij de schadehersteller staat?

Je spullen worden samen met het voertuig vanuit het depot naar de hersteller gebracht die je hebt gekozen. Daar kun je je spullen ophalen.


{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }