Ga naar de hoofdinhoud
Home veranderingen ggz 2022
psycholoog en patiënt zitten tegenover elkaar

Dit verandert er in de GGZ in 2022

21 september 2021

De overheid heeft op Prinsjesdag de veranderingen in de GGZ bekend gemaakt. Vanaf 1 januari 2022 verandert de manier waarop zorgverleners en zorgverzekeraars Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) declareren en vergoeden. Deze nieuwe manier noemen we het zorgprestatiemodel. In deze blog lees hoe het zorgprestatiemodel werkt, wat de voordelen zijn en wat de mogelijke gevolgen zijn voor je eigen risico.

Hoe werkt het zorgprestatiemodel?

Zorgverleners in de GGZ gaan behandelingen vanaf 1 januari 2022 per contact declareren. Dit contact kan een persoonlijk gesprek, een telefoon- of videogesprek, contact via email of het cliëntenportaal, of bijvoorbeeld een eHealth-opdracht zijn. 

Aan de behandelingen zelf verandert niets. Je kunt als patiënt nog steeds rekenen op dezelfde kwaliteit als je gewend bent.

Voordelen van het zorgprestatiemodel

Het zorgprestatiemodel heeft meerdere voordelen voor zorgverleners in de GGZ. Zo maakt het nieuwe model het declareren van zorg eenvoudiger. Daarnaast zorgt het ervoor dat zorgverleners minder tijd kwijt zijn aan administratie. Hierdoor blijft er meer tijd over voor de zorg aan patiënten en dalen de wachttijden.

Het zorgprestatiemodel heeft ook voordelen voor patiënten. Voorheen ontving je de eigen risico nota pas na enkele maanden. Vanaf volgend jaar gaat dit sneller, dan declareert de zorgverlener per contact. Daarnaast zijn de nota’s die jij als patiënt ontvangt begrijpelijker. In het declaratieoverzicht op Mijn Zorg en in de Zorg App staat straks precies op welke datum en met wie het contact was, en hoe lang het contact duurde. Hierdoor heb je als patiënt meer inzicht en kun je meteen zien of alles klopt. 

Gevolgen voor je eigen risico

Het zorgprestatiemodel kan nadelige gevolgen hebben voor je eigen risico. Ben je in 2021 gestart met een behandeling die in 2022 doorloopt? Dan betaal je in beide kalenderjaren eigen risico. Dit kan ook het geval zijn als je dit jaar nog een behandeling gaat starten. Voorheen was dat voor een behandeling korter dan een jaar niet zo. Dan betaalde je in één kalenderjaar eigen risico voor de behandeling. Ook als de behandeling gespreid over 2 kalenderjaren plaatsvond.

Heb je gekozen voor een vrijwillig eigen risico en verwacht je volgend jaar GGZ-behandelingen nodig te hebben? Dan raden wij je aan om je eigen risico naar € 385 te verlagen vanaf volgend jaar. Zo voorkom je dat je meer dan € 385 per kalenderjaar betaalt.

Gevolgen voor je machtiging

Heb je in 2021 een machtiging aangevraagd? Of heeft de zorgverlener een machtiging aangevraagd namens jou? Dan geven wij een akkoord tot maximaal 31 december 2021. Heb je hierna nog zorg nodig? Dan is daarvoor een nieuwe aanvraag nodig. Het aanvraagformulier is vanaf december te vinden op onze website.

In 2022 heb je een machtiging nodig voor:

  • Niet-gecontracteerde zorginstellingen
  • Niet-gecontracteerde GGZ-diagnostiek van meer dan 300 minuten door een GGZ-instelling
  • Een aaneengesloten verblijf van meer dan 365 dagen in een klinische GGZ-instelling

Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener?

Als je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, kan het zijn dat je een gedeelte van de factuur zelf moet betalen. Daar verandert niets in.

Een aantal declaratiesystemen van zorgverleners zijn op 1 januari 2022 nog niet klaar om facturen te sturen. Hierdoor kan het zijn dat je de facturen later in het jaar ontvangt en dat deze allemaal tegelijk komen. Het is goed om hier rekening mee kunt houden. In onze Zorgzoeker zie je met welke zorgverleners wij in 2022 een contract hebben. Daarnaast kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice of met de zorgverlener. 

Wij denken graag met je mee

Het kan voorkomen dat je een eigen risico nota ontvangt en je deze niet in één keer kan betalen. Bij a.s.r. begrijpen we dit en kijken we graag met jou naar de mogelijkheden.

Wil je een eigen risico nota in termijnen betalen? Vraag dan eenvoudig en snel een betalingsregeling aan via Mijn Zorg of de Zorg App. Ook kun je er bij a.s.r. voor kiezen om het verplichte eigen risico gespreid over het jaar in 10 termijnen van € 38,50 te betalen. Hoe dit werkt en hoe je dit aanvraagt lees je op onze pagina over het gespreid betalen van het eigen risico.

Heb je nog vragen?

Heb je nog vragen over het zorgprestatiemodel? Of wil je graag meer informatie over de gevolgen voor jouw eigen risico? Neem dan contact met ons op. Wij staan voor je klaar om je vragen te beantwoorden.


Meer verhalen over Zorg

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }