De websites van ASR Nederland maken gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de websites goed te laten werken en om het gedrag erop volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies zodat jij feedback kunt geven, voor social media of om relevante advertenties op websites van derden te plaatsen. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Ga je akkoord met onze cookies, dan kunnen we jouw online gedrag, nadat je bent ingelogd, combineren met (persoons)gegevens die je online achter laat of eerder aan ons hebt verstrekt. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft, klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Oekraïne
Lees meer over Oekraïne en je hypotheek of verzekeringen van a.s.r..
Ongeveer 15% van de verzuimkosten in Nederland wordt veroorzaakt door kort verzuim, oftewel ziekmeldingen van 7 dagen of minder. Flinke cijfers dus. Het terugdringen van kort verzuim kan je dus veel winst op leveren. Niet alleen omdat je minder verzuimkosten hebt, maar ook omdat je bedrijf op volle kracht door kan blijven draaien.
Wil je weten hoe je direct aan de slag kunt met het terugdringen van verzuim? Lees dan hieronder tips voor het opstellen van een verzuimprotocol.
Een goed verzuimprotocol kan helpen bij het terugdringen van (kort) verzuim in je bedrijf. Met een protocol kun je het voor je medewerkers duidelijk maken wat zij precies moeten doen als zij ziek zijn, maar ook wat medewerkers van jou kunnen verwachten. Peter hebben wij bijvoorbeeld geholpen met het opstellen hiervan en zo zijn er nog een hoop werkgevers die wij hierbij begeleiden. Wil je alvast zelf aan de slag? Dan lees je hieronder de belangrijkste punten waar je verzuimprotocol uit moet bestaan:
Je zou denken dat ziekmelden niet heel ingewikkeld hoeft te zijn, maar duidelijkheid rondom het ziekmelden is belangrijker dan je denkt. Het is belangrijk om allereerst afspraken te maken over waar en wanneer een medewerker zich ziekmeldt. Maar bespreek ook direct bij het ziekmelden hoe lang hij/zij verwacht ziek te zijn, welke werkzaamheden wel nog mogelijk zijn en hoe jij als werkgever kan helpen om te zorgen dat de medewerker weer snel aan de slag kan.
Geef aan wanneer je medewerker bereikbaar moet zijn voor contact met jou of met de arbodienst of bedrijfsarts. En geef aan wat een medewerker moet doen als hij bijvoorbeeld voor zijn herstel bij een familielid gaat logeren.
Wanneer kan een medewerker een telefoontje van de arbodienst of bedrijfsarts verwachten? En wat kan een medewerker van zo’n gesprek verwachten? Neem dit soort zaken door met de medewerker zodat de medewerker voorbereid is en gerust het gesprek aan kan gaan. Ook neem je in je verzuimprotocol op wanneer de bedrijfsarts de medewerker kan oproepen voor een medisch onderzoek.
Bespreek met de medewerker hoe vaak en op welke manier het contact tussen jou en je medewerker plaatsvindt en wat je wil bespreken tijdens deze gesprekken. Maak hier ook vaste afspraken van in de agenda, zodat er geen onduidelijkheid of ruis ontstaat tussen jou en de medewerker.
Als je medewerker langer ziek blijft, dan stelt de bedrijfsarts een probleemanalyse op en moet er een plan van aanpak opgesteld worden. Alles is erop gericht om er samen met de medewerker voor te zorgen, dat hij snel weer aan de slag gaat.
In je verzuimprotocol neem je ook op wat er gebeurt als een medewerker zich niet de afspraken van het protocol houdt of niet voldoende meewerkt aan zijn herstel. Maar ook wat een medewerker kan doen als hij klachten heeft over bijvoorbeeld de arbodienst of bedrijfsarts.
Een verzuimprotocol kan een goede eerste stap zijn in het verminderen van kort verzuim. Maar wij kunnen je natuurlijk op veel meer gebieden helpen en daarom hebben wij een aantal praktische tips voor je.