Verminder verzuim met een goed verzuimprotocol

Verminder verzuim met een goed verzuimprotocol

19 april 2021

Ongeveer 15% van de verzuimkosten in Nederland wordt veroorzaakt door kort verzuim, oftewel ziekmeldingen van 7 dagen of minder. Flinke cijfers dus. Het terugdringen van kort verzuim kan je dus veel winst op leveren. Niet alleen omdat je minder verzuimkosten hebt, maar ook omdat je bedrijf op volle kracht door kan blijven draaien.

Wil je weten hoe je direct aan de slag kunt met het terugdringen van verzuim? Lees dan hieronder tips voor het opstellen van een verzuimprotocol.

Een goed verzuimprotocol kan helpen bij het terugdringen van (kort) verzuim in je bedrijf. Met een protocol kun je het voor je medewerkers duidelijk maken wat zij precies moeten doen als zij ziek zijn, maar ook wat medewerkers van jou kunnen verwachten. Peter hebben wij bijvoorbeeld geholpen met het opstellen hiervan en zo zijn er nog een hoop werkgevers die wij hierbij begeleiden. Wil je alvast zelf aan de slag? Dan lees je hieronder de belangrijkste punten waar je verzuimprotocol uit moet bestaan:

1. Het ziekmelden

Je zou denken dat ziekmelden niet heel ingewikkeld hoeft te zijn, maar duidelijkheid rondom het ziekmelden is belangrijker dan je denkt. Het is belangrijk om allereerst afspraken te maken over waar en wanneer een medewerker zich ziekmeldt. Maar bespreek ook direct bij het ziekmelden hoe lang hij/zij verwacht ziek te zijn, welke werkzaamheden wel nog mogelijk zijn en hoe jij als werkgever kan helpen om te zorgen dat de medewerker weer snel aan de slag kan.

2. Bereikbaarheid van je medewerker

Geef aan wanneer je medewerker bereikbaar moet zijn voor contact met jou of met de arbodienst of bedrijfsarts. En geef aan wat een medewerker moet doen als hij bijvoorbeeld voor zijn herstel bij een familielid gaat logeren.

3. Contact met de arbodienst of bedrijfsarts

Wanneer kan een medewerker een telefoontje van de arbodienst of bedrijfsarts verwachten? En wat kan een medewerker van zo’n gesprek verwachten? Neem dit soort zaken door met de medewerker zodat de medewerker voorbereid is en gerust het gesprek aan kan gaan. Ook neem je in je verzuimprotocol op wanneer de bedrijfsarts de medewerker kan oproepen voor een medisch onderzoek.

4. Contact tussen jou en je medewerker

Bespreek met de medewerker hoe vaak en op welke manier het contact tussen jou en je medewerker plaatsvindt en wat je wil bespreken tijdens deze gesprekken. Maak hier ook vaste afspraken van in de agenda, zodat er geen onduidelijkheid of ruis ontstaat tussen jou en de medewerker.

5. Probleemanalyse en plan van aanpak

Als je medewerker langer ziek blijft, dan stelt de bedrijfsarts een probleemanalyse op en moet er een plan van aanpak opgesteld worden. Alles is erop gericht om er samen met de medewerker voor te zorgen, dat hij snel weer aan de slag gaat.

6. Sancties en klachten

In je verzuimprotocol neem je ook op wat er gebeurt als een medewerker zich niet de afspraken van het protocol houdt of niet voldoende meewerkt aan zijn herstel. Maar ook wat een medewerker kan doen als hij klachten heeft over bijvoorbeeld de arbodienst of bedrijfsarts.

Meer weten over verminderen van kort verzuim?

Een verzuimprotocol kan een goede eerste stap zijn in het verminderen van kort verzuim. Maar wij kunnen je natuurlijk op veel meer gebieden helpen en daarom hebben wij een aantal praktische tips voor je.


Verminder verzuim met een goed verzuimprotocol
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }