Ga naar de hoofdinhoud
Home Wat een pech, mijn schutting is weg!
schutting

Wat een pech, mijn schutting is weg!

08 maart 2019

Na storm is het één van de meest gemelde vormen van schade: een omgewaaide schutting. Hoe zorg je ervoor dat de schade zo snel mogelijk én duurzaam hersteld wordt?

Wat moet je doen?

Als je stormschade hebt, maak er dan foto’s van. Zorg er dan gelijk voor dat nieuwe schade voorkomen wordt. Meld de schade zo snel mogelijk bij je verzekeraar, dat kan je zelf doen of via je adviseur. Ruim niet alles direct op, het kan zijn dat de schade nog bekeken moet worden door een schade-expert.

Het herstellen van de schutting

Overleg goed met je verzekering of je de schade zelf mag herstellen, of dat je dat laat doen door een (duurzaam) herstelbedrijf. Indien je het zelf doet, bedenk dan het volgende:

  • Schaf een schutting aan die gemaakt is van duurzaam materiaal. Als je je hardhouten schutting vervangt kun je bijvoorbeeld bamboe, bankirai of douglas-hout overwegen. Ga je voor ander materiaal? Aluminium, beton en composiet zijn duurzame materialen die goed bestand zijn tegen de Nederlandse weersomstandigheden.
  • Maak een houten schutting extra duurzaam door deze te impregneren en eens in de zoveel jaar te verven.
  • Gebruik betonnen palen in plaats van houten palen. Deze zijn niet gevoelig voor aantasting door het weer of door aarde.
  • Als je houten palen in de grond slaat, zet die dan in een betonnen basis. Zo blijven de palen stevig staan, en zijn ze niet gevoelig voor houtrot. Let wel op: doe geen aarde over deze betonnen basis heen. Als dat tegen de paal aan ligt, kan dat de paal alsnog aantasten.

Als je zelf de schade herstelt, overleg dan goed met je verzekeraar of ze al het materiaal vergoeden dat je aanschaft.

Wat dekt de verzekering?

Of je schutting verzekerd is, hangt af van je verzekeraar, de polisvoorwaarden en de dekking. Je tuin valt zowel onder de woonhuisverzekering als onder de inboedelverzekering.
De erfafscheiding maakt deel uit van de opstal. Vaak staat de schutting precies op de grens tussen het huis van de buren en jouw eigen huis in. Dat heeft dan ook gevolgen voor je verzekering: als de schutting door de storm is omgewaaid, krijg je maximaal 50% van de schade uitgekeerd. Het overige deel moet de opstalverzekering van de buren betalen.

Heb je een huurhuis? Dan is de erfafscheiding verzekerd op de inboedelsverzekering onder huurdersbelang. Let erop dat het verzekerde bedrag voor huurdersbelang voldoende is.

Vragen?

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met je adviseur.

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }