Paul: “Gelukkig werd ze goed wakker, want zo logisch is dat helemaal niet. Toen zei de dokter: ‘Dit kan herstellen. De vraag is alleen in hoeverre en het kan zomaar 1,5 jaar duren’. Dat was wel echt een reality check.”
“Dit is een mooi verhaal over hoe iemand weer volledig kan herstellen. Eerlijk gezegd hadden we dat van tevoren niet verwacht. In totaal ben ik, denk ik, een stuk of 7 keer langsgeweest. Ik heb ze bewust allebei meegenomen in het herstelproces. a.s.r. heeft ze daarom ook de ruimte gegeven om naar een rustige plek in Zweden te gaan, iets wat ze graag wilden. Daarna zijn we samen gaan kijken naar hoe Anja wilde gaan terugkeren. Ik wilde vooral het gevoel bij haar wegnemen dat ze voor mij of de verzekeraar moest presteren.
Anja en Paul vergelijken de situatie met een gecrashte computer. Het systeem loopt vast en het resetten duurt een jaar. En na de reset kan de computer weer opstarten; de re-integratie naar werk. Ook hier staat een jaar voor.
Toeval wil dat Anja twee maanden voor het incident is overgestapt van verzekeraar. Anja: “Eigenlijk wilde ik gewoon minder betalen. Dat gaf ik aan bij mijn adviseur. Die zei: ‘denk er nog eens goed over na én overweeg a.s.r. Dat is een verzekeraar die echt wil dat je duurzaam herstelt’. Hij had daarmee goede ervaringen gehad en wat ben ik blij dat ik ben overgestapt!”
Niet lang daarna komen Anja en Paul in contact met arbeidsdeskundige Geert IJszenga. Anja: “Hij luisterde, liep met me mee en ving me op waar nodig. Dat alles bij elkaar gaf echt heel veel vertrouwen om te bouwen aan een goede basis. Ik was namelijk heel bang dat veel druk vanuit de verzekeraar alles in de war zou schoppen. Als het fundament een rommelboel van losse stenen blijft, is elk zuchtje wind al genoeg om alles te laten instorten.”
Het herstel van Anja gaat uiteindelijk in kleine stappen. Eerst voorzichtig een wandeling maken, een keer mee boodschappen doen, een dagje mee weg en uiteindelijk voorzichtig weer denken aan werk. Eerst een uurtje, dan een halve dag en uiteindelijk een hele dag.
Anja: “Hersteltips? Zorg ervoor dat je het met zijn tweeën doet. Ik kon de eerste maanden bijvoorbeeld echt geen boodschappen doen. Twee: wees niet te afwachtend, dan wordt die ‘enge verzekeraar’ alleen nog maar enger. Ga dus actief het gesprek met ze aan! Zij zijn er ook bij gebaat dat jij volledig herstelt. Drie: ‘vergeet’ wat er gebeurd is. Je moet ook weer onbevangen en vol vertrouwen verder gaan met je leven.
En tot slot, het is wel een beetje mijn mantra geworden, maar zorg dat de basis op orde is. Je moet jezelf lekker voelen. Zodra iets als een moetje begint te voelen, zeg ik het af. Dat geeft rust en daarmee houd je de regie in handen."
Benieuwd welke AOV het beste bij jouw situatie past? Bekijk dan onze AOV's.