Ga naar de hoofdinhoud
Aan de keukentafel van hun woning in Deventer kan Paul zich precies voor de geest halen wanneer zijn vrouw weer de oude was. Gelukkig maar, want twee jaar eerder had het zomaar klaar kunnen zijn voor Anja. Door een levensbedreigende hartritmestoornis maakt haar hart plotseling overuren, waardoor het veel te snel pompte. “Vooral het geluid zal ik nooit vergeten. Ze lag plotseling te snakken naar adem naast me in bed. Haar lichaam wilde zuurstof, maar kreeg het niet binnen. Gelukkig weet ik hoe ik moet reanimeren. En dat gaat redelijk hardhandig.”
In het ziekenhuis wordt duidelijk hoe ernstig de situatie is. De hartritmestoornis herstelt met behulp van een defibrillator en een nieuwe aanval wordt voorkomen door de plaatsing van een ICD in het lichaam, maar de hartritmestoornis laat de nodige sporen na. De hersenen van Anja hebben een tekort aan zuurstof gehad waardoor de aansturing van de zintuigen en de hersenen niet meer goed werkte.
Reset

Paul: “Gelukkig werd ze goed wakker, want zo logisch is dat helemaal niet. Toen zei de dokter: ‘Dit kan herstellen. De vraag is alleen in hoeverre en het kan zomaar 1,5 jaar duren’. Dat was wel echt een reality check.”

Arbeidsdeskundige Geert IJszenga:

“Dit is een mooi verhaal over hoe iemand weer volledig kan herstellen. Eerlijk gezegd hadden we dat van tevoren niet verwacht. In totaal ben ik, denk ik, een stuk of 7 keer langsgeweest. Ik heb ze bewust allebei meegenomen in het herstelproces. a.s.r. heeft ze daarom ook de ruimte gegeven om naar een rustige plek in Zweden te gaan, iets wat ze graag wilden. Daarna zijn we samen gaan kijken naar hoe Anja wilde gaan terugkeren. Ik wilde vooral het gevoel bij haar wegnemen dat ze voor mij of de verzekeraar moest presteren. 

Anja en Paul vergelijken de situatie met een gecrashte computer. Het systeem loopt vast en het resetten duurt een jaar. En na de reset kan de computer weer opstarten; de re-integratie naar werk. Ook hier staat een jaar voor.

Toeval wil dat Anja twee maanden voor het incident is overgestapt van verzekeraar. Anja: “Eigenlijk wilde ik gewoon minder betalen. Dat gaf ik aan bij mijn adviseur. Die zei: ‘denk er nog eens goed over na én overweeg a.s.r. Dat is een verzekeraar die echt wil dat je duurzaam herstelt’. Hij had daarmee goede ervaringen gehad en wat ben ik blij dat ik ben overgestapt!”

Opnieuw opstarten
Paul: “In het begin zat er door verschillende omstandigheden wat ruis in de communicatie. In het kort: bij a.s.r. dachten ze dat Anja misschien wat eerder weer aan het werk kon. Logisch. Daardoor kwamen er brieven op de mat met het verzoek of Anja zich wilde laten keuren. Dat leverde een hoop stress op, want zover was ze nog lang niet! Uiteindelijk heb ik de situatie uit kunnen leggen en bleek er heel veel begrip te zijn. Niet het hart was het grote probleem, de hersenen.”
Werken aan de basis

Niet lang daarna komen Anja en Paul in contact met arbeidsdeskundige Geert IJszenga. Anja: “Hij luisterde, liep met me mee en ving me op waar nodig. Dat alles bij elkaar gaf echt heel veel vertrouwen om te bouwen aan een goede basis. Ik was namelijk heel bang dat veel druk vanuit de verzekeraar alles in de war zou schoppen. Als het fundament een rommelboel van losse stenen blijft, is elk zuchtje wind al genoeg om alles te laten instorten.”

Het herstel van Anja gaat uiteindelijk in kleine stappen. Eerst voorzichtig een wandeling maken, een keer mee boodschappen doen, een dagje mee weg en uiteindelijk voorzichtig weer denken aan werk. Eerst een uurtje, dan een halve dag en uiteindelijk een hele dag.

Tips voor herstel

Anja: “Hersteltips? Zorg ervoor dat je het met zijn tweeën doet. Ik kon de eerste maanden bijvoorbeeld echt geen boodschappen doen. Twee: wees niet te afwachtend, dan wordt die ‘enge verzekeraar’ alleen nog maar enger. Ga dus actief het gesprek met ze aan! Zij zijn er ook bij gebaat dat jij volledig herstelt. Drie: ‘vergeet’ wat er gebeurd is. Je moet ook weer onbevangen en vol vertrouwen verder gaan met je leven.

En tot slot, het is wel een beetje mijn mantra geworden, maar zorg dat de basis op orde is. Je moet jezelf lekker voelen. Zodra iets als een moetje begint te voelen, zeg ik het af. Dat geeft rust en daarmee houd je de regie in handen."

Benieuwd welke AOV het beste bij jouw situatie past? Bekijk dan onze AOV's.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }