Van onderhoudsmonteur naar mede-eigenaar van een tuinhuisbedrijf 

Guus werkte jarenlang als allround onderhoudsmonteur op jachtschepen. Een veelzijdige job waarbij je ook veelzijdige vaardigheden nodig hebt en flexibel moet zijn, letterlijk. Want ook al lijkt zo’n schip ruim opgezet, op momenten dat er dingen gerepareerd moeten worden blijken de ruimtes smal. De te repareren zaken zitten altijd ergens achter of ergens onder en om erbij te kunnen voeg je je naar de omstandigheden en ruimte die je tegenkomt. Guus moest zichzelf soms dus letterlijk en figuurlijk in bochten wringen om zijn werk uit te kunnen voeren. En dat had de nodige gevolgen. Christ Smulders, arbeidsdeskundige bij a.s.r., begeleidde Guus in deze periode. Ze vertellen hier hoe dat ging. 

Fysiotherapie bij terugkerende knieklachten

Guus: "Na verloop van tijd kreeg ik knieklachten waar ik ook aan werd geopereerd, maar de klachten gingen niet weg. Gewone fysiotherapie hielp niet, dus moesten we kijken naar andere mogelijkheden." Christ vult aan: “Omdat de knieklachten maar niet weggingen hebben we toen vanuit a.s.r. een andere gespecialiseerde partij ingezet, Workfits. Deze specialist in bedrijfsfysiotherapie bekeek de klachten van Guus opnieuw en ging met zijn knie aan de slag." Tegelijkertijd bracht hij Guus in contact met een arbeidsmarktcoach om te oriënteren op ander werk. Want wetende wat voor werkzaamheden je hebt als onderhoudsmonteur op een jachtschip in combinatie met een kapotte knie – tja, dat is geen goede match. Guus vertelt: "Hoe graag ik het ook wilde, doorgaan met dat werk was eigenlijk geen optie meer. Na onderzoek van een orthopeed bleek dat het werk als onderhoudsmonteur met die knie echt niet meer kon. Toen wist ik dat ik definitief iets anders moest gaan doen."

Onder begeleiding van een coach naar ander werk

Doordat hij een breed georiënteerde monteur is, waren er genoeg opties op ander werk. a.s.r. zette ondernemerscoach Theo Kropman in om samen met Guus de mogelijkheden te onderzoeken. "Guus wilde graag met een partner een bedrijf starten in het laten maken en importeren van tuinhuizen uit Polen en daarnaast een monteursploeg aansturen voor het plaatsen van de tuinhuizen. Op ons advies bleef Theo als coach betrokken om beide heren en het bedrijf te begeleiden en adviseren. We vonden het belangrijk om hen zo goed mogelijk bij te staan in het soepel optuigen van de nieuwe onderneming, zeker vanuit het oogpunt om Guus duurzaam terug te laten keren naar werk,” zegt Christ. In tweewekelijkse sessies – later werd dat geleidelijk aan minder – hield Theo vinger aan de pols en begeleidde de zakenpartners bij verschillende ondernemersvraagstukken. Guus: "Mijn compagnon nam de commerciële activiteiten voor zijn rekening en ikzelf stuurde via een bedrijf gespecialiseerd in tuinhuizen de monteursploeg aan. Zo kon ik de kennis en ervaring die ik had opgebouwd als onderhoudsmonteur één-op-één overbrengen op mijn monteursploeg." 

Wat als je arbeidsongeschikt raakt? Lees onze whitepaper!

Guus wist met hulp vanuit zijn AOV een mooie switch te maken. Wat heb jij geregeld, mocht je arbeidsongeschikt raken? Hoe doe je dat met werk en wat het betekent voor je financiële situatie? In deze whitepaper zetten we voor je op een rij welke mogelijkheden er zijn om je in te dekken voor deze risico’s. Download nu onze whitepaper en kom niet voor financiële verrassingen te staan!

Het artikel gaat hieronder verder. 

Samen op zoek naar de beste oplossing

Na verloop van tijd bleek het importeren en verkopen van de tuinhuizen lastiger dan verwacht, de onderneming kwam niet van de grond. Uiteindelijk besloten de partners daarom afscheid van elkaar te nemen. Guus vervolgt: "In de tussentijd was ik nog steeds via eerdergenoemde tuinhuizenspecialist met de monteursploeg bezig, wat van beide kanten heel goed beviel. Zo goed, dat ik besloot om me in te kopen bij het bedrijf en mede-eigenaar te worden. Ook in die periode van opstarten en afscheid nemen van mijn voormalige zakenpartner hebben Theo en Christ gezorgd voor goede begeleiding. We hebben echt samen gezocht naar de beste oplossing, ook nadat het eerste bedrijf niet het succes werd dat we hoopten." Christ: "In zo’n traject weet je eigenlijk nooit precies wat het gaat worden, het belangrijkste is dat je een ondernemer helpt van A naar B. Hij is nu zelfstandig ondernemer binnen het bedrijf in tuinhuizen en stuurt daar de monteursploeg aan. Dat betekent niet meer het zware werk dat hij eerst deed, maar wel dat hij zijn kennis en ervaring kan blijven inzetten. Hij is daar blij mee en wij ook.”

Meer weten over een AOV?
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }