Kunstmatige intelligentie (AI) is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Ook mkb’ers kunnen met AI saaie, repetitieve taken automatiseren. Futurist Christian Kromme laat zien hoe AI je werknemers helpt meer plezier in hun werk te vinden. Ontdek hoe je dat veilig aanpakt in je eigen bedrijf.
Een voordeel van AI is dat het saaie en repetitieve taken van ons overneemt. Denk aan een chatbot die simpele klantvragen beantwoordt en klanten met moeilijkere vragen doorzet naar een medewerker. Toch denkt Christian dat AI meer op gaat leveren dan alleen meer efficiency.
‘De echte tijdswinst komt als we AI meer gaan gebruiken als sparringpartner. Door AI te vragen hoe dingen beter kunnen, verbeteren we onze vaardigheden en productiviteit. Ik sprak de eigenaar van een chipbedrijf dat patenten aanvraagt. Hun medewerkers verwerken met AI nu in een uur tijd 50 patentaanvragen. Terwijl dat hen normaal gesproken weken kost. Hetzelfde geldt voor juristen die met AI sneller vinden wat ze nodig hebben in lange teksten. En inkopers zijn minder tijd kwijt met orders plaatsen.’
Als AI de saaie taken van je werknemers overneemt, ontstaat er ruimte om het werk leuker te maken. Christian: ‘Klantcontactmedewerkers beantwoorden door AI bijvoorbeeld minder standaardvragen. Daardoor kunnen ze andere klanten meer aandacht geven. Dat daagt ze meer uit, wat hun werkplezier vergroot. Als werknemers zo meer zin geven aan hun werk, helpt dat bij verlagen van verzuim én verhogen van productiviteit. Dat is dus goed voor hun duurzame inzetbaarheid.’
Natuurlijk brengt AI ook risico’s met zich mee. ‘Bescherm de privacy van je klanten en werknemers en voer geen klant- of personeelsgegevens in AI-tools die niet zijn afgeschermd’, vertelt Christian. ‘Zorg dat het veilig en AVG-proof is.’
‘Ben je daarnaast ook bewust van de vooringenomenheid (bias) van AI. Sommige bedrijven komen erachter dat een AI-model discrimineert, bijvoorbeeld bij selectie van sollicitanten. Dan blijkt bijvoorbeeld dat bedrijven de afgelopen 10 jaar vooral witte mannen van middelbare leeftijd hebben aangenomen. Het AI-model is getraind met die data en weerspiegelt dat oude gedrag.’
Sectoren waar fouten geen grote gevolgen hebben, omarmen AI het snelst. ‘Als AI een verkeerde afbeelding maakt, dan is dat makkelijk te herstellen. Maar als een arts een verkeerde diagnose stelt met AI, dan is de impact enorm. Dat is ook de reden dat generatieve AI nu vooral populair is voor teksten, afbeeldingen en video’s.’
Volgens Christian motiveer je werknemers voor AI als je ze tools geeft die hun werk leuker maken. Zo neem je ook de angst voor AI weg. ‘We bewegen in het werk steeds meer van ‘wat’ en ‘hoe’ naar ‘waarom’. Het ‘waarom’ gaat over een gevoel van zingeving. Die zingeving zit bijvoorbeeld in creatiever en flexibeler werken. Of meer tijd hebben voor strategie. Dat zorgt ervoor dat werknemers meer betrokken zijn bij hun werk.’
‘Softwarebedrijven integreren AI steeds meer in hun softwarepakketten. Als mkb’er kun je hier dus ook gebruik van maken. Bijvoorbeeld in je CRM-tool of factuursysteem. AI helpt je met offertes maken en vergelijken van leveringsvoorwaarden van leveranciers. Of scant facturen en zet de gegevens in je inkoopsysteem. Dat noemen we AI-agents. Een AI-agent voert bepaalde taken uit en kan daarbij meer programma’s gebruiken.’
Christian geeft 3 tips om op een laagdrempelige manier te beginnen met AI:
- Maak een lijst van 10 taken in je bedrijf die saai en repeterend zijn. Bekijk of er AI-tools zijn die je hierbij kunnen ondersteunen. Begin klein en automatiseer een simpele taak met AI. Dat motiveert werknemers om daarna andere mogelijkheden te onderzoeken.
- Experimenteer met tools zoals Co-pilot en ChatGPT. En kijk daarna hoe je AI écht integreert in je werkprocessen. Onderzoek wat er al mogelijk is met AI in jullie softwarepakketten. Bijvoorbeeld voor het automatiseren van je administratie.
- Nodig jongeren van 16, 17 jaar uit om te vertellen hoe zij AI gebruiken. Zij weten namelijk precies wat de voordelen van AI zijn. Plan daarnaast een terugkerende afspraak met werknemers om kennis te delen over AI en doelen te stellen.
Frank van Wessel, adjunct-directeur schade particulier bij a.s.r., verwacht dat AI het natuurlijk verloop van arbeidskrachten voor een belangrijk deel op kan vangen. Lees hoe AI medewerkers ondersteunt bij hun inzetbaarheid en werkplezier
De expert
Christian Kromme is een professioneel spreker, auteur en futurist. Hij onderzoekt de impact van technologie op onze samenleving, bedrijven en onze eigen talenten en vaardigheden. Zijn focus is daarbij steeds meer verschoven van technologie naar de mens: hoe vinden we zingeving in ons werk nu AI steeds meer opkomt?
a.s.r. helpt organisaties om de financiële, fysieke en mentale fitheid van medewerkers te verbeteren. Bijvoorbeeld met een verzuimverzekering. Hierbij helpen we je niet alleen bij uitval van medewerkers, maar ook met voorkomen van verzuim. Daarnaast vind je in onze Dienstenwinkel een uitgebreid aanbod van preventieve en re-integratiediensten, opleidingen en trainingen. En krijgen jouw medewerkers toegang tot a.s.r. Vitality, waarmee we hen belonen voor gezonde keuzes.