Ga naar de hoofdinhoud

Koen Werter en Pedro Nijsen zijn oprichters van VANDAAG. Met dit bedrijf helpen zij zorginstellingen met hun organisatie en administratie. Ze zijn gestart in Midden-Limburg, maar inmiddels actief door heel Nederland. Terwijl het bedrijf snel groeit, blijven Koen en Pedro vasthouden aan hun waarden: ‘We willen dat onze 60 medewerkers goed in hun vel zitten.’

Pedro Nijsen en Koen Werter zagen – samen met hun partner Luuk Venner – dat kleine zorginstellingen vaak vastlopen met hun administratie. Daarom beginnen zij in 2019 een bedrijf dat al hun papierwerk uit handen neemt. Van zorgcontracten aanvragen tot financiële administratie. Zo kunnen de zorgorganisaties zich concentreren op zorg geven. Of dat nu jeugd-, gehandicapten- of ouderenzorg is.

‘De missie van VANDAAG is om zorginstellingen helemaal te ontzorgen. Niet alleen bij administratie, maar ook door ze te helpen voldoen aan regels en wetgeving,’ vertelt Pedro. En dat is veel werk, want bedrijven in de zorg moeten veel vastleggen en registreren. Dat geldt ook voor kleine zorgorganisaties die daar vaak niet de juiste mensen voor hebben. ‘Dat is best ingewikkeld, want veel medewerkers zijn sterk in zorg, maar minder in al die bedrijfszaken.’

Begonnen op de boerderij

Het begon allemaal met de jeugdzorginstelling van Luuks moeder Mieke op hun familieboerderij. ‘Mieke is door en door een zorgmens. Met haar zorginstelling wil ze ervoor zorgen dat kinderen op een goede plek terechtkomen en niet vastlopen in het systeem,’ vertelt Pedro. Maar een zorginstelling starten, betekent ook contracten afsluiten met zorgverzekeraars, registreren bij de gemeente en werken met een elektronisch patiëntendossier. En daar komt de normale administratie nog bij.

Zo eenvoudig mogelijk

Koen had in die tijd een eigen administratiekantoor en werd door de zorgboerderij gevraagd om alles zo simpel mogelijk te maken. ‘Zonder ingewikkelde systemen en processen. Dat werkte, en kort daarna kregen we het idee om dit ook voor andere zorgorganisaties te doen,’ vertelt hij. Pedro en Luuk hielpen met hun bedrijf al zorginstellingen met aanbestedingen, contracten, rekeningen en meer. Tijdens een vrijdagmiddagborrel besloten ze hun krachten te bundelen en verder te gaan als één bedrijf.

Grote ambities

‘Wij zeggen tegen die zorgorganisaties: ‘Regelen jullie de zorg, dan doen wij de rest. Zo voldoen ze aan wetten en regels en draait alles aan de achterkant soepel. Dat is de basis van ons bedrijf,’ legt Koen uit. Bij de start in 2019 had VANDAAG 12 medewerkers. Nu zijn dat er bijna 60 en elk jaar groeit het bedrijf met 15 tot 20 procent. ‘Ons doel is om in 2030 nog eens verdubbeld te zijn in grootte.’

Die groei is natuurlijk geweldig, maar dat mag niet ten koste gaan van de medewerkers. ‘In 2022 kwamen er veel nieuwe collega’s bij, wat extra druk gaf bij onze medewerkers. Zij moesten naast hun eigen werk de nieuwe mensen inwerken,’ vertelt Pedro. Daarom nam het bedrijf in 2023 de tijd om de interne organisatie te versterken.

Iedereen is gelijkwaardig

VANDAAG werkt met teams die elk hun eigen expertise hebben. Binnen de teams is iedereen gelijkwaardig. Er zijn geen managers, zodat iedereen de rol kan pakken die bij hem of haar past. ‘We hebben 3 kernwaarden: daadkracht, meesterschap en verbondenheid,’ vertelt Pedro. Daadkracht betekent dat we geen dikke rapporten schrijven, maar écht actie ondernemen. Meesterschap houdt in dat iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan heeft. En verbondenheid staat voor het sociale contact en de langetermijnrelaties met onze klanten.

Sporten en gezelligheid

‘Die langetermijnrelatie willen we ook met onze medewerkers. Daarom investeren we in onze mensen. Wat je geeft, krijg je ook terug,’ zegt Pedro. VANDAAG heeft een uitgebreid vitaliteitsprogramma waarmee ze hun medewerkers in beweging brengen. ‘We werken samen met de lokale tennisclub en huren 2 keer per week een sporthal af. Daar sporten medewerkers onder begeleiding van een personal trainer.’

Bij een gezonde levensstijl hoort ook gezelligheid. ‘Wie fulltime werkt, brengt veel tijd door op het werk. Laat dat dan ook een leuke tijd zijn,’ zegt Koen. Daarom hebben we elke vrijdag een borrel en regelmatig karaoke- en spelletjesavonden. ‘Iedereen kan aansluiten wanneer ze zin hebben, niets is verplicht.’

Flexibel en meedenkend

VANDAAG wil flexibel zijn als werkgever. ‘Wij geloven dat je werk en privé niet altijd kunt scheiden. Als mens heb je meerdere rollen. Ik ben vader, echtgenoot, vriend én directeur van dit bedrijf,’ zegt Pedro. Tussen die rollen ontstaat soms spanning. ‘We geven medewerkers daarom de ruimte. Als je een afspraak hebt op school voor je kind, dan moet dat kunnen. Dat zou geen werkstress moeten geven.’

Focus op de mens

Bij VANDAAG staat de mens achter de medewerker centraal. Dit is ook een belangrijke reden waarom het bedrijf een verzuimverzekering heeft afgesloten bij a.s.r.: ‘Het verzuim ligt bij ons gelukkig erg laag. Vaak ontstaat verzuim ook niet door het werk, maar door persoonlijke situaties die ineens ontstaan. Denk aan ziekte of een overlijden. In zulke situaties willen we snel schakelen als werkgever. En a.s.r. helpt ons daarbij,’ legt Pedro uit.

‘a.s.r. denkt actief mee en biedt concrete oplossingen. Als er bijvoorbeeld een GGZ-wachtlijst is, proberen zij toch een manier te vinden om iemand eerder te laten starten. Of ze kijken wat er mogelijk is terwijl iemand wacht. Een groot voordeel van de verzuimverzekering van a.s.r. is de kennis van hun Ontzorgmanagers en dat zij zorgen voor korte lijntjes. We bespreken samen de oorzaak van de uitval en hoe wij als werkgever de medewerker ruimte kunnen geven.’

Gezond en fit met a.s.r. Vitality

Daarnaast gebruikt zo’n 65 procent van de medewerkers bij VANDAAG a.s.r. Vitality. Dit programma stimuleert medewerkers te bewegen. Door beweegdoelen te halen, bouw je tegoeden op die je kunt inwisselen in de webshop voor kortingen op bijvoorbeeld een wellnessdag of producten zoals een keukenmachine.

Pedro: ‘De app van a.s.r. Vitality motiveert medewerkers om gezondere keuzes te maken. En daar staat een beloning tegenover. Dat werkt heel goed. Het vitaliteitsprogramma van a.s.r. versterkt wat wij zelf al doen. Het spreekt ons aan dat zij − net als wij – inzetten op preventie. Dat past helemaal bij ons DNA. Ons gezamenlijke doel is dat werknemers zich goed voelen.’

Doe de Groeimeter-test

Wil jij net als Pedro en Koen bouwen aan de groei van je bedrijf? Doe dan de Groeimeter-test van a.s.r. Zo ontdek je in welke groeifase je nu zit en hoe je later zorgt voor gezonde groei. Op financieel gebied, maar ook als het gaat om risicobeheersing en duurzaamheid.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }